הונאת הנטקס הגדולה מוגשת בחסות העיתונים הכלכליים

תמיד מאשימים את העיתונים שהתחקירים שלהם נטפלים לחברות והאנשים הקטנים, אבל לא נוגעים בגדולים. מה אפשר להסיק מזה שגם לקטנים כבר לא נטפלים?

לפני חודשיים חברת נטקס פירסמה שהיא קיבלה אישור לפטנט ממשרד הפטנטים האמריקאי. ההודעה הזו לוותה בהרבה רעש עיתונאי ונשמעו דיבורים על הכנסות גדולות ממייקרוסופט, גוגל יהאו ועוד. על כנפי הרעש הזה החברה הנפיקה מניות בערך של 7 מליון שקל שמטרתן לפי ההודעה לעיתונות היתה

החברה מייעדת את ההשקעה לצורך הרחבת עסקיה, בדגש על פעילותה בארה"ב באמצעות שירות Springo.com שהשיקה לאחרונה וניצול זכויות תיק הפטנטים שברשותה.

שאם חושבים על זה, בהנחה שמאמינים שיש ערך אמיתי לפטנטים שהחברה מחזיקה, יש בזה הגיון. מלחמת פטנטים נגד מייקרוסופט וגוגל לא תהיה ענין זול במיוחד. אבל כנראה שהסתבר לחברה שבעקבות המיתון עורכי הדין שעוסקים בפטנטים מסתפקים בפחות ולכן הוציאה 2 מליון שקל על קנית אתר kafe.co.il , כ28% מהכסף שהיא גייסה. מאחר שבחברות מתוקנות מהלכים של הוצאה של 2 מליון שקל במיוחד כאשר סך ההכנסות השנתי הוא 7 מליון, ההון העצמי הוא 22 מליון והחברה מפסידה ללא הפסקה (מספרי 2008), לא קוראת ביום אחד, כדאי לשאול האם התוכנית לקנות את האתר היתה קיימת לפני ההנפקה ואם כן האם היא דווחה כראוי למשקיעים.

כלומר, אף אחד לא היה נזעק אם נטקס היתה מנצלת הזדמנות עסקית חד פעמית וקונה ב2 מליון שקל את וואלה, אבל 2 מליון שקל על דף בודד שמכיל קישורים? אם מחשבים לפי מכפיל רווח מקובל יחסית של 20, המחיר אומר שלאתר יש כנראה רווחים של מאה אלף שקל בשנה. לכו תסתכלו על הדף שתשאלו את עצמכם מי היה מוכן לפרסם בדף הזה ובאיזה מחיר, אני לא מאמין שהאתר מרויח יותר מעשרת אלפים שקל. אבל בעצם האמונה שלי היא כלל אינה רלבנטית, הנתונים האלו היו צריכים להחשף לציבור, ואם לא הנתונים של מה שהיה באתר, או התוכניות של נטקס שבעזרתן היא תרויח ממנו מאה אלף שקל בשנה. ולא, להגיד שזה יגביר את התנועה זה לא תוכנית לעשיית כסף מאז שנת 2000.

אף אחד לא היה נזעק? בעצם גם עכשיו אף אחד לא נזעק. האם העיתונאים הכלכליים מדי פעם שואלים שאלות לא נעימות? או שתמיד הם מסתפקים בציטוט הודעות היחצנות של החברות?

ואני כלל לא מרחם על 98 האידיוטים שקנו מניות בהנפקה הזו (וכבר הספיקו להפסיד כ 10%), מה שיותר מטריד זה שחברת הביטוח הראל מחזיקה יותר מ10% ממניות נטקס דרך קופות גמל, קרנות נאמנות, ותיק הביטוח שלה, כנראה אישרה את המהלך ההזוי הזה. אני אפילו לא יכול לחשוב על תיאוריה קונספירטיבית מספיק בשביל להסביר את זה. דרך אגב הראל היא כנראה הגוף המוסדי היחיד שמחזיק במניות נטקס. איפה לכל הרוחות היתה שלי יחימוביץ כאשר מאתיים אלף שקל מקופות הפנסיה והגמל של הראל נעלמו כלא היו?

הא, ואין לי ספק שכל מה שנטקס עשתה הוא חוקי חוקי, אבל אני חושב שהוא גם מסריח מסריח.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים