15 הרוגים בתאונות בשבוע זה לא נדיר ולא חמור

השבוע נהרגו 15 אנשים בתאונות דרכים ומיד השרים שלנו רצים להפגין בציבור את העובדה שהם לא היו מסוגלים לעבור כיום בגרות במתמטיקה 3 יחידות, ויוצאים בהצהרות מסוג " דיכטר דורש תוכנית חירום למלחמה בתאונות".

אם דיכטר היה מבין מעט בסטטיסטיקה הוא היה יודע שבכל אוסף נתונים סטטיסטיים יש נתונים שהם גבוהים מהממוצע ואין שום סיבה להשתמש בהם כמדד לקביעת הצלחה של מדיניות.

לפי הכתבה מתחילת השנה ועד היום נהרגו 85 אנשים. אם נשתמש בהנחה פשוטה שהקצב הזה של הרוגים בתאונות הדרכים ישאר קבוע עד לסוף השנה, הרי שמספר ההרוגים הכולל השנה יהיה בסביבות 440, מספר דומה למספר ההרוגים ב2006 שנחשבת לשנה טובה. כמובן שתחזית קווית (המתבססת על ההנחה שמה שהיה הוא שיהיה) היא לא הדרך היחידה או הנכונה ביותר לשפוט את מצב תאונות הדרכים, ניתן גם להשתמש בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה, או להשוות את מספר ההרוגים ב12 החודשים האחרונים למספר ההרוגים ב12 החודשים שלפניהם. ואולי הדרך הנכונה היא להשתמש בממוצע רב שנתי על כמות ההרוגים בחורף לעומת כל השנה וממנו לנבא את כמות ההרוגים שתהיה השנה.

מה שנורא בכל רדיפת הכותרות המפגרת של דיכטר (תגידו, הוא שר לביטחון פנים או שר התחבורה) היא שבסופו של דבר משאבים שיכלו להיות מופנים על מנת לטפל בגורמים האמיתיים לתאונות יופנו לפרסומות אוויליות מסוג "מי שעובר באדום הוא רוצח".

עדכון 17/3

שמתי לב שקישרו למאמר הזה משמה!. מי שמעונין בהמשך נקודת המבט המעט שונה על מצב תאונות הדרכים בארץ מוזמן גם לקרוא את המאמר המביא סוג של השוואה למצב באירופה.

3 תגובות “15 הרוגים בתאונות בשבוע זה לא נדיר ולא חמור”

  1. מה שיפה אפילו יותר (בשבילי, בשבילי) הוא שהייתי צריך להסביר את זה לקולגה במשרד, שמתהדרת בתואר בסטטיסטיקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים