בירושלים אסור לצלם

מוזיאון ישראל הוא ממש מקום נחמד אבל בגדול לא ממש מצאתי סיבה לשלוף מצלמה עד שהגעתי למיצג של אש רוח אדמה ואוויר שהכיל ארבעה פסלים/בובות פשוט מדהימים. מאחר שלא רציתי להסתבך עם זרועות החוק שאלתי את האישה שהשגישה על התצוגה האם מותר לצלם. למה בדיוק ציפיתי שהיא תגיד כן אין לי שום מושג, אבל הסיבה שהיא נתנה ש"אסור לצלם בגלל זכויות יוצרים" מצחיקה אותי עד עכשיו. כנראה בגלל שהייתי נחמד ולא ניסיתי להסביר לה שזכיות יוצרים חלות לגבי הפצה ולא לגבי שכפול לצריכה עצמית, היא נידבה את המידע שבקומה למעלה יש פסל יפה שאותות כן ניתן לצלם. כשעליתי למעלה הבנתי מיד למה היא אהבה את הפסל – הפסל הוא של כושי בגובה 4 מטר עם … באורך מטר.

גם במיצג האורקולי במגדל דוד אסור לצלם. כמובן שאני הייתי היחידי שצילם מספיק קרוב לאחד מהאנשים המפעילים את המקום בשביל לקבל הערה על כך וכל יתר האנשים צלמו כי הם כלל לא ידעו שאסור…. למעשה כלל לא היה אפשרי לצלם מאחר שמופע משתרע ממש לאורך כל החומה וזה פשוט גדול מדי בשביל צילום טוב מהמרחק הקצר יחסית בו היו מקומות הישיבה יחסית לחומה.

המיצג באופן כללי מרשים ויזואלית, אבל הוא עולה 50 שקל ואני לא רואה את הצידוק לשלם עליו יותר מאשר על כרטיס קולנוע ומהמוזיאון ששילתי עליו בערך אותו סכום נהנתי הרבה יותר.

4 תגובות “בירושלים אסור לצלם”

  1. "וזה פשוט גדול מדי בשביל צילום טוב מהמרחק הקצר יחסית"
    בשביל זה יש מצלמות פנורמיות, ואולי תמצא גם איזו עדשה קמורה להרכיב על המצלמה.

  2. המוזיאון החדש לא יישם את חוק זכויות היוצרים החדש מ 2007, אינני מתיימר להציג זאת ברמה המשפטית אבל….
    נא לשים לב במיוחד לסעיפים 19 ו 23 – אין כל ספק שמותר לך לצלם יצירה שמוצבת במקום ציבורי – והמוזיאון הוא כזה.
    ציטוט מסעיף 19 שימוש הוגן ביצירה מותר למטרות כגון אלה: לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך.
    ציטוט מ 23
    שידור, או העתקה בדרך של צילום, ציור, שרטוט או תיאור חזותי דומה, של יצירה אדריכלית, יצירת פיסול או יצירת אמנות שימושית, מותרים אם היצירה ממוקמת בקביעות במקום ציבורי.

    1. השאלה היא האם שטח המוזיאון הוא פרטי או ציבורי…. אני לא לחלוטין בטוח שהוא ציבורי. אם יש משהו שניתן לראות מבחוץ אז ודאי שמדובר בשטח ציבורי, אבל מאחר שזה היה בפנים אני לא ממש בטוח.

      בכל מקרה כל ענין הצילום הוא מגוחך כפליים במקרא הזה מאחר שאמרו לי שלמוזיאון יש אפליקציה לאייפון ולכן גם השומרים לא יוכלו להבדין בין אדם שמשתמש באייפון שלו לראות פרטים נוספים לבין מי שמצלם…

  3. הבעיה עם SLR היא שקשה לסחוב מצלמה כזו בכיס המכנסיים…..

    ספציפית למיצג במגדל דוד – הוא לוקח את כל שטח החומה של המגדל אז אפילו בשביל מצלמת SLR אני מניח שהייתי קרוב מדי, אלא אם הייתי רוצה לעשות צילום פאנורומי אבל זה ממש לא מתאים לצילום של משהו נע, בטח לא כשמנסים גם להנות ממנו….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים