העשירים דופקים את העניים – פרק 356,284, והפעם בלוד

הדבר הראשון שמקדם את פני מי שמגיע ללוד ברכבת הוא צפרדע עמוסת זבל וריחנית למהדרין. בעצם לקרוא לתחנת הרכבת הזו "תחנת הרכבת של לוד" יש בו מעט הפרזה מאשר שגבול תחום השיפוט של רמלה נמצא בערך 500 מטר דרומה לתחנה. תושב לוד שרוצה להשתמש ברכבת יצטרך ראשית לתפוס אוטובוס לרמלה או תל אביב בכדי להגיע לתחנה.

לוד מתדרדרת באופן עיקבי מאז שמקסים לוי עזב את ראשות העיר. אני לא יודע אם הוא היה ראש עיר טוב במיוחד או שהוא ניצל את הקשרים המפלגתיים שלו בליכוד ואת אחיו (דוד לוי) בכדי לקבל תקציבים, אבל תהיה הסיבה אשר תהיה בתקופתו כראש עיר לוד פרחה והתחדשה. אחריו באה סידרה של ראשי עיר חדלי אישים יותר או הרבה יותר, ולוד פשוט מתדרדרת בקצב קבוע ומאוד מדכא.

ומה הממשלה עשתה בשביל לעזור ללוד? האם איחדו אותה עם רמלה בכדי שלפחות ניתן יהיה להתיחס לבעיות של שתי הערים במסגרת אחת משותפת ? – לא. האם הועונקה לה עזרה כספית קבועה בדמות סיפוח שטח מרובה ארנוה של נמל התעופה? ודאי שלא. האם הוקמו מוקדי משיכה לאוכלוסיה החזקה של לוד שדיללו את העיר? ודאי, קודם עיר הוילות של שוהם ולאחריה מודיעין.

היום מי שגר בלוד נמצא שם מתוקף הרגל או בגלל שאין לו כסף לעבור למקום טוב יותר. אני לא מצליח לחשוב על אדם אחד שאני יודע שנולד בלוד והמשיך לגור בה אם היתה לו ברירה. אפילו בימים הטובים יותר בעבר כאשר עבדתי בטלרד איש מהעובדים האחרים לא חשב לעבור לגור בלוד בשביל לקצר זמני הגעה לעבודה, ולפי הפקקים בבוקר בכניסה ללוד מכביש ירושליים תל אביב אני יכול לנחש שגם עובדי מרכז המיחשוב של בנק לאומי ויתר המפעלים שמאכלסים את איזור התעשיה הצפוני של העיר לא עברו לגור בה.
בזמן שקצב הריבוי הטבעי הממוצע בישראל הוא בסביבות2% בשנה, בחמש השנים שבין 2000 ל 2005 האוכלוסיה של לוד גדלה ב2%.

אחרי לפחות ועדה קרואה אחת כנראה שסוף סוף ירד למישהו במשרד הפנים האסימון שכרגע הבעיה של לוד אינה בעיקרה בעיה של ניהול אלא של יכולת למשוך אוכלוסיות חזקות שיוכלו לשלם ארנונה. כנראה שההצעה היא לספח ללוד שטחים "חקלאים" של מושב ניר צבי ומועצה איזורית עמק לוד שנמצאים ממערב לשכונת גני אביב. אין לי שום מושג האם זה מה שיעזור ללוד, אבל מאחר שזהו האיזור בו נמצאת תחנת הרכבת המישנית של לוד לכאורה זה בדיוק המקום בו ניתן לפחות לנסות לשחק עם הרעיון של פיתוח סביבה עירונית מסביב למרכז תחבורה ציבורית בדמות הרכבת.

מי לא מרוצה? כמובן בעלי השטחים באזורים האלו אבל למרבה התמיהה גם ה"אירגונים הירוקים". הטענה שלהם היא שזה פוגע בשטחים הירוקים במרכז. שטחים ירוקים? האם מישהו אי פעם חווה את השטחים האלו, או יודע מה מגדלים בהם? בתור תושב לוד הפעמים היחידות שעברתי באזורים הירוקים האלו היו כאשר נסעתי לכיוון מחלף שפירים דרך כביש המושבים.לשטחים הירוקים האלו יש חשיבות רק עבור חלק שולי מאוכלוסיית לוד והם חסרי כל חשיבות שהיא ליתר אוכלוסיית אזור המרכז.

איך הירוקים מצדיקים את ההתנגדות שלהם בזמן שמאוד קשה לשמוע אותם מתנגדים להתפשטות של ראשון, רחובות, פתח תקוה, נס ציונה, רמלה, באר יעקב, בשטחים שהיו פתוחים בעבר? הטענה היא שהשינוי חורג מתוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 35.

אני הבן אדם האחרון שיזלזל בחשיבותו של תכנון מראש והחשיבות של ההקפדה עליו, אבל כאשר אני קורא (הדגשה שלי)

אנו מערערים על הנחת היסוד של משרד הבינוי והשיכון כי “הדרך היחידה להפוך את לוד לעיר אטרקטיבית, הינה ע”י הוספת שטח נרחב לתחום שיפוטה של העיר ופיתוח שטח זה, בנוסף כמובן לטיפול נמרץ ביתר הבעיות הקיימות בעיר”. אדרבא, ברוב המקרים שבהם ננקטו צעדים כאלה בערים חלשות מבחינת האטרקטיביות שלהן, תוספת השטחים הביאה להגדלת היציאה של אוכלוסייה מבוססת משכונות קיימות, לירידה נוספת בערכי הדיור והקרקע בשכונות אלה, ולהקצנת הקיטוב החברתי בתוך העיר.

לפי ויקיפדיה השכר הממוצע בלוד הוא 4600 בעוד שהממוצע בארץ הוא 7500, אז על איזו אוכלוסיה מבוססת מדברים? האוכלוסיה המבוססת ברובה כבר מזמן עזבה את העיר.

אבל הכי מעצבן הציטוט הבא (מודגש במקור)

הדרך לשקם ולחזק את לוד היא באמצעות תוכנית אסטרטגית לחידוש עירוני, הכוללת השקעה מאסיבית בתשתיות ובשיקום שכונות במרקם העיר הבנויה כיום, תוך ניצול הפוטנציאל הקיים בה כצומת רכבות ראשית, קרבתה לשדה התעופה וחשיבותה ההיסטורית והארכיאולוגית. כל זאת תוך הפעלת אמצעי מדיניות נוספים כמו השקעה בחינוך, אכיפה מוגברת והעצמת הקהילה, כפי שאכן ביקשה לעשות החלטת הממשלה 2264 מיום 21.07.2002.  ובהתאם למדיניות התכנון הארצית – תמ”א 35.”

אני לא אשתמש פה במילים גסות לתיאור החשיבות שתושבי לוד מעניקים להיסטוריה וארכיאולוגיה של העיר (במידה והם בכלל מודעים לה). בעצם ההצעה פה היא לחזור שוב על פרויקט שיקום השכונות מסוף שנות השבעים ותחילת השמונים. אל תטעו, הפרויקט הצליח ולמשך מספר שנים שכונות שהיו אומללות הפכו להיות נסבלות ואולי יותר מכך, אבל הפרויקט לא שינה את מצבם הסוציואקונומי של התושבים באותן שכונות והם נשארו עניים גם אחרי סיום הפרויקט ועם הזמן אותן השכונות התחילו שוב להתפורר והעיריה שאיבדה את האוכלוסיות החזקות שלה לא יכלה להעמיד את המשאבים הדרושים לטובת אותם אזורים* אפילו כאשר לא סבלה מחוסר יכולת תפקוד בסיסית.אז מה, שוב להביא צבעים ויתר שיפוצניקים בשביל שלמשך מספר שנים העיר תראה טיפה פחות גרוע ממה שהיא באמת? לא הגיע הזמן לנסות קונספט של חכה במקום הקונספט של הדגים?

להבדיל מהמדינה שמציעה משהו, הירוקים ואנשי "מרחב" מציעים לתושבי לוד בעיקר באזז וורדס כאילו שזו הפעם הראשונה שמציעים להם את אותן מילים החסרות כל תוכן אמיתי והן לא שמעו בדיוק את אותן מילים בכל פעם ששר היה מתבלבל בדרך ומגיע לעיר. הירוקים צריכים להגיד את האמת, בשבילם השטחים החקלאיים של ברוני המושבים שמספקים עוד מנת חמצן קטנה לעשירי רמת אביב יותר חשובים מכמה מסוממים, אתיופים רוסים וערבים שמשום מה גרים בחורבה הנקראת לוד. אני מציע שבמקום אונניה של מילים מפוצצות אנשי מרחב יבחנו שטחים בשכונת בנית באזור תחנת הרכבת ויענינו יזמים בפרויקט פינוי בינוי באזור. לי עולה בראש מעונות סטודנטים עבור אוניברסיטת תל אביב, אבל אני בטוח שיש אנשים יותר יצירתיים ממני.

ומילה אחת ליודן. אני יודע שזה נורא היפי, שיקי וטריקי להשחיל את המילה "מוחלשים" לכל משפט שני כאשר רוצים להראות כאילו עוזרים לחלשים, אבל במקרה של לוד אלו התושבים שלה בעצמם שכל פעם שהיתה להם אפשרות בחרו ראש עיר לפי הכיפה שלו והשנאה שלו לערבים או לפי יכולת ניהול קבוצת הכדורגל המקומית או כל סיבה מפגרת אחרת שאין בה אפילו שמץ של יכולת ניהול עיר. בגדול תושבי לוד באופן ברור ועיקבי החלישו את עצמם ואין פה שום ענין של "החלשה" מבחוץ. למעשה אם ההורים שלי לא היו גרים בעיר, דבר שמאלץ אותי מדי פעם לעבור בה, לא הייתי טורח לכתוב את המגילה הזו כי לדעתי התושבים מקבלים היום בדיוק את מה שמגיע להם.

*במשך תקופה ארוכה עובדי העיריה עצמה לא קיבלו שכר

9 תגובות “העשירים דופקים את העניים – פרק 356,284, והפעם בלוד”

  1. בפועל,
    מה שאתה מציע, זה לקחת בכוח את הכסף מניר צבי, ולתת אותו לתושבי לוד.
    לא פחות ולא יותר מהחרמת רכוש בכוח, ממי שבמקרה איתרע מזלו והוא נאלץ לגור ליד לוד.
    מה הלאה? נספח את חדרה למועצה אזורית בקה אל גרביה?
    את מי עמי למועצה אזורית אום אל פאחם?
    את קיסריה למועצה אזורית ג'סר א-זרקה?

    עקרון המועצה המקומית הוא שתושבים במקום מסוים משלמים על השירותים בישוב שלהם.
    אם כל כך אכפת לך מלוד, אולי כדאי לספח אותך לשם, ושתתרום מכספך למועצה האזורית. לקחת מאחרים בכוח את כספם ואת רכושם הוא צעד נבזי ואנוכי.

  2. דניאל, אני לא מציע כלום. אני אומר שאם מישהו מתנגד לפיתרון שמציע משרד הפנים רצוי שהוא יראה למה הפיתרון ירע את המצב הקיים או שיציע פיתרון טוב יותר. מאחר שאנשי "מרחב" לא מציגים פיתרון אלא רק מילים וגם לפי שיטתם הפיתרון המוצע לא יפגע בעיר (אז חלק מהאוכלוסיה יעבור ממקום א' לב' בעיר, ביג פאקינג דיל, בתל אביב אנשים עושים את זה כל הזמן) מישהו צריך לשאול את השאלה מה בדיוק גורם לשמחה.

    ואיך מישהו פה לוקח כסף מניר צבי? כשתהיה בניה (אם בכלל) תהיה הסבה של יעוד הקרקע שיעלה את הערך שלה ובינתיים אפשר פשוט לשרטט את הגבולות העירוניים מחדש, דבר שלדעתי לא עולה יותר משבוע עבודה של מודדים ובטח לא יוצא באופן ישיר מכיסם של תושבי ניר צבי.

    מעבר לכך, אם היינו חיים במדינה מתוקנת בה לפלבאים מוכר להחזיק באדמות שלהם ולא רק בכרטיס מונופול שאומר שהאדמה שלהם, זו היתה בכלל ההחלטה של אנשי ניר צבי שהם בעלי הקרקע הרלבנטית האם הם רוצים למכור אותה לעירית לוד ו/או ליזם שרוצה לבנות בה.

    דוקא מה שאנשי "מרחב" מציעים הוא להוציא כספי מיסים של תושבי חדרה ובקא אל גרביה בכדי לאושש את לוד בעוד שמה שמשרד הפנים מציע הוא להביא אוכלוסיה חדשה לעיר בלי להשקיע גרוש מכספי המדינה (פרט אולי לפיתוח התשתיות הציבורית)

    אולי כדאי שתיקרא מהתחלה אבל הפעם לאט.

  3. ואו, מרק, התפלקה לך רשומה כמעט סוציאל דמוקרטית. אתה מתדרדר.
    (ואגב מוחלשים: נראה לי שהנקודה כאן היא שאם תושבי רמת השרון היו בוחרים ראש עיר מאותם הקריטריונים, הם לא היו מגיעים למצב כזה)

  4. דרומי, כל עוד זה רק כמעט אני רגוע :)

    אין לי בעיה עם עמדות סוציאל דמוקרטיות כאשר לפחות מנסים להשתמש בהן באופן עיקבי, אבל הצגת מניעת העזרה ללוד כדבר שאמור לעזור לאוכלוסיה החלשה של העיר (רוב אוכלוסית העיר) הדליק לי את הפיוזים.

    ובקשר למוחלשים – בההקבלה למצב בלוד, זה כמו לטעון שאם אני מחליט ביום חורף לצאת מהבית ללא מטריה ומתחיל לרדת גשם שמרטיב אותי שזו לא אשמתי. אז יתכן שברמת השרון מישהו היה נותן לי מטריה, אבל בשלב כלשהו אני צריך לקחת טיפה אחריות על ההחלטות שלי*.

    *באופן פרקטי גם ברמת השרון אף אחד לא נותן מטריה כאשר נשבר ענן ביום שבת בבוקר, ולמעשה אף אחד בכלל לא מציץ מהחלון, והחבר שאתה מתקשר אליו בשביל שיחלץ אותך ויקפיץ אותך הביתה לא עונה :(.

  5. אם אתה רוצה לתקוף את התכנים של עמותת מרחב, כדאי שתדע מה הם קודם, תקרא קצת ספרים בנושא (קודם כל את ג'יין ג'ייקובס) ואז תקטול חופשי.
    תסביר לי איך הוספת שכונת וילות פרברית, שמי שיגור בה יצטרך רכב כדי לצאת למכולת, לגן (בניר צבי?) ובטח לעבודה, תתרום משהו (חוץ מעוד קצת ארנונה לעירייה שלא יודעת איך להתמודד עם כסף ובכל מקרה תצטרך להשקיע אותו גם בשכונה החדשה) לעיר עצמה – לוד. מי שגר במרכז לוד ירגיש בכלל את השכונה החדשה? הוא ירגיש רק עוד זיהום אויר שינבע מסלילת השטחים הירוקים (לא שטחים פתוחים – שטחים חקלאיים ובעיקר לא אספלט), ושהתושבים החדשים הם נמצאים מאוד נעלמים.
    חידוש העירוניות זה לא שיקום שכונות. זה גישה מלאה שמתייחסת להרבה יותר מסתם קוסמטיקה, ויש הוכחות שהיא עובדת ברחבי העולם. הרעיון הוא לגרום למרכז העיר לעבוד, לרחובות הראשיים לשגשג, לעודד הליכה ברגל, נסיעה באופניים, קהילתיות חזקה, מרחבים ציבוריים איכותיים ומושכים ובקיצור ליצור מקום שמייצר בעצמו עניין והזדמנויות.  זה לא בלתי אפשרי (זה כן עבודה קשה ופרטנית ולא העתקה של שכונת הוילות הגנרית מכל הארץ), וזה יכול (ודוגמאות מהעולם מראות את זה) להעלות את איכות החיים של התושבים, ובעקבות כך גם להעלות את ערך הנכסים בתוך העיר ולמשוך אנשים שעובדים בסביבה לעבור אליה.
    אם היו רוצים לבנות שם מרכז עירוני חדש סביב הרכבת כמו שדני גת מציע באופקים http://miu.org.il/blog/?p=556 אז פחות היה אכפת מהשטחים הירוקים, אבל מה שהם מתכננים לא יתן כלום לא לתושבי לוד ולא לאף אחד אחר.
     

  6. מורין, למרבה הפליאה אדם לא צריך להתיעץ עם אורולוג כל פעם שהוא משתין. יש דברים שפשוט לומדים מנסיון ושימוש מתמשך באביזרים (במקרה הזה, העיר לוד).

    ברגע שבחוות הדעת "מרחב" השוו בין בית שמש ללוד רק בגלל שהן באותו דירוג התפתחות מבחינת הלמ"ס אפשר היה להבין שאיש מאנשי "מרחב" לא בילה יום שלם בלוד.הבעיות של בית שמש נובעות מהגירה חיובית של אוכלוסיה חלשה מירושלים בעוד שהבעיות של לוד נובעות מהגירה שלילית של אוכלוסיה חזקה, זה מצחיק לקרוא ש"מרחב" רוצים לשפר את החינוך כי כל לודאי שמקבל חינוך סביר מחפש כדבר ראשון אחרי הצבא את את הכביש אל מחוץ לעיר.
    בנוסף בית שמש היא עיר יחסית חדשה לעומת לוד שברובה נבנתה בשנות החמישים והתשתית שלה במצב כזה או אחר של קריסה מאז סוף שנות השבעים (פרט לתקופתו של מקסים לוי) אז פלא שהוצעות התקציב בלוד גדולות יותר וזה עוד לפני שבכלל מדברים על שכונות פשע כמו בנית ושכונת הרכבת?

    בכל הנושא של שכונת הוילות את כותבת שטויות. תסתכלי במפה, תחנת הרכבת שקימת כבר כיום נמצאת במרחק של 5 דקות נסיעה לכל היותר מהבית המרוחק ביותר שעשוי להיות באזור החדש ואם האנשים שיגורו שם יהיו אנשים שביכולתם להחזיק רכב זה סימן שהם יהיו אוכלוסיה חזקה שהעיר צריכה! ללוד לא יקרה שום דבר רע מזה. ואיך את יודעת מה יוקם שם עוד לפני שמישהו בכלל נתן אישור הקמה? את קוראת עתיד? אולי אם אנשי "מרחב" רוצים להיות לעזר במקום להתנגד הם צריכים להשפיע על התכנון של המקום?

    אני יכול להבין את באופן עקרוני את ההתנגדות העקרונית של הירוקים לחריגה מתמ"א 35, אבל את הבסיס להתנגדות של "מרחב" קשה לי להבין. הם בעצמם כותבים שאחת הבעיות הרציניות של לוד היא חוסר מנהיגות מקומית ואני אין לי שום מושג איך מישהו יכול לפתור בעיה כזו, אז להבנתי הם בעצם אומרים שאין טעם אפילו לנסות לעזור ללוד לפחות עד שלא תיווצר בה המנהיגות הדרושה, אז מה כל הדיבור הזה על "מוחלשות" כאשר אנשי בתי הקפה מצפון תל אביב מוכנים רק להתנגד ולא מגלים שום עשיה פוזיטיבית?

  7. מרק –
    אולי סוג של פתרון נעוץ כבר בתחילת דבריך – סיפוח של שטחים עתירי-ארנונה מנתב"ג (או כל הפניה אחרת של משאבי נתב"ג לרמלה-לוד; לא ממש משנה איך).
    פעם קראו לנמל התעופה ע"ש העיר לוד.

  8. שלום לכם,
    כתושב העיר ב 29 שנים האחרונות אני דיי מזדהה עם עמדתו של מרק ותיאורו של העיר.
     זה נכון שרוב תושבי העיר הצעירים אינם מעוניינים להישאר לגור בעיר וגם אני כזה לו רק בגלל הפשיעה (והזיקוקים מהחתונות של הערבים כל לילה) ושלא כיף ללכת בערב ברחובות. כל מי שאני מכיר שטווח הגילאים שלי שעדיין גר בעיר לרוב נמצא בה מטעמי נוחות או תקציב כמו שצויין.
    לגבי פרויקט שיקום שכונות – במהלך השנים ראיתי את השכונות המשוקמות וצר לי לאכזב את כל האופטימים אבל זהו כישלון חרוץ. איני יודע מה קורה בערים נוספות בעולם אבל הפרויקט בארץ התמקד לפחות בהתחלה בקוסמטיקה, צביעת בניינים בניית גדרות ומסתורי כביסה. עם אלו אי אפשר לבנות מדינה ובטח לא לייצר פרנסה.
    ההזנחה בעיר ובעיקר באזור העיר העתיקה-רחוב הרצל וצפונה מזעזע ןנובע מחוסר רצון או יכולת של הנהגת העיר (גם כן הנהגה) לטפל בבעיותיהם של הערבים. הרס הבתים משנות ה-50 עדיין נותן אותותיו והערבים בעיר בונים עשרות ומאות מבנים לא חוקיים בעל כורחם. אגב לפי דעתי התפיסה הישראלית שהערבים הם אוכלוסיה "נחותה" מן היהודים מביאה לחלק גדול מהרצון שלהם לעזוב את העיר.
    שכונות חדשות אשר נבנו מחוץ למרכז העיר כגון גני אביב ובעיקר גני יער נחלו הצלחה והן מאוכלסות במלואן ואף נבנות להם הרחבות. דבר זה מעיד שאנשים מרוצים ממיקום העיר אך אינם מעוניינים לראות את העיר מבפנים. תנו להם גישה נוחה, תריסים חשמליים מזגן וחנייה ותקבלו שכונה אמידה.
    בנוסף לכל אלו יש צורך לפתח או לספח אזורים מניבי ארנונה לעיר כדוגמת האיירפורט-סיטי או לפחות חלקו. אני באמת לא חושב שיש צדק בכך שמ.א. מודיעים עם 4000 תושבים (+-) תקבל ארנונה חודשית שיכולה להחזיק עיר של 30000 תושבים ודוגמא טובה לכך היא מ.א. תמר שבשטחה כלל מלונות ים המלח עם אוכלוסיה של 2000 איש והעיר ערד שכל מה שיש לה זה מגבות ערד ואוסם – בעוד שמרבית תושביה עובדים במלונות.

    בטח יש לי עוד כמה דברים לומר אבל שכחתי :)

    שנה טובה!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים