טוויטר, גוגל wave וbing

דיברתי על טוויטר עם לקוח שמשום מה מעריך את דעתי על כל מיני ענינים טכנולוגיים והוא סיפר לי שלפני שנתיים הוא פתח פרופיל אבל לא עשה איתו כלום. אני אמרתי שאני לא רואה ממש את הערך של השירות הזה ושלדעתי היחס בין רעש למידע הוא גבוה מדי. הוא לא ממש התנגד אבל הציג את הצד המסחרי של זה, כלומר את היכולת לעקוב בזמן אמת אחרי אנשים ולתת להם תוכן פרסומי מתאים.

אולי זה באמת המודל של טוויטר לעשיית רווחים – אתה משתף את השירות במה שאתה עושה והשירות מצידו מציע למפרסמים לשלוח לך ציוץ בתשלום (כמובן שניתן גם לאמץ מודל של תשלום לפי קליק). כל עוד זה נעשה בטוב טעם אולי אנשים יהיהו מוכנים לקבל פרסומת למלון באילת כאשר הם מצייצים שהם יורדים  לאילת. השאלה המנינת בהקשר הזה היא כמה אנשים באמת מצייצים דברים שניתן לפרסם עבורם (אולי אני ממעיט ביכולתם של הפרסומאים להצמיד פרסומת לכל פעולה יומיומית). אחרי שיהיו פרסומות אולי טוויטר גם יתחילו למכור מנויים ללא פרסומות.

כמה כסף טוויטר יכולים לעשות ככה? עם כמות מנויים שנמצאת בעשרות מליונים אני מניח שלא הרבה. אולי הם יצליחו לכסות את העלויות שלהם אבל הם לא יהפכו לגוגל.

גוגל wave כמובן שעשוי בכלל ליתר את טוויטר (אחת מהחולשות של טוויטר היא שמאוד קל טכנולוגית להתחרות בו). הרעיון של גוגל הוא שיהיה עוד שירות שהם מציעים שבשביל להשתמש בו תצטרך להזדהות מול השרתים שלהם, שזה אני מניח הרעיון מאחורי אחזקת הgoogle groups ושירותים חינמיים אחרים כמו הגוגל קוד שקשה לי להאמין שמצדיקים את התחזוקה שלהם מבחינת הרווחיות מהפרסום בהם (לפחות יחסית לרווחיות מהפירדום בחיפוש ובגימייל). כמו השירותים האחרים שהזכרתי קודם, נראה לי שזה יהיה מוצר נישה שמיועד לקבוצות של יותר משני אנשים שצריכים לשתף ולערוך מידע כמעט בו זמנית (אנשים שזקוקים רק לשיתוף בטח יסתפקו באגרגטור RSS). אנשים שעוסקים רק בתקשורת של אחד על אחד יסתפקו בIM ודואל שממילא יש להם ולא תהיה להם שום סיבה הגיונית להוסיף עוד מורכבות של מתווך בדמות של שרת wave.

מכל המוצרים הטכנולוגיים שיש מסביבם באאז כרגע, המשמעותי ביותר לחיי הרשת שלנו הוא מנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט – bing. אם תוצאות החיפוש שלו יהיו מספיק טובות יחסית לתוצאות שגוגל מספק אז יהיו הרבה אנשים שיעברו להשתמש בו בשביל הערך הנוסף שהוא נותן. אם הוא יערער מספיק על הדדומיננטיות של גוגל יתכן שגוגל תצטרך להגיב ולתת מודל חדש להצגת תוצאות חיפוש. בסופו של דבר ממשק החיפוש לא השתנה בצורה משמעותית מאז שגוגל הושק, ועד לבינג כל מנועי החיפוש חיקו אותו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים