ואולי כדאי שעיתונאים ילמדו מה משמעות המילה עובדות לפני שיעברו להביע דעות

דורה כותבת בציניות

עיתונאי יקר,

אני רוצה לשבח את מה שאתה עושה. ואני שמח שרבים מחבריך נוהגים כמוך. הפעם אין בתקשורת ייצוג חזק לבוגדים, נטולי אינסטינקט ההישרדות, שמתעקשים לנסות לספק לי דיווח מאוזן על מה שקורה במלחמה. רובם הודחו למדורי הדעות בעיתונים שאני לא קורא.

אין דבר שמעצבן אותי בתור צרכן חדשות יותר מהביטוי "דיווח מאוזן". אני מצפה מהחדשות שלי להביא מידע ולא לעסוק בהבעת עמדות, וכאשר לא מביעים עמדות גם אין שום צורך להיות "מאוזנים". שלא לדבר על זה שבדיווח מאוזן בדרך כלל ניתן אותו זמן מסך לאסטרונום ולאסטרולוג, אז לא, אני מוותר, תנו לי רק את המידע – את הדעות והפרשנויות אני אצרוך לבד בתוכניות שמוקדשות לזה.*

השאלה שמתבקשת היא האם עיתונאים ישראלים בימינו יודעים בכלל מה זה דיווח עובדות, או שהם כל כך עסוקים בלחשוב על איזו פרשנות עשויה להיות לעובדות עד שהם מעוותים את העובדות בשביל שיתאימו לפרשנות שהם רוצים ליצר?

ניקח לדוגמא את דורה עצמה. היא כתבה בכלכליסט על הפריצה לחשבונות בטוויטר, והתמקדה בלשאול למה fox news לא שומרת על סיסמאות הטויטר שלה באותה קנאות שבה היא שומרת על המחשבים שלה. הבעיה היא שאם היא היתה עושה תחקיר מינימלי היא היתה מגלה את הכתבה הזו על הפריצה שבה מוסבר שמה שנפרץ הוא לא החשבון של fox news אלא של אחד מהמפעילים של טויטר ודרך החשבון הזה אופסה הסיסמא של מספר חשבונות אחרים והסיסמא החדשה נמסרה להאקרים. בעצם פוקס היו בתחתית הרשימה של מי שנפגעו מהפריצה שבה נפגעו גם החשבונות של ברק אובמה, פייסבוק וקוין רוז (המיסד של האתר דיג). בנוסף נפגעו גם החשבונות של CBS, CNN ובריטני ספירס, אבל אצל העיתונאים הישראלים יש כלל שצריך לנצל כל הזדמנות ללכלך על פוקס אפילו אם לצורך התזה של דורה היה הרבה יותר ראוי לשאול למה קוין רוז מזלזל באבטחה של חשבון הטויטר שלו.

אולי הגיע הזמן להכריז על שנה של עיתנאות ללא פרשנות, בה מערכות העיתונים הדיגיטליים יפרידו בין התוכן החדשותי לפרשנות** ורק אחרי שגם העיתונאים עצמם יפנימו את ההבדל, אפשר יהיה לעסוק במה הדרך הטובה לשלב את שניהם שתשרת את צרכן המידע.

נ.ב.: הלו זה אינטרנט זה? למה לכל הרוחות בכל הכתבות המעוברתות האלו לא נותנים קישור למקור האנגלי?

* למרות שזה נכון שב"גל הפתוח" המטורף שמתרחש עכשיו כבר קשה להבחין איפה מתחילות ואיפה נגמרות החדשות והפרשנות.

** אז יוסי גורביץ יצטרך לכתוב שני מאמרים כל יום, אחד שעוסק בטכנולוגיה והשני (וההרבה פחות מענין) על הפרשנות האישית שלו למה שקורה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים