תוכנית קנית אגרות החוב הממשלתיות של בנק ישראל השמידה את החיסכון הסולידי בישראל

מתי בפעם האחרונה ראיתם פרסומת של בנק שהציע לכם לבוא לסניף ולהשקיע בתוכנית חיסכון? נדמה לי שהפרסומת האחרונה היתה של בנק מזרחי והיא ירדה לפני חודש למרות שלכאורה הבנקים היום זקוקים לכסף שיוכלו להלוות לכל האנשים שנזקקים להלוואה. הסיבה לכך היא מאוד פשוטה – הדרך שבא הבנק מבטיח שהוא אכן יוכל החזיר את כספי הפיקדון והריבית בסוף תקופת החיסכון היא על ידי קנית אגרות חוב ממשלתיות לתקופה המקבילה לתקופת החיסכון.לכן בנק לא יכול בפועל להציע בתוכנית חיסכון ריבית שהיא יותר גבוהה מהרווח שהוא יכול להרוויח מקנית אגרות החוב הממשלתיות.

אז אילו ריביות מציעות אגרות החוב הממשלתיות היום?

הטבלה הבאה מציגה את השער של אגרות החוב שאינן צמודוד למדד. ההבדלים בין התשואה בברוטו לנטו נובעים מעמלות קניה ומכירה (למעשה פידיון) של איגרת החוב והמח"מ מבטא את הזמן עד שהאגרת נפדת באופן סופי על ידי המדינה.

shachar

בהנחה שמי שמשקיע מחפש רווח ריאלי, כלומר רווח שיהיה גדול יותר ממדד המחירים הטבלה הזו היא מאוד בעיתית. לפי הטבלא אם ברצונכם לחסוך לתקופה של 10 חודשים אתם תקבלו לכל היותר ריבית 0% (שחר 2667) או במילים אחרות אתם מהמרים על כישלון בנק ישראל במאבק בדפלציה בשנה הקרובה, ולמעשה זה נכון גם לחיסכון לתקופה של שנתיים (שחר 2680). רק איגרות החוב לתקופה של ארבע וחצי שנים (שחר 2682) מגיעות לתשואה שהיא יעד האינפלציה של הממשלה, כלומר סביר להניח שלא תפסידו על ההשקעה ובשביל לראות סוג כלשהו של רווח בטוח תצטרכו להתחייב לחיסכון של בערך 6 שנים ומעלה.

המצב העגום בולט עוד יותר באגרות החוב הצמודות למדד

galil

פה העמודה של התשואה נטו מספרת בבירור את הסיפור. על כל השקעה שהיא לטווח של פחות מ5 שנים מפסידים כסף.

אז נכון שההסתכלות על עמודת התשואה נטו טיפה מטעה מאחר שכאשר הבנקים באים לקנות את אגרות החוב יש להם ודאי יכולת לשלם פחות עמלות אבל מצד שני יש להם הוצאות אחרות על כח האדם שמטפל בחסכונות. בסופו של דבר אני לא מאמין שיש היום לבנקים אפשרות להציע חסכון לטווח של פחות מחמש שנים בלי להשתמש בטכניקות של בילבול הלקוחות (למשל הצגת התשואה המצטברת במקום השנתית).

למה זה קורה? יש שלוש סיבות

  • כבר יותר מחודש שבנק ישראל קונה איגרות חוב ממשלתיות בכך הוא מעלה את המחיר שלהן ומוריד את התשואה.
  • עצם ההתחיבות של בנק ישראל לקנות אגרות חוב גרמה ל"ספקולנטים" לקנות גם כן אגרות חוב מתוך מחשבה לגרוף רווח לטווח קצר פשוט מעצם עליית המחירים של אגרות החוב. לדוגמא מי שהצליח לקנות את איגרת החוב צמודת המדד 0418 בדיוק כשבנק ישראל הכריז על התוכנית שלו (הזינוק החד בפברואר) כבר עשה רווח של 5% בחודשיים וגם מי שאיחר את הרכבת וקנה בשיא הזינוק כבר הרוויח בערך אחוז (אני נפטרתי ממנה קצת לפני ההכרזה וכמובן שאני קצת מצטער על זה). 0418
  • בעקבות הזינור במחירים של אגרות החוב, קרנות הנאמנות שמתמחות באגרות חוב ממשלתיות הציגו תשואה יפה מאוד דבר שגורם לאנשים שמקבלים יעוץ בסניפי הבנקים ומבקשים השקעה סולידית, לקבל המלצה לקנות את קרנות הנאמנות האלו (זהו ההסבר ההגיוני היחידי שאני יכול למצוא לעובדה שלמרות שהתשואה ברוטו על חלק מאגרות החוב הצמודות למדד היא שלילית, עדיין יש להן מספיק קונים בשביל להעלות את המחיר שלהן).

אז איפה אנחנו אמורים להחביא את הכסף שלנו בצורה סולידית עכשיו אם אנחנו לא רוצים להתחייב לחיסכון של יותר מחמש שנים? רק במק"מ.

makam

עם תשואה נטו של0.88% ל11 חודשים (מקמ3100) כאשר האינפלציה בטווח הזמן הזה כנראה שתהיה אפסית אי אפשר להפסיד וכמעט בטוח שיהיה גם רווח ריאלי קטן.

תגובה אחת “תוכנית קנית אגרות החוב הממשלתיות של בנק ישראל השמידה את החיסכון הסולידי בישראל”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים