לא רק שבימינו יש יותר מידע והוא יותר נגיש, הוא גם נשמר לזמן ארוך יותר

אתמול ישבתי בבית קפה ליד מכללת תל אביב, מקום שאנשים מסרבים להבין את הרמז שהוא אינו אידיאלי לבית קפה, מאחר שהוא מחליף בעלים ושם בקצב יותר מהיר מזה שבו אני מאבד גרביים בכביסה. אתמול הם עדיין השתמשו במפיות עם הכיתוב של "קפה קפה"….

וכמו בכל בית קפה שמכבד את עצמו בימינו, פעלה בו תוכנה שניגנה מוזיקה. במכוון או שלא, בהתחלה היה רצף של שירים של הביטלס מהתקופה היותר מוקדמת שלהם שבה הם נשמעו עדיין די דומים לכל להקת בנים של שנות השישים, אחר כך התנגן משהו של אסף אמדורסקי (אולי 15 דקות) ולאחריו משהו של רוקפור מהתקופה שעדיין היו רביעיה (כלומר עברתי מלואוטק להייטק ואז להייטק שמתחזה ללואוטק). ואז פתאום נפל לי האסימון שאני שומע באיכות שמע טובה, מוזיקה מצוינת שמבחינה כרונולוגית משתרעת על פני 40 שנה וסביר להניח שמעולם לא התקיים מצב דומה בהיסטוריה האנושית.
כאשר להקה חדשה כיום אומרת שהיא הושפעה מהביטלס זה מאוד הגיוני, אבל האם לביטלס עצמם היתה הזדמנות כלשהי להיות מושפעים ממוזיקה משנות השלושים של המאה ה20? ודאי שלא בצורה ישירה.

מה שבאמת מפתיע זו הצורה השקטה שבה השינוי הזה קורה. בלי שהרגשנו פעם פינק פלויד היו מוזיקה של שנות השבעים שבפרוטקציה זכו במצעד העשור של שנות השמונים של גל"צ והיום עבור הצעירים שלא מכירים אותה היא באותה מידה יכולה להיות להקה עכשווית מנברסקה.

בטח מסתתרת פה פואמטה כלשהי, אבל אני לא בטוח שאני מוצא אותה.

2 תגובות “לא רק שבימינו יש יותר מידע והוא יותר נגיש, הוא גם נשמר לזמן ארוך יותר”

  1. לצערי אני לא זוכר את הרפרנס כרגע אבל קראתי מחקר על כך שמבקרי מוסיקה היום טוענים שאין מקוריות, כי כבר בגיל צעיר את יכול להחשף למוסיקה הכי איכותית מאמצע המאה שעברה ועקב כך היום כל שיר שאתה שומע "מושפע" מהדומיננטיות של הנ"ל, כאשר לביטלס לא הייתה ברירה אלא להיות מקוריים.

  2. ברק-

    מבקרי מוזיקה טוענים? אז טוענים. הטענה שלהם הגיונית בדיוק כמו לומר שכיוון שלאחר המצאת הדפוס פרטיטורות של יצירות הפכו להיות הרבה יותר נפוצות וזולות המוזיקאים של המאה ה-18 וה-19 הפכו להיות פחות יצירתיים כי היתה להם גישה נוחה הרבה יותר ליצירות מוזיקליות מתקופות קודמות. זה הבל גמור. המוזיקאים לא פחות יצירתיים, פשוט, לאחר כמה מאות שנים של יצירה מוזיקלית במערב אין הרבה מה לחדש מבחינה הרמונית, כל עוד נשארים עם אותם סולמות (עם עוברים לסולמות סימטריים יש אולי קצת מה לעשות, אבל גם שם לא הרבה) ובנוסף – כיוון שקהל המאזינים מכיר כבר חלק גדול מהטריקים והשטיקים הרי שהמשימה הופכת להיות קשה הרבה יותר.

להגיב על ברק לבטל

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים