הדיון במתן זכות הצבעה ליורדים נופל לכשל של הרבה דיונים – מישהו מגדיר הנחות יסוד לדיון וכולם מנהלים דיון המתבסס על ההנחות האלו למרות שאין בהן שום קשר למציאות הריאלית (להבדיל מהתיאורטית).
מה אומרים מתנגדי מתן זכות הבחירה ליורדים? הם טוענים שיורדים לא צריכים להיות בעלי השפעה על מקום שהוא אינו מקום מגוריהם העיקרי. מה הנחת היסוד שלהם? שניתן בכלל להגדיר בקלות מישהו כ"יורד". בתקופה מסוימת הייתי בתדירות די גבוהה על הקו תל אביב- צפון קרולינה, אז האם מאחר שבאותה שנה יתכן בהחלט ששהייתי יותר בצפון קרולינה איבדתי את זכות ההצבעה? האם כל מי שעושה טיול של יותר מחצי שנה אחרי השחרור מאבד את זכות ההצבעה? ומה עם סטודנטים באוניברסיטאות בחול וכל מיני נציגי/מנכלי חברות שלצרכי עבודה נאלצים (מי שרוצה יקרא עם סרקזם) לשהות בחול? אז מיהו בעצם יורד?
עוד הנחה יסודית שמתעלמים ממה היא מהי מדינת ישראל לצרכים של קביעתה כמקום מושב עיקרי? לפי הגבולות הרשמיים של המדינה כל המתנחלים הם יורדים. נדמה לי שלפחות פעמיים הצבעתי כשהייתי בחו"ל….
הנחה מובלעת נוספת היא שמי שמרכז חייו בישראל יכול וצריך להיות מסוגל להצביע בבחירות, אבל כמו שכל בוגר בן 17.5 יספר לכם, זה ממש אינו כך.
ולסיום משום מה מציגים את הרעיון של הצבעה בבחירות במקום שבו אינך גר כרעיון מוזר וחדשני שמתנגש עם כל אורחות חיינו כרגע, כאשר כל אחד מאיתנו היה לפחות פעם בחיים בעל זכות הצבעה במקום שלא היה מרכז חייו – העיר בא הוא גר לפני שעבר דירה. לי היתה זכות הצבעה בלוד כאשר גרתי בתל אביב וזכות הצבעה בתל אביב כאשר גרתי ברמת השרון….
כמו רב הנושאים הפוליטיאים הנושא הזה יוצר יותר רעש ממה שהחלטה לצד כזה או אחר תיצור. פרט לכך שיהיה צורך בהוצאה כספית נוספת בכדי לפתוח קלפיות בשגרירוית ונציגוית ישראל בעולם, אני די משוכנע שכמות האנשים הנוספת שתצביע בעקבות המעבר של חוק כזה לא תשפיע על תוצאות הבחירות בצורה שהיה משמעותית יותר מטעות סטטיסטית (האם מישהו יודע איך להגיע למידע על כמות האמריקאיים החיים בחו"ל שטורחים להצביע?)
עד לפני מספר שנים אסירים בישראל לא יכלו בפועל להצביע – היום אנשים שנשפטו על פשעים כנגד המדינה יכולים להצביע, אבל מישהו ששריין מספר חודשים מראש ביקור אצל הדודה בלונדון, לא יכול….
המשחק ה"דמוקרטי" מאז ומתמיד נוצח על ידי אלה ששלטו בחוקי המשחק, והצליחו להוציא שחקנים מתחרים אל מחוץ למשחק.
אסירים, בני נוער, אנשים שחיים כרגע בחו'ל, כל מי שאפשר למנוע ממנו זכות בחירה – כך ייטב לאלה ששולטים במשחק.
ובכל זאת – לא צריך להתפתות יותר מדי להאמין בחשיבות של ההצבעה הזו. יש מעט מאוד קשר בין הרצונות שלנו לבין הפתק שאנחנו שמים בקלפי, ועוד פחות קשר בין הפתח ששמנו בקלפי, לבין איך שהממשלה מתנהלת.
הבעיה לדעתי היא חוסר היכולת לדעת על מה אתה באמת מצביע, אבל לא הייתי אומר שאין להצבעה השפעה – היא פשוט לא גדולה כמו שמשדרי הבחירות והפוליטיקאים רוצים שנאמין.
פעם ב4 שנים, אתה זורק פתק אחד לקלפי, מתוך 30.
את הבחירה שלך אפשר לקודד ב5 ביטים כל 4 שנים, או קצת יותר מביט אחד בשנה.
כמתכנת, שיתכן שלמד את תורת האינפורמציה (או לפחות תורת הקודים) – כמה אינפורמציה אתה באמת מעביר כלפי מדינת ישראל לגבי איך היית רוצה שהיא תתנהל, אם אפשר לכווץ את כל האינפורמציה שאתה משדר כלפיה לביט אחד כל 10 חודשים?
ובכל זאת יש הבדלים משמעותיים בין אנשים שעומדים לבחירה, הרי אף אחד משנינו לא היה מצביע לדב חנין. אתה לא בוחר מדיניות אלא כיוון….
האם הצבעת בתל-אביב לעיריית לוד ולת"א כאשר גרת ברמת השרון?
לא, ולא בגלל שזה דרש ממני חצי שעת נסיעה. אנשים שירצו להצביע בארצות הברית ידרשו להרבה יותר מאמץ מזה שאני לא הייתי מוכן להשקיע, אפילו אם הם גרים בניו יורק, לוס אנגלס ווושינגטון, ובטח אלו שנמצאים בצפון קרולינה יצטרכו לטוס בשביל להצביע….. האם באמת ההבדלים בין ציפי לבני לנתניהו יגרמו למישהו להשקיע את המאמץ?
האם עיריית לוד יכולה לאסור על תושבי תל אביב לעבור לגור בה?
האם עיריית לוד יכולה לאסור את המשפחה של תושבי תל אביב?
האם עיריית לוד יכולה להכריח תושבי תל אביב שפעם היו תושבי לוד, לעבור ללוד, להשאיר את המשפחה שלהם בתל אביב, ולהתגייס לצבא של לוד?
אני דווקא אוהב את ההשוואה בין מדינות להשוואה בין ערים.
ברגע ששואלים שאלות ברמה כזו, מבינים ש99% ממה שמדינת ישראל עושה הוא פסול.
לא שמדינת ישראל מצליחה למנוע את זה…. 40 אלף עובדים זרים גרים בתל אביב, רובם בטח ללא אישור.
משום מה אין הרבה אנשים שטוענים שמאחר שזה מקום מושבם העיקרי הם צריכים לקבל זכות בחירה. אפילו ארגוני הסיוע לעובדים הזרים לא מעיזים להציע את זה.
עובדים זרים, יורדים, בני נוער דעתניים ובעלי מודעות פוליטית, פלסטינים, ילידי ישראל שאינם יהודים, כהניסטים – ככל שניתן לשלול יותר זכות בחירה מאנשים, כך ניתן להקים כאן אליטת מרכז סוציאליסטית לאומנית, "ישראלית" יהודית, ששולטת באמצעים "דמוקרטיים" בכל השאר.