מי יותר עני, מי שמשתמש בלינוקס או בחלונות?

תרגיל מחשבתי. בכפר קטן לא רחוק מהבית שלכם גרות בנחת 10 משפחות. המבוגרים עובדים במרכז שירות של חברה גדולה (ומקבלים שכר נמוך ודומה כמתבקש מכך) הנמצא באזור התעשיה הסמוך שאליו הם מגיעים בהסעה, יש להן בתי קרקע דומים – צנועים עם חצר קטנה ולמעשה גם פנים הבתים נראה די דומה (מי שצריך את זה במילים מפורשות – משפחות ממעמד בינוני נמוך). ההבדל הבולט ביותר בין המשפחות מתגלה כשמציצים למחשב שבו הן משתמשות – חמש משתמשות בחלונות עם תוכנת אופיס וחמש בלינוקס עם אופן אופיס.

מאחר שחינכו אותם להיות אזרחים שומרים חוק, הם לא מעלים בדעתם "לגנוב" את התוכנות של מייקרוסופט והם משלמים עליהם כסף מלא. בהתחלה המשפחות שרצו לקנות חלונות התלבטו על אילו מההוצאות החודשיות שלהם הם יוכלו לוותר בכדי להרשות לעצמם לקנות את התוכנות, אבל בסופו של דבר הן עזרו אומץ ופנו למנהלים שלהם ומאחר שמדובר בסופו של דבר בעובדים נורמטיביים וטובים החליטו לתת להם העלאה של 20 שקל בשכר החודשי ועל בסיס זה הן נכנסו לאוברדראפט וקנו את התוכנות ומאז הן ממשיכות לשדרג בקנאות כמעט דתית בכל פעם שיוצאת גירסא חדשה.

יום אחד הגיע לכתב של YNET נתונים מביטוח לאומי שמפלחים אוכלוסיות עניות לא רק בכל המדינה אלא גם ספציפית לכל ישוב. כמובן שהכתב מיד ישב והעלאה כתבה על הישוב בו 50% מהאוכלוסיה עניה (בלי לטרוח לבקר בישוב, YNET זה הרי YNET) והוא ביקש גם תגובות של חברי כנסת. שלי יחימוביץ מיד העלתה הצעת חוק שאסרה על מעבידים לשלם שכר שונה לאנשים שגרים באותו מקום ועובדים בתפקיד זהה, ומהירוקה-מימד נמסרה תגובה שהאירוע המצער רק מוכיח את עמדה שקוד סגור גורם לפערים חברתיים.

למחרת התושבים הנסערים של הכפר כינסו ישיבת חרום בניסיון להבין מה רוצים מחייהם ולדעתי הם לא סיימו את הישיבה עד לעצם היום הזה.

הסבר: התרגיל נועד לשאול לא רק על תקפות שיטות מדידת העוני שבעקבותן מכריזים על בן אדם מסוים כעני, אלא על עצם המדידה – האם בחברה הטרוגנית ניתן לכמת על ידי מספר את איכות החיים (אולי לא הביטוי המוצלח ביותר) של אדם? האם העובדה ישראל נמצאת במקומות לא מכובדים במדדי העוני של הOECD אומרת שאיום ונורא לחיות בישראל, או אולי שבישראל יותר אנשים מעדיפים לינוקס על חלונות.

מי שחושב שהמחיר של חלונות לא גבוה מספיק בשביל להצדיק את מיתוג אנשי הלינוקס כעניים שיחליף עם יציאה פעם בחודש לתיאטרון מול בילוי בבית הקפה הקטן שנמצא בכפר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים