ניידות מספרים: פיתרון לא מתאים לבעיה הלא נכונה

נחמיה שטרסלר הוא האדם האחרון שמתפעל מתוכנית ניידות מספרים, וגם הוא מפספס את הכשלים הבסיסיים שלה. למרות ההצהרות התוכנית לא תגרום להורדת המחירים או הגברת התחרות והמימוש שלה יכל להיות טוב יותר.

ניידות המספרים לא תוריד מחירים, אלא אף תעלה אותם בגלל שכל החברות הסלולריות צריכות להוסיף יכולות במוקדי השירות לצורך הענין, להשקיע בתוכנות במוקדי השירות ובמרכזיות, ואולי גם להשקיע בציוד נוסף. מעבר להוצאות החד פעמיות כל השירותים הנוספים יצריכו הוצאות קבועות על התחזוקה שלהם. יתכן שזה לא יהיה מידי, אבל לאורך זמן חברות סלולר יעלו את מחירי זמן האויר בשביל לפצות על ההוצאות הנוספות בדיוק כמו שעשו במקרים אחרים.

אבל הסיבה האמיתית לכך שהמחירים לא ירדו היא שעוד לפני כניסת ניידות המספרים לתוקף, שוק הסלולר הישראלי היה שוק פתוח ומשוכלל בו כל המידע הרלוונטי היה נגיש לכל צרכן ולא היה שום חסם על מעבר מחברה אחת לאחרת. כל אדם שלא היה מרוצה מהחברה שלו יכל לקנות שירות מחברה אחרת.

בעצם יש אנשים שטוענים שהיכולת לשמור על מספר הטלפון היתה חסם כזה, אבל אני לא ראיתי את הראיות לכך. נכון שכאשר מחליפים מספר צריך להתקשר לאנשים שנמצאים איתך בקשר ולידע אותם, אבל לטעון שזה גורם לחוסר ניידות בין חברות דומה לרעיון שבגלל החלפת כתובת המגורים והצורך לידע את כל מי ששולח לך דואר על הכתובת החדשה, אנשים לא עוברים דירה. עדיין לא ראיתי את האדם שמוותר על פלאפון מהעבודה בגלל שזה לא המספר הרגיל שלו, ואני לא מאמין שיש הרבה אנשים שהיו מוותרים על חיסכון של 10 שקל לחודש רק בגלל שהיו חד פעמית נדרשים לשלוח SMS בעלות של 10 שקל.

אם הממשלה היתה מעונינת באמת בהורדת מחירים, הדרך הנכונה לעשות זאת היתה על ידי הגברת התחרות בשוק הזה שהיתה עשויה להתבצע רק עם הממשלה היתה נותנת לכל מי שרוצה לתת שירות סלולארי.

 

ואם כבר רוצים ניידות מספרים בכל מקרה בגלל הנוחות שהיא מעניקה לאזרח, אז התוצאה הסופית של כל התוכנית מוטעת. למה אני צריך להסתובב כל חיי עם מספר של סלקום רק בגלל שזה כרגע המספר שיש לי? למה לא לפתוח את כל טווח המספרים בני עשר הספרות לכל דורש?.  הצורה הנכונה היתה לקחת דוגמא מרשת האינטרנט שבה ניגשים לאתר דרך כתובת הDNS שלו וכל בעל אתר יכול להעביר את האתר שלו מחברה לחברה בלי מגבלות. בצורה דומה ניתן היה להקים רשות לרישום מספרי טלפון שבה כל אדם יכל לקבל מספר משלו (תמורת תשלום, כאשר אחד מוקצה חינם עם הרישום כאזרח ?) וכאשר הוא נרשם לשירות אצל חברה מסוימת היא אחראית לשייך את המספר שלו לכתובת שמזהה את הפלאפון שבו הוא משתמש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים