מנהלת פורום לשעבר בוואלה תשלם מאה אלף שקל פיצויים על פירסומים המכילים לשון הרע בפורום

100 אלף שקל פיצויים על לשון הרע ו-20 אלף שקל תשלום הוצאות משפטיות נפסקו לטובת וטרינר עיריית הוד השרון השותף בחווה לגידול ורביית קופים במושב מזור. דוברת האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים חוייבה לפצותו לאחר שבפורום זכויות בעלי החיים שהיא מנהלת באתר וואלה יוחסו לווטרינר מעשי שחיתות ומתן שוחד ועבודתו הושוותה למעשי הנאצים. – מתוך דה-מרקר.

אם אני מבין נכון זהו גזר דין למעשה שקרה ב2003 כאשר פסק הדין ניתן לפני כמעט שנה. מקריאת פסק הדין אפשר לראות שהשופטת נתנה משקל לא רק להתבטאויות של הנתבעת בפורום אלא גם לעובדה שהיא לא טרחה לסנן התבטאויות דיבתיות של אנשים אחרים.

השאלה המענינת היא האם בעקבות גזר הדין הזה יהיו יותר מקרים בהם מנהלי פורומים יהיו צד לתביעות דיבה ולא רק הכותבים והאתרים (לפי מכתב עורך הדין בייגרגייטס, התשובה היא כן) והאם מישהו יטרח לספר להם על כך ולהבטיח סוג כלשהו של הגנה עליהם (מנהלי הפורומים למיטב ידיעתי עושים זאת על בסיס התנדבותי ללא כל תשלום כספי מצד האתר המארח אותם).

9 תגובות “מנהלת פורום לשעבר בוואלה תשלם מאה אלף שקל פיצויים על פירסומים המכילים לשון הרע בפורום”

  1. לא מדובר בגזר דין.
    זאת תביעה אזרחית, לא פלילית.
    מדובר בפסק דין שעוסק בפיצוי לתובע

  2. לא יוע לי על הזהרת מנהלי פורומים, אבל חשוב לדעת שבמקרה הזה, לא רק שעברו את הגבול לכל הדעות בפורום, המנהלת התבקשה להסיר תוכן ולא הסירה, אלא הי גם השתתפה (כל זה לפי הכתבה, לי אין מושג אישית) – כך הכותרת אולי קצת מטעה – היא לא נתבעה רק כי הייתה לשון הרע בפורום שלה..

  3. אינו עורך דין – תודה על התיקון

    ליאור – אתה צודק, אבל עצם זה שהיא לא צנזרה היה מרכיב בפסק דין ולכן עשוי להוות סוג של תקדים משפטי בתביעות בעתיד, גם נגד מנהלי פורומים שלא השתלחו בעצמם אלא סתם לא צנזרו.

  4. כמה דברים:
    המנהלת נתבעה גם על דברים שלא היא כתבה וממה שהבנתי ד"ר בושמיץ לא פנה בבקשה להסירם. אין דבר כזה שמנהל לא מסיר אם לא בא לו- אם הוא לא מסיר פונים להנהלת הקהילות והיא מסירה.
    תביעה על מספר ביטויים במשך שנתיים היא תמוהה. יש כאן לדעתי ניצול של חוסר ההבנה של בית המשפט בדינמיקת פורומים וחוסר תום לב היות ובעת הפרסום למיטב ידיעתי לא נתקבלו פניות להסיר את הביטויים (אף על פי שיש מעקב צמוד על הפורומים האלו מצד ויויסקטורים ואנשי עסקים בתחום).
    ענת נתבעה גם על ביטויים שלא היא כתבה. את הפורום ניהלה בהזמנה ובהתנדבות.
    היות ולא תבעו את וואלה אלא את ענת רפואה, פעילה בולטת למען זכויות בעלי חיים, יש כאן לדעתי מניע אישי. לא נכחיש שהיו שם כמה ביטויים קיצוניים אך ניראה כי העיתוי, בו בית משפט בישראל לא מבין לעומק דינמיקת פורומים (שהיא כמו שיחת סלון, וקשה לסנן כל ביטוי שני), קשור לפסיקה.
    בישראל 2008 מותר להתעלל בקופים, לקחת אותם מן הטבע ולמכור אותם כמו שק תפוחי אדמה אך אסור "לגדף" את מי שעושה את זה.
    עצוב, אין מילים.

    תביעת מנהלי פורומים היא תקדימית יחסית אך היא קיימת, והיא תלך ותתרבה לדעתי. בגלל שיותר קל לתבוע מנהל מאשר אתר גדול. לטווח הרחוק זה ישנה את היחסי עם המנהלים, השאלה לאן. בישראל כמו בישראל- אני לא אופטימית.

  5. וגם ההתנערות של וואלה מכוערת. זה לא מקרה ראשון של פורטל גדול בישראל ולא אחרון- זה קרה וזה יקרה.
    ניהול פורום הוא בהתנדבות לחלוטין.

  6. במחשבה שניה, הבעיה היא לא באתרים אלא בחוק. גם האתרים לא יכולים להיתבע כל שני וחמישי. בית המשפט בישראל לא מבין מהו פורום.

  7. ולתגובה האחרונה שלך יעלה אני ממש לא מסכים. אני לא מאמין שהוטרינר היה צריך לקבל פיצוי כזה גבוה, ולדעתי הצורה בה וואלה הפקירה את מנהלת הפורום שלה היא בעיתית (אני מניח שיש לה ביטוח כלשהו כנגד תביעות דיבה), אבל השימוש בפורום לא יכול להיות תירוץ או סיבה לאנשים מבוגרים להתנהג כאילו הם ילדים בני חמש בגן רינה שאיש לא יטיל עליהם אחריות לדברים שהם אומרים ועושים.

  8. נכון. וזה הנכון היחיד. חוץ מזה היה פה כל כך הרבה עוולות.
    יוצא שעל 2 משפטים שהם לא בסדר (תכ'לס, להאשים את בושמיץ בשחיתות בלי הוכחות) יש לשלם 120,000. זה לא סביר, ואפילו עיתונים מגיעים לעיתים נדירות לכאלה סכומים, והם כותבים הרים על הרים של כתבות שמוטלות בספק. רק מה, יש להם מספיק נסיון וחכמה לשחק את המשחק מה שלאתר וואלה לא היה ההגינות המינימאלית לתת. הם הרי יכלו לעזור באלף דרכים. ניראה שיש פה תפוח אדמה לוהט שכל אחד ממהר להטיל אל השני.
    האתרים לא רוצים להתמודד עם החוק, אבל הם נותנים למנהלים ולגולשים שלהם לקחת סיכון חופשי. כאילו שאין להם מטרה משותפת להתאים את מערכת המשפט קדימה. אם יטילו את כל התקדימים על אנשים פשוטים במקום שהאתרים המארחים יסיעו, ככה זה יראה.
    בכלל יש תרבות של בת יענה- זה מה שמעצבן אותי.
    הנה כמה דברים שענת כתבה, שמסבירים מה היה שם:
    http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=384&msgid=114498574

    ואף מילה על חוסר הצדק שיש כשמותר לקחת קופים מן הטבע ולמכור אותם כמו סחורה אבל להשוות את זה למעשים דומים בהסטוריה- זה אסור.
    אז כמה פעילים "קיללו" אחד שמעשיו מובילים לסבל של מאות חיות יום יום. אפשר לחשוב.
    מראית עין של הגינות אין פה.

    תודה על הדיון. כמעט אף אחד לא כתב על זה. ניראה לי שאנחנו יכולים להבין למה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים