תאונות דרכים ותסביך הנחיתות הישראלי

ממה נובע תסביך הנחיתות של ישראלים? האם זה בגלל הריחוק הגיאוגרפי שגורם לכל דבר שבה ממרכז התרבות שלנו (התרבות המערבית) להראות יותר זוהר ממה שהוא, או אולי העובדה שאין לנו שום גבול משותף עם מדינה מערבית אחרת והיה מאפשר לנו לחוות את החיים האמיתיים במקום אחר ולא להסתפק בעיוות שמתקבל כאשר רק מתיירים במדינה אחרת?

תסביך הנחיתות בולט בעיקר בכדורגל הישראלי. למרות שנבחרת ישראל נחשבת כבר שנים כנבחרת בינונית שאסור לזלזל בה יותר מדי, למרות שהליגה הישראלית מדורגת כבר שנים בין הליגות הבינוניות+ של אירופה, ולמרות שיש אנשים באירופה שמכירים את השמות מכבי חיפה והפועל תל אביב, עדיין הישראלי הממוצא חושב שיש פה חרא של כדורגל וחרא של מתקני כדורגל.

בשבוע האחרון התסביך הזה הרים את ראשו בכל הנוגע לתאונות דרכים. משום מה ישראלים חושבים שהמצב בישראל הוא חמור מאין כמותו. אחד חושב שצריך לחנך את הישראלי מחדש ואחר חושב שהכל נובע מהמצב הבטחוני ויש עוד עשרות אנשים בעלי זוית אישית שלהם על למה ישראלים הם נהגים מחורבנים.

ומה היא האמת? האם בכלל מישהו מתענין באמת?. האמת היא שלפי מסמך של אחת מהרשויות האירופאיות האוספת נתונים בנושא תאונות דרכים, המצב בישראל כאשר משווים נתונים של מספר הרוגים למליון תושבים (בין 65 ל 70 בישראל), הוא לחלוטין לא רע בהשוואה להרבה מדינות אירופאיות. מספר ההרוגים בישראל דומה לזה שבגרמניה ויותר קטן משמעותית מזה שבצרפת (ועל איטליה לא אגיד מילה).

 

11 תגובות “תאונות דרכים ותסביך הנחיתות הישראלי”

  1. אופס, בהחלט התכוונתי לכתוב שזה לא הפרמטר היחיד ולא בהכרח הכי חשוב.

    למרבה הצער זה סוג הסטטיסטיקה היחידי שאני הצלחתי למצוא בנושא.

  2. נראה לי שלפעמים יש בעיות משונות עם הקישור לבסיס הנתונים פה באתר ובאותו זמן מופיעים סימני השאלה. זה בדרך כלל נפתר כמעט מידית כך שאני אפילו לא יודע מה להגיד לחברת האחסנה :(

    הנתונים על ישראל הם מהכתבה הזו http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3346696,00.html צריך כמובן לחלק בשבע.

  3. מרק .
    אי אפשר לנתק את נושא תאונות הדרכים בארץ, משאר הדברים
    שקורים כאן. הכל קשור זה בזה: המצב הביטחוני בארץ למרות
    השיפור בשנים האחרונות, הוא מהגרועים בעולם. המצב הכלכלי,
    למרות השיפור בשנה האחרונה(ויש שיפור)הוא לא טוב. אנשים
    לא מרגישים יציבים כלכלית. אנשים כאן חמים ועצבניים .
    תרבות הדיבור ההתנהגות והכבוד הדרדרו מאד .
    וכן, גם השליטה על עם אחר, מוסיפה לתחושת העליונות שלנו
    גם על הכביש . אנחנו עם בפרנויה. כל אחד רוצה להראות כמה
    רכבו יותר מהיר וחזק והעיקר, להיות ראשונים .

    כל אלה גורמים לנהיגה פרועה, בילתי אחראית ומסוכנת .

    לגבי צרפת ואיטליה.נכון, אנחנו לא הגרועים ביותר.
    יש יותר מטורפים מאיתנו. ברוב מדינות אירופה נוהגים בצורה
    די רגועה .

    ולסיום, מרק, אתה ניהלת איתי ויכוח, בקשר לזה שלא צריך
    להאמין לעיתונים, בעיקר ל ynet אותו השמצת.
    קצת מוזר שאתה שואב נתונים מאתר, שאתה לא מאמין באמינותו.

  4. וואו, איזה אורח מכובד יש פה.

    מה יש לי להגיד, התדמית היא כמו שאתה אומר, אבל העובדות מוכיחות שגם אם התדמית נכונה זה לא מתבטא בצורה מידית בכמות הנפגעים בתאונות.

    בכל אופן התדמית מתעלמת מדבר אחד חשוב – ישראל היא מדינה צפופה שרוב האנשים בה חיים במרחב יחסית קטן. מקום כזה מאופין בתרבות נהיגה שונה ממקומות בהם אין צפיפות על הכביש. אם רוצים לעשות השוואה הוגנת לעצבנות של הנהג הישראלי, כדאי לדעתי להשוות אותו מול הנהגים בניו-יורק, לונדון ויתר המרחבים העירוניים הגדולים.

    ובקשר להסתמכות על YNET – אני משתדל להצליב נתונים ממקומות אחרים. במקרה הזה הנתונים בכתבה הזו דומים למספרים שכבר קראתי בפרסומים רשמיים של המשטרה.

  5. הבעיה עם טיעון ה"אי אפשר לנתק" של אריק היא שהוא מניח מראש את המסקנה (הכל קשור זה בזה ומשפיע בצורה מובהקת), בעוד שזה בעצם מה שצריך להראות במחקר, כמו שמרק התחיל להציע. זה כלל בסיסי במדעי החברה, לא? להציג היפותזה ואז לנסות לאשש או להפריך אותה מחקרית. אחרת זה סתם רטוריקה ריקה.

  6. אני בהחלט מסכים עם שניכם. מחקר צריך להתבצע באופן מקצועי
    ולהכיל את מלא הנתונים .

    בכל מקרה, אני מסתמך על נהיגה שלי לפחות פעמים ביום
    בכבישים בן עירוניים וגם ברחבי העיר, ואני נדהם בכל פעם
    מחדש, מנהיגה ביריונית, מזלזלת,פרועה ומסוכנת .

    ומרק, אתה מכיר אותי. אתה יודע שגם אני לא תמים בנהיגה
    וגם לי יש טעויות. לכן אני חושב שאני די אובייקטיבי .

  7. אריק, בניסוח אחר מה שניסיתי להגיד הוא שהנהג שישראלי לא יותר גרוע מרוב הנהגים בעולם. העובדה שהנהג לידך מתעצבן ונוהג כמו משוגע לא בהכרח מצביעה על כך שגרמני היה מתנהג אחרת באותו מצב.

    העובדה שיש הבדלים בכמות הנפגעים בין מדינות שכנות בעלות תרבות דומה כמו בלגיה והולנד או פינלנד ושבדיה מעידה לדעתי שאולי הבדלים תרבותיים גורמים לחווית נהיגה פחות נעימה, אבל הם לא גורמים לתאונות עצמן, אחרת היית מצפה שבמדינות שהזכרתי קודם היה בערך אותו מספר נפגעים.

  8. אני חושבת שיש כאן מידה מסויימת של רטוריקה. אתה מציב שלושה נתונים זה לצד זה, ומסיק מסקנות.
    הנתון האחד, הנהגים בארץ אגרסיביים ולא מצייתים לחוקי התנועה, גם לאלו שנועדו באמת למנוע תאונות (בלי לדבר על מהירות שהתרומה שלה לגרימת תאונות מוטלת בספק, אם כי זה מעלה את חומרת הפגיעה).
    הנתון השני הוא השוואתי. איך מתנהג הנהג הישראלי לעומת עמיתיו במדינות אחרות.
    הנתון השלישי הוא התביעה (שלפעמים נאמרת בהתנשאות או באופן עילג) 'לחנך' את הנהג הישראלי.

    לגבי הנתון הראשון: התשתית בארץ גרועה ואחראית ללא מעט תאונות, אבל עדיין זה לא משנה את העובדה שהנהגים גסי רוח (נהגתי פעם בקנדה ונדהמתי מהאדיבות בכבישים. זה נראה אפילו מצחיק בעיניים ישראליות).

    הנתון השני הוא ההשוואתי. ייתכן שיש נהגים גרועים יותר, אז מה? אם מישהו החטיף לך מכות רצח, זה עוזר לך לדעת שיש כאלה שהם אכזריים יותר? ההשוואה רק מעלה את העובדה שעלייה על הכביש עם הגה ביד גורמת לנהגים לשנות את ההתנהגות שלהם, או מקצינה דחפים שכנראה מודחקים במקומות אחרים.

    הנתון השלישי: במקום 'לחנך' בוא נקרא לזה 'לשנות'. האם ניתן לשנות את אופן הנהיגה של הנהג הישראלי?
    לדעתי התשובה היא כן. לפחות בכל הנוגע למיומנות נהיגה בתנאים קשים ולשיקול דעת על הכביש. יש קורסים (לא נהיגה מונעת המגוחך) שבהם מתאמנים על נהיגה במצבי כביש קשים. חבל שלא מחייבים כל נהג בארץ לעבור קורס כזה כחלק מהדרישות לרשיון, וכן מדי כמה שנים.

    שלושת הנתונים האלה כרוכים אלה באלה בגלל העובדה שהמדובר בנהגים. אבל אין תלות ביניהם.

  9. הבעיה היא שרטוריקה התולה את האשם בנהג הישראלי חוסכת את המאמץ בבירור עובדות, וכאשר פועלים לפי רטוריקה במקום לפעול לפי עובדות במקרה הטוב שופכים כסף לריק, ובמקרה הרע גורמים לתוצאות הפוכות.

    העובדות שאני ראיתי באתר שקישרתי אליו ובמקבילה האמריקאית שלו הן שיש ירידה מתמדת במספר תאונות הדרכים וחומרתן בכל העולם המערבי. אני מפקפק בכך שהירידה הזו נובעת מכך שהיה שינוי תרבותי מקיף בעולם המערבי, שכל האנשים החלו להיות נחמדים אחד לשני, אלא שהשינוי הזה נובע בעיקר משיפור בתשתית התחבורתית גם בתשתית הכבישים וגם בבטיחות האקטיבית והפאסיבית של כלי הרכב.

    אפשר לנסות להפוך את הנהגים הישראלים לסופר נהגים, אבל לי נראה שהרבה יותר זול ויעיל לטפל בתשתית הכבישים (או לחלופין לספק תחבורה ציבורית נהותה) כך שתורד רמת האחריות הנדרשת מהנהג.

    בהקבלה שלפתע נראית לי רלבנטית, זה בדיוק מה שאני מנסה לעשות כמתכנת. אני לא מנסה ללמד את האנשים להבין את כל הצדדים הכרוכים בהפעלת מחשב, ומכריח אותם להבין את הטכנולוגיות הכרוכות בכך, אלא מנסה לספק תוכנה שתשאיר להם מעט מאוד הזדמנויות לבצע את הדבר השגוי מבחינתם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים