נכון להיום ריבית בנק ישראל אינה רלוונטית

הריבית של בנק ישראל היא הריבית אותה מעניק בנק ישראל על הכספים שבנקים מפקידים אצלו (נדמה לי שרק ליום אחד). באופן עקרוני הריבית משמשת את הבנק לוויסות כמות הכסף ה"חופשית" במשק. כאשר הבנק מעלה את הריבית זה מתוך מחשבה שלבנקים המסחריים יהיה משתלם יותר לשים את הכסף אצלו מאשר לבזבז ובכך לנסות לעצור אינפלציה שנובעת בדרך כלל מעודף כסף זמין. כאשר הבנק מוריד את הריבית הוא בעצם מנסה להגדיל את כמות הכסף הזמינה, בדרך כלל בכדי להלחם במיתון על ידי הגדלת המוטיבציה של בנקים להלוות את הכסף*.

זה מאוד נחמד בתיאוריה כאשר הבנקים הם הגורם המלווה הגדול במשק, אבל רפורמת בכר העבירה הרבה מאוד כסף משליטת הבנקים לשליטת בתי השקעות וחברות ביטוח. הגופים האלו לא נהנים מהפריבילגיה של הפקדת כספים אצל בנק ישראל ובאפשרותם או לקנות ניירות ערך או להפקיד בפקמ בבנקים.

מאחר ובפקם הריבית היא אפסית, בתקופה בה המניות לא הולכות לשום מקום ואי אפשר לדעת אילו חברות יחזיקו מעמד מספיק זמן בכדי לשלם את החוב למחזיקי איגרות החוב, הנכס הסולידי ביותר להשקעה הוא איגרות חוב ממשלתיות והסולידי מביניהן הוא המקמ. לכן בחודש וחצי האחרונים איגרות החוב האלו נמצאות בעליה מטיאורית כאשר אגרות החוב לטווח ארוך עלו ב7% והמקמים עלו ב1.5%.

נכון להיום מי שקונה מקמ לשנה מקבל ריבית של 1.7% כאשר הריבית של בנק ישראל כרגע היא 2.5%. בשביל לקבל ריבית כזו באגרות חוב ממשלתיות צריך להשקיע באיגרות חוב לטווח של לפחות שנתיים (שעליהן יש עמלה יותר גבוהה מזו של המקמ). המסקנה המתבקש היא שנכון להיום המשקיעים כל כך סולדים מסיכון שהם מסתפקים ברווח הרבה יותר נמוך מזה שבנק ישראל חושב שסביר שמשקיע סולידי יקבל. אם רווח כל כך נמוך לא גורם למשקיעים להגדיל את הסיכון ודאי שהורדת ריבית קטנה לא תשנה דבר מאחר שלבנקים עדיין יהיה יותר משתלם לשים את הכסף הנזיל שלהם בבנק ישראל במקום להשתמש בו להשקעה.

התוצאה של כל הדיון הזה היא שאם בנק ישראל רוצה להיות רלוונטי הוא צריך להוריד את הריבית לרמה שהשוק מצפה לה – כלומר 1.5 או 1.75% (למעשה הוא היה צריך להוריד ריבית כבר לפני שבוע או שבועיים). רק הורדת ריבית כזו תוכל לשחרר עוד כסף להשקעות.

*בלי קשר לדעות על המדיניות של ביבי, לדעתי ההצלחה הגדולה ביותר שלו היתה הבאתו של פישר למשרת הנגיד. פישר הוריד את הריבית של בנק ישראל למרות הרבה אנשים שצעקו שזה מטורף וצריך לתת לו הרבה קרדיט על הצמיחה בשנים האחרונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים