לזכויות יוצרים לא אמור מדי פעם לפוג התוקף?

הרגשתי די מטופש כשקראתי שיובל דרור מוריד את המאמרים בהם הביא קטעים מעיתוני הארץ שפורסמו לפני טריליון שנה. האם רק לי מספיק אכפת ממה שאני כותב בשביל להאבק על ההשארה שלו זמין, ולא משנה מה היתה האיכות או חשיבות של מה שכתבתי? פתאום כשאושיה כמו דרור מתכופף בלי קרב (לפחות לפי הדברים שלו) נראה שההתעקשות שלי להשאיר תכנים היא בקטע שהוא הרבה יותר קרוב לטפשות מאשר לכל דבר אחר. בסופו של דבר יש לאתר הזה 2.5 קוראים קבועים ו2.5 קוראים שמגיעים מגוגל, אז בטח שאין שום חשיבות ציבורית להתעקשות שלי, והחיים יכולים להיות הרבה יותר נעימים אם אני אוריד מאמר ביקורת על עיתונאי באופן מיידי כאשר הוא מבקש.

לא שיש לי כלל זכות לרמוז ליובל דרור מה לעשות, בסופו של דבר זה האתר שלו והחיים שלו.

ועדיין זה ענין מוזר ביותר – למה לכל הרוחות מתכנת שולח מכתבים שקשורים  לזכויות יוצרים, ולמה אוניברסיטת תל אביב מרשה לו לעשות דברים כאלו? למה אותו מתכנת חושב שפרסום במדיה חדשה מהווה יצירה חדשה השונה מהיצירה המקורית*, ולמה הוא מאמין שיש לו בכלל זכויות יוצרים על פרסומות שהופיעו בעיתון**, ואיך הוא חושב היתה מתפקדת האוניברסיטה שבה הוא פועל אם כל ציטוט מעיתון או מקור אחר היה נופל תחת הפרת זכויות יוצרים?

ובכלל, אחד הדברים שיובל דרור פירסם היה מודעה משנת 1932. אם ניתן לסמוך על המחשבון של חלונות שאין לו באגים בפעולות חיסור, הרי שעברו כבר 78 שנה מיום הפרסום ולכן תם תוקף זכויות היוצרים*** ….. ואולי באוניברסיטת תל אביב מאמינים שלזכויות יוצרים לעולם לא פג התוקף?

זה מאוד יפה שיש לאתר העיתונות ההיסטורית, שממנו נלקחו הקטעים,תנאי שימוש, אבל אם לא ניסח אותם עורך דין, ולא עושה רושם שניסח אותם עורך דין, לא עדיף פשוט לבקש בנימוס את הסרת התכנים על בסיס אותם תנאי שימוש, מאשר לנפנף מיד באיום של ערכאות משפטיות? האם אותו מתכנת נכבד כל כך רוצה לבדוק את מהימנות הידע המשפטי על זכויות יוצרים שהוא צבר ודאי מקריאה בYNET הומור?

הזמנתי את אנשי אתר העיתונות ההיסטורית להגיב פה, אבל אני לא ממש מצפה שהם יעשו זאת.

*להגיד שלעותק דיגיטלי של עיתון יש זכויות יוצרים השונות מאלו של העיתון המקורי זה כמו לטעון שלשיר שנמכר בItunes יש זכויות יוצרים השונות מאלו שהיו לו כשהוא נמכר על תקליט

**פסק הדין בתביעה של מעריב נגד alljobs קבע בעצם שזכויות היוצרים של פרסומות הם של היוצר ולא של העיתון שבן הן פורסמו ושכברירת מחדל התועלת שיש למפרסם מפרסום נוסף עולה על הנזק שנגרם לכאורה מהפרת זכויות היוצרים.

*** לא מדויק כמובן, מאחר שזכויות היוצרים בישראל פגות 70 שנה אחרי מות היוצר, אבל כלל לא ברור במקרה הזה מיהו היוצר ומתי הוא נפטר. אני מניח שגם לאוניברסיטת תל אביב לא יהיה קל למצוא את הפרטים האלו כאשר מדובר בעיתונאים זוטרים ומפרסמים.

5 תגובות “לזכויות יוצרים לא אמור מדי פעם לפוג התוקף?”

  1. לפי הניסוח שלהם בזכויות היוצרים זה די נראה שהם פשוט השתלטו על זכויות היוצרים של העיתונים הללו. כלומר אם יש ברשותך עותקים ישנים של חדשות או כל עיתון אחר שהתפגר תסרוק אותו לפתע יש לך זכויות יוצרים בעיתון ? די הזוי.
    מעבר לכך שהאוניברסיטה צריכה לנקוט באותה גישה של פרויקט בן יהודה והפוך את המידע לרשות  הציבור.

  2. עד כמה שאני זוכר מימי בויקיפדיה – וגם פרוייקט בן יהודה מקפידים על זה – העברת פורמט של חומר מייצרת מחדש זכויות יוצרים. זו הסיבה שאנשי פרוייקט בן יהודה דורשים מהתורמים למצוא את הטקסט המקורי ולהקליד אותו ידנית, ולא להעתיק ממני מקומות ברשת.
    שזה הגיוני מאוד כשמדובר בתרגום, בעל הגיון מסויים כשמדובר בדברים שדורשים עבודת עריכה מסיבית (פרסום לקטים למינהם יכול להיכנס כאן), ואידיוטי עד כאב ברוב המקרים. הדוגמא שאתה נתת – של המרה דיגיטלית של פורמט – היא שאלה מעניינת, ואני מקווה שלא פתחת כאן תיבת פנדורה.
    אז אני לא יודע על איזו חוות דעת מתבססת העמדה הזו, אבל אם היא נכונה – אני יכול להבין את יובל. עם כל הכבוד לפוסטים המשעשעים, הם לא שווים הפסד בתביעה.
     
    ואני מאוד מסכים עם דב – כל הגופים הציבוריים בישראל – אוניברסיטאות ובמיוחד גופים ממשלתיים – צריכים להפוך את כל החומרים שלהם לרכוש הציבור, בדומה לממשל האמריקאי (ובניגוד לאוניברסיטאות האמריקאיות).

  3. נדב, אני חושב שיש אולי זכויות יוצרים על התוצאה של היצירה החדשה, כלומר על המראה של הארכיון הדיגיטלי, אני לא חושב שזה הופך אותך לבעל זכויות על התוכן עצמו, והעתקה במפורש אינה יצירה. מתאים לויקיפדיה להזהר מאוד בכל דבר, גם בגלל הרשיון שבו הדברים מתפרסמים בה, אבל זה לא אומר שזו גישה שתואמת ב100% לדרישות החוק במקרים של "שימוש עצמי".

    בכל מקרה, יובל יכל להוריד את התמונות ופשוט לצטט את הטקסט (למרות שגם עם התמונות הוא ללא ספק תחת שימוש הוגן…..)

    הקטע הוא שאין פה בכלל חוות דעת, סתם אחד כתב מכתב, ללא שום אסמכתא ללא שום איזכור של סעיף כלשהו בחוק, ללא שום גילוי נאות על הקשר שלו למחזיקי זכויות היוצרים, ושהוא נציג מטעם שלהם (ולא רק עובד שכיר)…. זה נראה לי מקרה של זילות זכויות היוצרים בצורה ששני הצדדים התיחסו לענין.

  4. אז בעצם יובל דרור יכול לשבת ולהעתיק את התוכן של ידיעה בדבר, לשנות אותו במקצת, ולפרסם את זה מחדש ואיש לא יוכל לתבוע אותו ולא כלום? זה הרעיון?
    אוילי להפליא.

  5. דני, הוא אפילו לא ממש צריך לשנות את הידיעה, לפחות לא עבור הדברים שהוא ציטט. מה שהוא עשה הוא כמעט ללא ספק מה שמכונה "שימוש הוגן"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים