כולם לחזור אחרי – "וולפראם אלפא אינו מנוע חיפוש"

לא יעזור כמה פעמים יוסי גורביץ ויתר כתבי הטכנולוגיה יכתבו שוולפראם אלפא הוא מנוע חיפוש זה עדיין לא יהפוך אותו לכזה. התיאור המתאים יותר לוולפראם אלפא הוא מערכת מומחה.

בעוד שמנועי חיפוש מתבססים על פיענוח סמנטי של תוכן אקראי ויצירת אינדקס מתאים לחיפוש אחר מונחים אקראיים, מערכות מומחה מבוססות על בסיסי נתונים שמותאמים למענה לשאילתות בתחום מסוים וזה הופך את מערכת המומחה להרבה יותר טובה כאשר מחפשים מידע באותו תחום, אבל לחלוטין לא יעילה כאשר מחפשים מידע מתחום שהיא אינה ממוקדת בו.

לפעמים אנחנו מבצעים חיפוש בגוגל כתחליף לשימוש במערכת מומחה, למשל אני מחפש אחר האתר של הרכבת בשביל לראות את לוח הזמנים כתחליף לביצוע שאילתא מהסוג "איך אני מגיע בתחבורה ציבורית ללוד לפני2 בצהריים" במערכת מומחה של התחבורה הציבורית בישראל. דוגמא אחרת – חיפוש אחר טיול מעגלי בגליל באורך של פחות משעתיים ובמרחק של פחות משלוש שעות נסיעה. בעצם היינו נורא שמחים להשתמש במערכות מומחה כאלו במקום גוגל, אבל הבעיה היא שזה לחלוטין לא טריביאלי לזקק את הנתונים הדרושים מתוך טקסט אקראי ובדרך כלל מישהו צריך לבנות במיוחד מערכת שמנתחת טקסטים קשורים לנושא מסוים.

מסרטון ההדגמה נראה שבוולפראם משולבות מספר תתי מערכות מומחה (גיאוגרפיה, כלכלה, מזג אויר, בריאות, פיזיקה). המבחן העיקרי שלו יהיה ביכולת ההרחבה שלו בתתי מערכות נוספות, כי אם להוספת תת מערכת של תחבורה ציבורית בישראל יקח יותר משבוע, אז אין מצב שיהיה לגולש הישראלי סיבה לחפש בוולפראם בעשר שנים הקרובות מאחר שיש יעדים הרבה יותר אטרקטיביים שעבורם כדאי להתאים את המערכת וזה יקח לא מעט זמן עד שמישהו יעשה את העבודה עבור ישראל.

למעשה, הבעיה העיקרית שיש לי כרגע עם וולפראם מעבר להייפ הטפשי והמיותר הוא שהוא לא מודה במגבלות שלו, כלומר בהדגמה לא נראה שרשום בשום מקום "אני מתמצא רק ב…."

נ.ב.

זה לא סוד שוולפראם אינו מנוע חיפוש, זה כתוב שחור על גבי לבן בויקיפדיה, אבל הערך הוא בעל יותר מ140 תוים, דבר שמהווה בעיה רצינית לכתבים הטכנולוגיים בארץ לפי כמות העיסוק של התקשורת בטוויטר (למעשה לא רק בארץ, גם בטקקראנץ קשה למצוא מאמרים שאינם על טוויטר :( , טוב שאני לא טורח לקרוא אותו).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים