חוק, נטיקה, טכנולוגיה והוטלינק

שרון מתלוננת על כך שהיא עושה עבודה גרפית כל כך טובה שאנשים אחרים רוצים להשתמש בה, ואנשים אלו (במקרה הזה כנראה שזה היה אפי) במקום להעתיק את התמונה לשרת שברשותם או למקום אחסון חינמי, מקשרים לתמונה מתוך דף שהם כותבים, כך שכל פעם שצופים בדף התמונה מובאת מתוך השרת של שרון, מעמיסה עליו ומבזבזת חלק מנפח התנועה ששרון שילמה עליו. צורת הקישור הזו נקראית hotlinking.

לפי הנטיקה (אתיקה ברשת) הוטלינק נחשב דבר רע בגלל שבעזרתו אדם יוצר דפים על חשבונו של מישהו אחר, היוצר של התמונה שמשלם על התעבורה. אבל למעשה אני מתפלא שבימינו אנשים עדיין זוכרים שקיים מושג כזה, כאשר האתר הזה מריץ שני בלוגים, אלבום תמונות, אוגדן אחד ויש בו כמה תוכננות קטנות להורדה, ועדיין לא ממצה יותר מ20% מנפח התעבורה שמוקצה לו בתוכנית הכי זולה שמציעה חברת האחסון.

אני משתמש רק בהוטלינק כאשר אני מוצא תמונה שאני רוצה לקשר אליה, והסיבה היא עניני זכויות יוצרים. מאחר שתמיד יוצר התמונה הוא בעל זכויות היוצרים לה, אסור להעתיק אותה אלא אם ניתן אישור מהיוצר. אז נכון שחלק מהיוצרים נותנים אפשרות להעתיק את היצירות שלהם בכל מיני תנאים, אבל אני בסך הכל רוצה להציג את התמונה בדף שלי ולא מרגיש שום צורך לקרוא בפירוט את הסעיפים המשפטיים של אותם רשיונות העתקה. אז אני עושה הוטלינק לתמונה מתוך הדף שלי ודואג לתת גם קישור לדף באתר בו התמונה הופיעה "במקור". כך אני בטוח עונה על הדרישות החוקיות, וגם שומר על אתיקה סבירה (על רוחב הפס שלקחתי אני משלם בקישור נכנס).

נראה לי שצריך לזכור שברגע שדברים נמצאים ברשת, הם פומביים לחלוטין. ניתן להתווכח עד כמה יש לאנשים שרואים את מה שאתה מציג ברשת, זכות להתערב. אבל זה די בטוח שזה טפשי להגיד "תחשבו שזה לא קיים". בסופו של דבר, כמו אפי, רוב האנשים לא מבינים איך האינטרנט עובד וודאי שאין להם מושג מה הן העלויות הכרוכות בניהול אתר עצמאי. ומאחר וחינכו אותם שרוב הדברים באינטרנט הם חופשיים וניתן לעשות עימם כל מה שרוצים, אין פלא שהם לא מרגישים שום צורך לבקש אישור משרון לפני שהם משתמשים בדברים שלה.

אבל מה אם אני מתקרב לגבול ההקצבה של רוחב הפס וכל אותם "קישורים חמים" עשויים לגרום לכך שאני אצטרך לשלם יותר? אם אני מתארח על גבי שרת לינוקס, אין שום בעיה וזה ענין פשוט של שינוי קונפיגורציה שנגיש מתוך ממשק הניהול. אם אתם לא מוצאים, אנשי התמיכה של החברה יתנו לכם הדרכה פשוטה.

המנגנון הזה משווה את הכתובת של הדף שבו התמונה נטענית, שהדפדפן שולח כחלק מתהליך הטעינה, לכתובת של השרת, ולא מאפשר טעינה אם הכתובות שונות. כך רק אנשים שגולשים בדפים הנמצאים באתר יוכלו לראות את התמונות.

כמובן שלפעמים חסימה מוחלטת היא אמצעי חריף מדי, ואז צריך לדעת איך מקנפגים את השרת "ידנית". חיפוש בגוגל אחרי hotlink prevention אמור לעזור.

7 תגובות “חוק, נטיקה, טכנולוגיה והוטלינק”

  1. האמת היא שיש לי דומיין עצמאי, ושטח אחסון, אבל מעולם לא הגעתי למצב שבו חשבתי שבאמת הוטלינקינג (את המושג למדתי היום, ואת זה שהוא נורמה פסולה) הוא משהו שמשפיע על חשבון האחסון.

    אגב, פתחתי על זה דיון רעיוני בבלוג שלי, אני אשמח אם תטקברק לשם…

  2. חוצמזה, אין מושג שנקרא נטיקה (אתמול הייתי בכנס בנושא), יש מושג שנקרא netiquette שהוא שילוב של 'נימוס' ו'רשת'.

    ההבדל הסמנטי במקרה הזה= הוא משמעותי

  3. מרק, בדיוק כפי שאמרתי אצלי – טקסט אינו מתכלה, אלא מתעוות.

    ואילו אני מעולם לא אמרתי שאני "עושה עבודה גרפית כל כך טובה שאנשים אחרים רוצים להשתמש בה".

    זה עניין אחר לחלוטין, שהוא מתוקף רשיון ה-CC אצלי בבלוג דווקא לגיטימי בתנאי מסויימים. הכעס שלי יצא כנגד ניצול של משאבים פיזיים, לא קניין רוחני.

    חשוב לדייק בדיוק כפי שחשוב לכבד אחרים ואת רכושם.

  4. שרון, אני פשוט חושב שאת מנהלת קרב עבוד מראש על חינוך הציבור. הרי על כל אדם ששמע בכלל על המושג הוטלינק יש 1000 שלא מכירים אותו. לדעתי במקום להתעצבן כדאי לך פשוט לשנות את הקונפיגורציה של השרת.

    ובכלל האיום הגדול היום על רוחב הפס הוא כבר מזמן לא ההוטלינק אלא כל אלפי מנועי החיפוש ברשת, שלפחות חלק מהם לא מכבדים את קובץ הrobots.txt. יום אחד הסתכלתי בסטטיסטיקות התנועה של האוגדן וראיתי שאחד ממנועי החיפוש של YAHOO שותה לי רוחב פס דרך קשית מאוד גדולה.

    ואני דוקא חושב שאת עושה עבודה גרפית טובה, אבל לא נריב על זה.

  5. מרק – אז זהו, שדווקא רץ אצלי תוסף שאמור למנוע את הטמטום הזה של אנשים ש"לא מבינים באינטרנט" אבל מבינים מספיק כדי להזיק לאחרים ("כל טיפה קובעת, כפי שאמרה הזקנה שהשתינה בים").

    לצערי הרב, מתברר שהוא לא עובד, מסיבות שככל הנראה קשורות לספקית האחסון שלי (אי הפעלת מודול כלשהו לתוכנית ההוסטינג שלי). אבל זה עניין אחר, שלא הופך גניבה ללגיטימית. אבל נמאס לי לחזור על עצמי. :-)

    [כמעט ושכחתי – תודה.]

  6. יהונתן, אני מניח שניתן להוציא את ההוטלינק אל מחוץ לחוק, אבל זה יהיה יום מוזר ביותר כאשר שופט (שמקבל מעט יעוץ טכני) יקבע שהוטלינק הוא העתקה. תמונה שמוצגת כתוצאה מהוטלינק אפילו לא מתקרבות לשרת שלי, אז איך ניתן לטעון שיש בהוטלינק אלמנט של העתקה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים