אמנון אטד הוא העיתונאי הדביל של השבוע

אמנון אטד מנחש היום בכלכליסט שנגיד בנק ישראל לא יוריד את הריבית מתחת 0.5% בגלל שהורדה כזו תפגע בכמות הכסף הזמין במשק. אתם מתבקשים לא להפריע את מנוחתו ולהזכיר לו שבשתיים מתוך שלוש הכלכלות הגדולות בעולם – יפן וארצות הברית הריבית של הבנק המרכזי קרובה לאפס (0.1 ביפן, יעד של פחות מ0.25 בארצות הברית), אבל אולי אני טועה והוא מודע לעובדה הזו אבל חושב שהוא כלכלן יותר מוצלח מהנגידים של אותם בנקים.

אטד טוען שהורדת ריבית תגרום לפחות כסף זמין במשק בגלל שהריבית שחוסכים יקבלו על פקמ תהיה אפסית ולכן הם יוצאו את הכסף וישתמשו בו, או יפנו להשקעות אחרות ומאחר ובבנקים יהיה פחות כסף הם יוכלו להלוות פחות. כמובן שהוא לא טורח כלל לגבות את הקשקוש הזה במספרים – כלומר מה אחוז הכסף המושקע בפקמ מתוך הנכסים של הבנקים.

ולמה זה קשקוש? כי לטוב ולרע זה בדיוק מה שבנק ישראל מנסה להשיג, שנוציא את הכסף שלנו מהחסכונות הבטוחים ואו שנשתמש בו לצריכה, או שנלווה אותו למי שמוכן לתת ריבית טובה יותר – כלומר לתאגידים, או אולי נקנה בו נכסים קבועים כמו דירה ומכונית. וכל זה במטרה להמריץ את הכלכלה על ידי הגדלת הפעילות הכלכלית.

אפשר להתווכח על המטרות והדרך של בנק ישראל, אבל אני חושב שזה הגיוני לצפות מעיתונאי כלכלי בעיתון כלכלי שבא להסביר ולבקר את המהלכים של בנק ישראל, לפחות להכיר את המטרות המוצהרות של בנק ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים