אהוד קינן הוא העיתונאי הדביל של השבוע

מישהו צריך לספר לכתבי YNET על קיומה של המילה "משנה" בעברית. אנשים שצורכים YNET באופן קבוע עשויים להתרשם שמחירים יכולים רק לעלות או לרדת, ולכן לא פלא שבכתבה בה מתוארת גם עליה וגם ירידה של מחירים הכתב מאבד את היכולת לשמור קשר עם העובדות.

איגוד האינטרנט הישראלי משנה את מחירי שמות המתחם שבאחריותו (אלו המסתימים בil.) ומציג הסכם עם רשם נוסף שיהיה מוסמך למכור שמות מתחם בסיומת il.כתוצאה מהשינויים האלו מחיר קניה של שם מתחם ישראלי יורד ב90 שקל ומחיר חידוש הרישום עולה ב80 שקל. בסופו של דבר המחיר למי שיקנה שם מתחם ויחזיק אותו פחות מארבע שנים ירד ולמי שיחזיק יותר מארבע שנים הוא עלה (בהנחה שמחירי החידוש לא ירדו בעתיד).

אבל מה לYNET  ולאהוד קינן ולדקויות כאלו. הם הרי לא מכירים את המילה "השתנה" ולכן כנראה עשו עץ או פאלי בשביל לקבוע שכותרת הכתבה תהיה "איגוד האינטרנט הישראלי מייקר את מחירי הדומיינים" (והפסקה הראשונה מכילה "איגוד האינטרנט הישראלי מעלה את מחירי שמות המתחם"). הקורא הנבון צריך להשקיע מאמץ בשביל למצוא את הסעיף היחידי שבו המחיר עלה מכל הסעיפים המוזכרים בכתבה.

וזה מתפרסם באותו יום בו אהוד קינן מפרסם ראיון עם אחד ממפתחי שועל האש, בלייק רוס, שבו הוא מוכיח שאין לו שום מושג על ההסטוריה של שועל האש. למי שקרא בטעות את הכתבה כדאי להבהיר ששועל האש הוא לא תוצר של הדפדפן של נטסקייפ אלא של חבילת הגלישה (שכללה דפדפן, תוכנת דואל , עורך HTML ותוכנת IRC) של מוזילה.

9 תגובות “אהוד קינן הוא העיתונאי הדביל של השבוע”

  1. הדף הנכון להפנות אליו הוא http://en.wikipedia.org/wiki/Mozilla_Firefox

    אהוד כתב את השטויות האנטי תאגידיות שכל הכותבים בYNET מחויבים לכתוב – "רוס הצטרף לנטסקייפ כבר בגיל 14 כמתמחה, ויחד עם חברו דייב הייאט ביקש לנקות את הדפדפן עם ה-N הירוקה מאלמנטים מסחריים ומתכונות מיותרות שהפכו אותו לכבד.".

    מה שבלייק יצא כנגדו הוא לא השימוש המסחרי במוזילה ושועל האש, תנאי הרישיון בהם משתמשים בפיתוח של מוזילה מאפשרים שימוש כזה, אלא הכובד של כל חבילת הישומים, וממשק המשתמש המסורבל בדפדפן שהיה כלול בה.

    הקשר היחיד של נטסקייפ לענין הוא שבתקופה ההיא נטסקייפ מימנה את רוב הפיתוח של מוזילה, ואנשי השיווק שלה רצו לשמור על המבנה של חבילת אפליקציות כמו שנטסקייפ שווק במשך שנים (מאחר ודפדפני נטסקייפ מגרסה 6 ומעלה מבוססים על הקוד של מוזילה).

    בשפה מאוד טכנית, רוב מה שבלייק עשה הוא ליצור theme חדש לדפדפן קוד פתוח שכבר היה קיים.

    אני הפסקתי לקרוא את המאמר אחרי שקראתי בפיסקה שאחרי את המשפט "הפיתוח נעשה בשיטת קוד פתוח". במשך כל השנים בהם אני מתכנת מעולם לא שמעתי על שיטת פיתוח כזו. לא יודע, אבל ממישהו שמסקר את תחום המחשבים כבר מספר שנים הייתי מצפה לטיפה התמצאות בהבדלים בין צורות שונות של פיתוח תוכנה לצורות שונות של רישיון שימוש.

    ועכשיו גרמת לי לקרוא שוב את הכתבה ולגלות את הפנינה "בניגוד לדפדפנים אחרים, משתמשי Firefox לא צריכים להישאר פסיביים ולהמתין עד שהמפתחים יפיצו גירסה חדשה. חלק גדול מהם מוסיפים לדפדפן תכונות חדשות בעזרת הרחבות שמפתחים גולשים אחרים". ופה נשאלת השאלה אילו דפדפנים? נדמה לי שמשחר ההיסטוריה (או לפחות IE5) ניתן להרחיב דפדפנים בצורה הזו. האם באמת יתכן שאהוד קינן לא משתמש בגוגל toolbar בIE6 שלו? הוא שהוא חושב שזה חלק אינטגרלי מהדפדפן?

  2. אולי הניסוח לא מדוייק, אבל אין ספק שההבדל בקלות הפיתוח של תוספים לאקספלורר ולשוא"ש עבר את הסף של הבדל כמותי, והפך להבדל מהותי. אי אפשר להתעלם מהעובדה שאחד המאפיינים העיקריים של שוא"ש הוא קלות הפיתוח של תוספים, ולכן – גם הזמינות הגבוהה שלהם, ולכן גם תהליך הפיתוח הלא-סטנדרטי שלו .

  3. דרומי, מה לא סטנדרטי בתהליך הפיתוח של שועל האש?

    ובקשר לקלות הפיתוח… יותר קל לפתח עבור שועל האש בגלל שהGUI נכתב בשפה דמוית HTML (XUL) והמוצר נבנה מראש עם האפשרות להרחבה ושינוי של הGUI על ידי תוספים של צד שלישי. והעובדה שיש שכבת קישור הנקראת XPCOM שמאפשרת קוד הכתוב בjavascript לקבל שירותים מחבילות שאינן GUI ובכך לבצע פעולות יותר מורכבות מסתם שינויי GUI.

    ועדיין, כל זה דורש לימוד של טכנולוגיות חדשות. לאנשים שיודעים לכתוב אוביקטי COM לדעתי יהיה הרבה יותר קל לכתוב תוספים לIE ואופרה.

  4. תסתכל על ההבדל בין IE7 לבין שוא"ש2. הראשון הוא קפיצה אדירה לעומת קודמו (שמביאה אותו בערך לנקודה בה היה שוא"ש1.5), השני לא מכיל כמעט חידושים. ולמה? כי כל החידושים קיימים כבר בשוק כתוספים, הם רק הוטמעו במערכת.
    שיטת הפיתוח הקהילתית מביאה לגרף גידול ליניארי, לעומת הקפיצות של שיטת הגרסאות.

    ולגבי הקלות של פיתוח התוספים – אין לי אלא להסיק מהמציאות. עובדתית, מפותחים הרבה יותר תוספים לשוא"ש מאשר לאקספלורר.

  5. אני לא מתכוון להלחם באגדות אורבניות.

    הסיבה שIE7 הוא כזה היא בגלל ש מיקרוסופט החליטה שזו מטרת הפיתוח שלו.

    שוא"ש 2 מכיל את כל החידושים? לפני שהסתבכתי עם וובסטר שקלתי לנסות לכתוב ממשק RSS יותר נורמלי מהבדיחה שקימת בשוא"ש 2 (זה לא בדיחה רק אם אתה קורא עד 4 רססים) על בסיס API שהפך להיות זמין רק בגירסא 2.

    שוא"ש 3 יכיל צורת ניהול חדשה של היסטוריה ומועדפים, שינויים במנוע התצוגה ותמיכה בתכונות CSS נוספות. אף אחד מהדברים האלו לא זמין כתוסף למיטב ידיעתי.

    העובדה המקובלת שלשוא"ש יש יותר תוספים דורשת אישור מספרי ממקור כלשהו. אני ממש מפקפק בכך. (רוצה לספור את אלו שמופיעים רק באתר הרשמי? http://www.ieaddons.com/default.aspx?cid=home&scid=0)

  6. לגבי הכתבה על שינוי מחירי הדומיין דווקא הגישה של העורך כאן נכונה.
    מספיק כבר עם: "עדכון מחיר", "שינוי מבנה מחירים", "חבילה חדשה". בו נקרא לילד בשמו התייקרות. מבחינת כל מי שיש לו דומיין בוצעה התייקרות של כמעט 150% אז זה נראה לי יותר חשוב מהוזלה 12% ברישום הח"פ.

  7. דב, מאחר שהוזלות אפשר לבצע רק עד 100% זה נראה לי טיפה לא פייר להשוות אחוזים.

    אולי הייתי מסכים איתך אם היה מדובר בפרסום באתר המיועד לבעלי אתרים, שמטבע הדברים אולי יותר מתענינים בעלות חידוש מאשר בעלות רישום של אתר חדש, אבל הכתבה הזו מפורסמת באתר כללי ואני מניח שלרוב האנשים שקראו אותה אין אתר.

    ובעצם גם אנשים שיש להם אתרים מקימים מדי פעם אתרים חדשים, אז אפילו לגביהם לא בהכרח מדובר בהתיקרות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים