עכשיו זה מדעי – לעשירים יש יותר כסף

מכון אדוה לשקרים פירסם את  המסמך האחרון שלו שכמובן מיועד להסביר לכולנו עד כמה זה רע שהמשק צומח, האבטלה יורדת ואחוז האנשים המועסקים גדל. מאחר שאין לי ראש להתעמק בכל הפיליטון הזה אני אתיחס רק לדבר אחד קטן ופעוט שכה לכותרת בYNET " שליש מכל ההון בישראל מוחזק בידי המאיון העליון"

מי שיטרח ויקרא את המסמך בשביל להבין האם פסה מהארץ הסודיות הבנקאית ואנשי מכון אדוה יכולים לחטט לנו ללא כל הפרעה בחשבון הבנק יגלה את הפנינה הבאה – בעמוד שמונה היכן שנתונה הקביעה הזו, כתוב לפניה "לפי אומדן שערך הכלכלן מומי דהן (בהנחה שדפוסי הבעלות על נכסים פיננסיים בישראל דומים לאלו שבארצות הברית)". כמובן שמכון אדוה לא חושב שיש צורך להוכיח שאכן ניתן להניח את ההנחה הזו ויש לה תוקף במציאות.

האדם הסקרן/חקרן/טרחן שרוצה לבדוק האם מומי דהן הראה את נכונות ההנחה בעבודת המחקר שלו או שאולי הנכונות אכן ברורה מאליה מהמחקר, פונה למקור הביבליוגרפי המסופק והוא רואה שהוא – "הניתוח של דהן נעשה לגבי נתוני 2002. אי שיוויון מהגבוהים בעולם, הארץ , 15/1/2002". אכן ככה זה בחיים, כשמתרגלים לשקר מאוד קשה להפסיק, הרי ברור שמחקר שפורסם בינואר 2002 יכול להתיחס במקרה הטוב לנתוני 2001 וגם זה בספק. ומה בדיוק התרחש בארצות הברית בשנים 2000-2001? נכון, היתה בועה בבורסה וב2002 חלק גדול מהאנשים איבדו לא מעט מהכסף שהיה להם ב2001 כשהתפוצצה הבועה.

אז לא מספיק שמכון אדוה מתבסס על נתונים מהעבר הרחוק ומהצד השני של העולם, אלא גם מנקודה מאוד מסוימת בחיי הכלכלה שבה ישראל אינה נמצאת קיום (הבורסה גבוהה אבל אני לא זוכר שהיה אדם שטען שיש בועה). אולי אם היו עושים מחקר אמיתי במקום להמציא שקרים היו מגלים שהמאיון העליון מחזיק ב95% מהנכסים הפיננסיים?

ולמה בכלל יש צורך לשקר? הרי נתונים של גבית המיסים בארץ מראים ששני העשירונים העליונים משלמים 85% מהכנסות המדינה במיסים ישירים, ולכן סביר להניח שיש להם יותר כסף פנוי להשקיע בבורסה ותוכניות חיסכון .

לא סתם מכון אדוה מתמקד בנכסים פיננסיים ולא מכליל את נכסי הנדל"ן שמהווים את רוב הנכסים של רוב הציבור, הרי לפי שיטת מדידה זו גם אנשים שמשתכרים 20000 שקל בחודש  ומבזבזים כל גרוש מהם הם עניים, ומכון אדוה מעונין בהצגת כמות גדולה יותר של עניים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים