לבטא רעיונות שלמים ב140 תוים זה קל, להשתמש רק ב3 אפליקציות בו זמנית זה קשה

מה יקרה אם מיקרוסופט תעלם מחר? האם הממשלות ערוכות לטפל בכל אותם שונאי מיקרוסופט אובססיביים שלפתע תעלם להם היכולות להשמיץ את מיקורוסופט מסיבה כזו או אחרת לפחות פעם בחודש? האם מישהו כבר מכין טיפול גמילה מתאים?

הסיבה הפעם היא סקירה שפורסמה למערכת ההפעלה windows 7 starter edition שמגבילה את המשתמש להרצה של 3 אפליקציות בו זמנית, כלומר אם פתוח לך דפדפן, תוכנת דואל ואופיס תצטרך לסגור אחד מהם אם תרצה לצייר משהו בפוטושופ. יוסי גורביץ קיטר אתמול בשפתו העדינה (קרא למערכת ההפעלה "מגפה") ויובל דרור מצטרף היום לקיטור.

מעבר לשאלה האם בעידן שבו הרבה מאוד שירותים, שפעם היית נדרש להתקין אפליקציה עבורם, נגישים היום דרך הדפדפן ולכן אולי שלוש אפליקציות בו זמנית אינה מגבלה אמיתית, אולי צריך לשאול מה יש לגורביץ ודרור נגד המודל הקלאסי של הshareware – זה שבו עתם מורידים תוכנה חינם ואם אתם לא משלמים עליה היא פגה אחרי חודש, או אולי מטילה כל מיני מגבלות שונות ומשונות על השימוש בה. האם היחס הנוזף נשמר רק למיקרוסופט או שגם אגף התוכנה של מערכת בשבילי החיים שפיתח במודל של shareware היה זוכה ליחס דומה?

ובכלל כל הדיון הזה הוא באיחור של 3 שנים, מאחר שלפני 3 (ואולי יותר) שנים מיקרוסופט כנראה חששה מכך שפרויקט המחשב לכל ילד יצליח ויגדל דור של משתמשים בארצות העניות שסביבת המחשוב ה"טבעית" שלהם היא לינוקס, ולכן הוציאה גירסה מוגבלת של XP שנקראה windows xp starter edition שגם בה ניתן להפעיל רק שלוש אפליקציות במקביל (ומסתבר שיש כנראה גם גירסא דומה לויסטה). מאחר שהגירסאות האלו קימות כל כך הרבה זמן סביר להניח שגם מיקרוסופט מרוצה מהכסף שהיא מרויחה עליהן וגם יש לה קונים שמרוצים ממה שהם מקבלים, אז מה בדיוק הבעיה? הרי זה לא שאין אלטרנטיבות ואותם עניים תמיד יכלו להתקין אובנטו בחינם לגמרי.

אני לא חושב שלמרות שבדרך כלל אני לא משתמש ביותר מ3 תוכנות בו זמנית, הייתי יכול לחיות עם מגבלה כזו. מצד שני, זה היה הרבה יותר קל מאשר לפרסם את המאמר הזה דרך טוויטים, דבר שעושה רושם שהרבה אנשים מוכנים לעשות.

2 תגובות “לבטא רעיונות שלמים ב140 תוים זה קל, להשתמש רק ב3 אפליקציות בו זמנית זה קשה”

  1. כמובן שההשוואה למודל ה SHAREWARE אינה נכונה פשוט מכיוון שמיקרוסופט לא מחלקת את הגרסה הזו בחינם.

    גם הגרסה המוגבלת של XP הגיעה יחד עם מחשבים שחולקו בחינם ללקוח הסופי, לא?

    הבעיה העיקרית שתצוץ, אני משער, תהיה קשורה לכל מיני אפליקציות SPYWARE למיניהן שירוצו על המחשב ויתפסו מקום של אפליקציה. מי שמבין במחשבים ממילא לא ישתמש במערכת ההפעלה הזו ומי שלא מבין וילחץ YES באתר מפוקפק יגלה פתאום שהוא יכול להריץ רק תוכנה אחת. או אפילו אף תוכנה.
    ואז הם יתקשרו אלינו, ה"מבינים במחשבים" ואו, אז אנחנו נקלל את מיקרוסופט.

    מחשב שרץ יותר לאט בשל תחזוקה לקויה – זו בעיה שלמדנו לחיות איתה. מחשב שמפסיק לפעול זו בעיה מסוג אחר לגמרי.

    אגב, זה יחנוק פלחי שוק שלמים של תוכנות שמיועדות להחליף את התוכנות של מיקרוסופט. תוכנה כמו freecommander לא יהיה שווה להריץ על מערכת הפעלה כזו. גם בבילון – ביי. מסנן ספאם? לא תודה. גוגל דסקטופ? עדיף שניתן יהיה לפתוח דפדפן.

    אני חושב שהנקודה שלי היא שהמגבלה אולי נמוכה מדי, עד כדי הטרדה. מגבלה של חמש תוכנות היתה הגיונית הרבה יותר לדעתי.

  2. אלירם, אתה צודק שזה לא מודל "קלאסי" של shareware, אבל זו לא התוכנה הראשונה שניתן לשלם בשביל להפעיל בה תכונות נוספות, ואני לא ממש רואה את ההבדל העקרוני בין חינם לגמרי ל15$.

    כל מה שאתה כותב נכון, וזה הרי בדיוק המודל העסקי של מיקרוסופט. מי שלא מתחזק טוב את המחשב שלו או שהוא מגלה שהוא צריך 5 ישומים יוסיף עוד 50$ (מספר מצוץ מהאצבע) בשביל להפעיל את הגירסא המלאה. למעשה אם זה יגרום לאנשים לתחזק את המחשב שלהם טוב יותר נגד רוגלות אז הרווח הוא של כולנו.

    הפרט הקטן והחשוב שאולי צריך להוסיף לדיון היא שמערכת ההפעלה הזו לא נמכרת בחנויות אלא רק כOEM ליצרני מחשבים ובעיקר בארצות המתפתחות. אני מניח שהOEM יודעים יותר טוב מאיתנו מה הלקוחות שלהם רוצים לקבל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים