דומיין ישראלי בשקל

אני חושב שנסיון ההפיכה של הבלוגרים הישראלים באיגוד האינטרנט הישראלי (פה יהיה קישור לבלוגדיבייט כשהוא יעלה…) מזמין מחקר מעמיק על היווצרותם של מוקדי כח מהכלום וההתעקשות של אנשים להאבק על אותם מוקדי כח למרות שאותם מוקדי כח לא שולטים בדבר וגם אין שום רווח נראה מהמצאות בהם.

מאז הקמת ה"מחלף" בין ספקיות הקישור לאינטרנט הישראליות האיגוד לא עשה דבר ששיפר את חווית האינטרנט לגולש הישראלי (וגם המחלף כיום איבד מהחשיבות שלו בעקבות העלאת מהירות החיבור לחו"ל והמחירים הזולים הרבה יותר של אכסון אתרים בחו"ל). למעשה כמו כל גוף ביורוקרטי טוב המטרה העיקרית של האיגוד היא שימור עצמי ומאחר שבאיגוד כבר מזמן אין אנשים שמבינים דבר מה בטכנולוגיה של הרשת הם פונים לכל מיני פעילויות חינוכיות ואחרות שלא ניתן למדוד בשום צורה האם הן משפרות את חווית הרשת לישראלי הממוצע.

הקרב על האיגוד הוא קרב מוזר, מאחר שגם המורדים לא הראו שום הצעות קונקרטיות שקשורות לתשתית הרשת והטענות שלהם היו לגבי מיסמכולוגיה ומחירים (כמה אופיני לישראל של 2009), אבל מה שהופך אותו לעוד יותר מוזר הוא שלאיגוד אין שום מנדט חוקי/ממשלתי והוא מייצג את האינטרסים של הרשת הישראלית כלפי גופים אחרים רק בגלל שהוא ברירת מחדל.

הרשת נבנתה במקור כמקום אנרכיסטי בו כולם שווים. האיגוד יכול לצעוק שהוא מלך הגבעה, אבל באותה מידה גם אני יכול. יש ברשת מעט מאוד מקומות ש"שליטה" בהם מעניקה לך יתרון כלשהו והאיגוד לא מחזיק באף אחד מהם.

ניקח כדוגמא את מה שעושה רושם הוא נקודת המחלוקת הבולטת ביותר – מחירי שמות מתחם ישראלים. איגוד האינטרנט מחזיק ספר טלפונים אלקטרוני ענק שממפה שמות מתחם לכתובות IP וגובה כסף עבור הופעה בספר. כמובן שבכדי שאתר יעבוד אין לו שום צורך להופיע בספר הזה ותמיד ניתן לציין את כתובת הIP של האתר במקום שם המתחם, אבל אין ספק שיש לשמות מתחם מספר יתרונות שכדאי לשלם עבורם. אין לאיגוד הישראלי חזקה חוקית כלשהי על עצם קיומו של ספר כזה וכל אחד יכול להציע ספר מתחרה ואז לגופים שמשתמשים בספרים האלו יצטרכו לקבוע איזה ספר עדיף (או אולי להשתמש בשניהם בו זמנית). זה בדיוק מה שעשתה החברה שרושמת אתרים תחת סיומות .קום (ויש לזה חסרונות עד שהיא תצליח לשכנע את כל העולם להשתמש ב"ספר" שלה).

ויש גם דרך יותר פשוטה, על ידי המנעות מתחרות ישירה מול הספר של האיגוד. רושמים באיגוד את שם המתחם web.co.il ונותנים לכל אחד אפשרות לבצע רישום לשם המתחם x.web.co.il תמורת סכום מופרז של שקל. בצורה הזו גם מקבלים שם מתחם במחיר זול יותר וגם לא מתנגשים עם שמות המתחם של האיגוד וגם עובדים בתוך ההיררכיה המוכרת והמוסדרת של שמות המתחם העולמיים. קשה לי להעריך את עלות ההקמה של דבר כזה, אבל לא נראה לי שתחזוקה שוטפת צריכה לעלות יותר מעשרת אלפים שקל בחודש. עם מאה אלף שמות מתחם ישראלי זה אומר מחיר רישום של 1.20 לשנה.

רעיון הזוי? בבלוגלי אני מניח שרשומים 3000 אתרים ולכל אחד מהם יש שם מתחם ישראלי. כלומר בלוגלי בעצמו מהווה כ3% מאוכלוסית בעלי שמות המתחם הישראלי והאתרים הרשומים בו מקבלים את שם המתחם תמורת הסכום העגול של 0 שקלים, ואני לא זוכר ששמעתי את בעלי בלוגלי מתלוננים על חוסר יכולת/קושי בניהול של דבר כזה למעשה בחינם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים