הזנב הארוך של הזנב הארוך

תיאורית הזנב הארוך מדברת על כך שבשוק מסחרי מסוים, לחברות המובילות כדאי להתרכז רק בחלק קטן יחסית (15%) מהמוצרים הקיימים, שמהם הן יכולות לעשות את הרווח המקסימלי. אבל בעולם המקושר של האינטרנט, שבו העלות של הקמת ותחזוקת חנויות היא הרבה יותר נמוכה, ניתן להרוויח יותר גם על אותם 85% מהמוצרים שאינם מובילים ולכן נוצרות חנויות שפונות ספציפית לצרכנים שלהם.

חנות הספרים המקוונת אמאזון היא דוגמא לישום של התיאוריה הזו. חנויות הספרים הרגילות מחזיקות בדרך כלל רבי מכר שלמכירה שלהם מתלווה הרבה פעמים מסע פרסום כלשהו והקניה שלהם היא ספונטאנית יחסית. אמאזון לעומת זאת פונה לקהל שאינו קונה ספונטאני  (הספר כבר לא במלאי, אין לו חנות ספרים ליד הבית …) מרוויחה ממכירת ספרים שכבר ירדו מרשימת רבי המכר ופינו את מקומם בחנויות לרבי המכר החדשים.

כמובן שגם לאמזון כדאי להתרכז רק בשוק שבו היא תעשה את מירב הרווחים במעט מאמץ, שוק קוראי האנגלית והספרדית בארצות הברית וצפון אמריקה. אין לה טעם בפניה ל10,000 דוברי הגרמנית באמריקה ועלויות השילוח הופכות אותה ללא רלוונטית כחנות ספרים שמוכרת סיפרות גרמנית לגרמנים. וכך נוצר הזנב הארוך של הזנב הארוך, ובכל העולם קמות חנויות ברשת הממקדות את מאמצי המכירה שלהן לנתח קטן של שוק קוראי הספרים שלא מוצא את מה שהוא רוצה בחנויות וגם לא באמזון.

התשובה לשאלה כמה אנשים יכולים להתפרנס מהזנב, תלויה בגודל השוק. ככל שהשוק יותר גדול, כך הסיכויים שניתן להרוויח מספיק על נתינת שירותים לזנב הם יותר גדולים. כמובן שגודל השוק הרבה פעמים אינו דבר קבוע ומשתנה לאורך הזמן לפי שינויים בסגנון החיים של אנשים. כאשר השוק קטן הזנב קטן, וכאשר הוא גדל הזנב גדל ונוצרות נישות גם בתוך הזנב של השוק.

בכל הקשור לתוכן בעברית השוק כל הזמן גדל. ליותר אנשים יש חיבור לאינטרנט והם מבינים מספיק את עקרונות השימוש בדפדפן ולמרות שהם עדיין צופים בערוץ 2 הם פונים גם לאינטרנט בחיפוש אחרי תכנים חדשותיים ובידוריים שאינם נחשבים למקדמי רייטינג בערוץ 2. לרוב הם מגיעים לאתרים הגדולים, YNET, NRG, וואלה, אבל אבל לפעמים הם מחפשים דברים יותר איזוטריים ומשתמשים במנועי החיפוש. כמובן שככל ששוק גולשי האינטרנט בארץ גדל, כך גם גדל מספר האנשים שלא מסופקים על ידי האתרים הגדולים.

והשוק גדל לא רק בצד של הצרכנים אלא גם בצד של ספקי התוכן. יותר ויותר אנשים פותחים בוטיקים של תוכן משל עצמם. מרגע לרגע זה נהיה יותר קל וזול לפתוח בוטיק איכותי, בגלל שעלות שירותי האחסון ירדה מאוד (רלוונטי למי שלא מפחד מהתעסקות עם קצת עבודת נגרות או שכירת נגר כשהוא מקים את הבוטיק) והקמת קניונים (בלוגלי) הנותנים שירותים לבנית בוטיקים איכותיים בחינם.

וכך נוצר הזנב הארוך של הזנב הארוך (של הזנב הארוך ?) של האינטרנט הישראלי. זנב המכיל תוכן בוטיקי איכותי (ענין של טעם כמובן) המיועד לאנשים שמחפשים תוכן כזה.

בשביל לחשוף את התוכן הזה לעיתונות חנן כהן הקים את וובסטר. אני מניח שזה היה בעיקרו צעד של התרסה כנגד הממסד, אבל במקרה הוא יצר מוצר שלא היה קודם בשוק האינטרנט הישראלי – אינדס אתרים המשולב בקורא RSS. כמו שקורא לפעמים עם מוצרים חדשים, הסתבר שהמוצר הזה טוב גם למטרות שאינן המטרות המקוריות שלו. וובסטר היה פיתרון טוב לאנשים שמחפשים תוכן בוטיקי באינטרנט אבל לא מתחשק להם להתעסק עם בחירת קורא RSS ושלא רוצים בהכרח לצרוך תוכן מאותם בוטיקים על בסיס קבוע. העובדה שארבעה אנשים (וובסטר 2, בלוגיש, אינדיווב, גרייפס) החליטו להשקיע מזמנם וכספם ולהקים אתרים המבוססים על אותו עיקרון יכולה להעיד שהנישה הזו קימת ויש בה יותר מעשרה אנשים.

זה קצת מוזר לראות איך אנשים שהיו חלק מיצירת הזנב הנוכחי של האינטרנט הישראלי, המושתת על תוכן לא מסחרי, לא מצליחים להבחין בקיומו של הזנב שלו וממשיכים להתיחס לנישה של הזנב הזה באותה צורה שבה הם מתיחסים לכל התוכן הלא מסחרי. האם באמת לא יתכן שהצירוף המיוחד של הארץ (מודעות לאינטרנט, יכולת טכנולוגית רלוונטית גבוהה יחסית, אופי ישראלי שרוצה שיקשיבו לו, שוק קטן בו קל להתמצא) יצר מוצר שעונה לצרכים של נישה בתוך צרכני התוכן העצמאי ומקדים את שווקי האינטרנט בארצות אחרות? האם באמת המודלים היחידים של צריכת תוכן עצמאי באינטרנט הם מודלים מסוג digg , אינדקסים או קוראי RSS המותאמים אישית לאדם מסוים?. לפי מה שאני קראתי בפורומים של gregarius המפתחים מועדים לכך שיש דרישה לקוראי RSS "קהילתיים".

קריאה נוספת:

עדכון 12:20:
גם עידן (פיגו) יודע להגיד לשוק מה הוא צריך.

6 תגובות “הזנב הארוך של הזנב הארוך”

  1. ה"וובסטר" בחודשי קיומו המעטים פשוט קיצר את הדרך – במקום שאלך ואתחיל לנבור בישראבלוג ותפוז בניסיון למצוא משהו איכותי, הוא הגיש לי את הסחורה בתפריט מעוצב ואמר "קח מה שתבחר – הכל איכותי". אז נכון שבהסתמכות על "וובסטר", בעצם סמכנו על הטעם של חנן והבנתו, אבל לרוב זה סיפק.
    כיום, היצירה של "וובסטרים" אישיים (וציינת ארבעה), שיש אמנם ביניהם חפיפה גדולה אם כי לא מוחלטת, תאפשר בסופו של דבר לכל אחד לבחור את הטעם שהוא מעדיף יותר. עדיין, מדובר כאן בהסתמכות על עורך כלשהו שבחר להכניס בלוג אחד ולא להכניס אחר.

    ברוכין טען בתגובה אצלי בבלוג שהוא לא מתערב בתכנים של בלוגים ב"רשימות". והדבר אף נכון, אלא שבשביל שיוכל ברוכין לא להתערב בתכנים של בלוג, הבלוג הזה צריך קודם כל לקבל את אישורו להיפתח ב"רשימות". קרי, גם "רשימות" וגם ה"וובסטרים" מאגדים תוכן איכותי, אלא שההבדל המרכזי הוא שה"וובסטרים" לא מפריעים לתוכן כזה להתקיים (גם אם לא יופיע בקורא ה-RSS), לא מתייגים תוכן שלא מופיע אצלם כלא-איכותי, משום שהכל שאלה של טעם. ואילו "רשימות" במידה מסוימת מבקש לומר ש"כל מה שלא אצלנו – אינו איכותי במידה מספקת".

  2. כמה מסובך להסתכל בשם של כותב הפוסט? לכתוב פוסטים ארוכים אתה יודע? אז תשקיע עוד רבע שניה בלהיות רציני גם בעבודת הקישור.

  3. וזה עוד בלי שאמרתי כלום על כך ששום דבר בפוסט שלי לא התיחס ל"מה השוק צריך". מה שכן עשיתי זה לנסות להבין את התופעה של עודף אגרגטורי רסס בשוק שלא מייצר, לדעתי, מאסה משמעותית של תוכן.

  4. עידן,

    מסובך כאשר מגיעים מישראלוונטי, שם הפוסט מופיע כאילו שכתב אותו ליאור.

    לא אמרת מה השוק צריך אבל אתה יודע טוב מאוד מה הוא לא צריך, ואתה עובד על מיזם שלדעתך השוק צריך. לדעתי יש מעט סתירה פנימית.

    אבל איך אתה בכלל יודע שאותם ארבעה גרגרנים לא יענו על דרישות השוק? האם שאלת את היוצרים שלהם?

    אוקי אני מניח שבאמת קשה למצוא את הדואל שלי אז אם תרצה לדעת מה אני תכננתי לעשות, אתה יותר ממוזמן לשלוח דואל ל mark — marksw.com

  5. ולדוס, אני פשוט לא מבין מאיזה מניעים אתה כותב מה שאתה כותב.
    בחיים לא אמרנו שאין תוכן איכותי מחוץ לרשימות, או שכל מה שמחוץ הוא לא איכותי. זה פשוט לא נכון, ואנחנו גם לא מתכוונים ליצור מראית עין כזאת. זה שיש לנו תפיסה מסוימת שמובילה את השיקולים למתן אתר, לא אומר כלום על מה שבחוץ, רק על מה שאנחנו מנסים ליצור בפנים. אחרת לא הייתי קורא כל כך הרבה בלוגים עצמאיים.
    כל מה שניסינו זה לבנות משהו שייצור אבן שואבת לאיכות, ויהיה שונה _מהותית_ מהפלטפורמות האחרות.
    ובעיקר – להביא לכתיבה ברשת אנשים שלא מוצאים את עצמם לבד, בפלטפורמות האחרות או בהקמת בלוגים עצמאיים.

    הצלחנו?
    חלקית, אבל אישית אני די מרוצה מיחס הרעש-סימן של רשימות, ביחס לשאר התחום בעברית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים