הדיון המשעמם על האם הממשלה צריכה להשתמש רק בלינוקס מחמיץ את הנקודה היותר חשובה של היצירות הנגזרות

להבדיל מאנשים אחרים קטונתי מלדעת מה מערכת ההפעלה המתאימה ביותר לניהול רשת אירגונית ענקית שבה רב משתמשי הקצה חסרים כמעט כל ידע טכנולוגי וגם רמת התמיכה הנמוכה היא רמה של לא יותר מזו של חנון מחשבים בן 15. אני מקווה שהאנשים שנמצאים בראש הפירמידה יודעים להחליט מה הדרך הנכונה ביותר להוציא את התקציב שלהם בשביל למקסם את התמורה בנסיבות האלו, וממש לא אכפת לי האם הם בוחרים במוצרים של מיקרוסופט IBM או אפל.

נושא הרבה יותר חשוב מזה הוא מה קורה לתוצרים של הפעילות של אגפי המיחשוב הממשלתיים. כמו בכל ארגון גדול אחר, פעילות המחשוב של המדינה מיצרת תוכנה בהקפים גדולים יותר מזו של רוב חברות ההייטק והשאלה היא למה אנחנו לא מקבלים אותה לשימושנו? התוכנה הרי פותחה בכספי המסים שלנו וזה רק הגיוני שאנחנו נקבל את קוד המקור שלה, ואולי אפילו נסתפק בסוג של מוצר "ארוז". אז נכון שבטח יש כל מיני חלקי תוכנה סודיים מסיבות שונות, אבל אני מעז להמר שלפחות 50% מהתוכנות לא מכילות רכיבים כאלו.

וכל הטיעון הזה ממש לא מוגבל לתוכנה. יצא לי לפנות לשירות המטאורולוגי בשביל לברר איך אני יכול לקבל את נתוני מזג האויר בצורה ממוחשבת ואוטומטית. התשובה היתה שאני צריך לשלם עבור השירות הזה ואני לא הצלחתי להבין למה, הרי כספי המסים שלי מימנו את השגת הנתונים והם ממנים את השרת שעליו הם מוצגים, אז למה אני צריך לשלם עליהם שוב? נושא לא פחות כאוב הוא כל החומר הארכיוני שיוצר על ידי הערוץ הראשון וקול ישראל, האם אתם יודעים כמה יעלה לכם לקבל אותו ולהשתמש בו?

2 תגובות “הדיון המשעמם על האם הממשלה צריכה להשתמש רק בלינוקס מחמיץ את הנקודה היותר חשובה של היצירות הנגזרות”

  1. לדעתי אתה מפספס נקודות חשובות בדרך.

    השוק מעולם לא עבד עם "מה שיותר טוב", אלא עם מה שקיבל את הזימזום הכי גדול, ומה שיש לו הכי הרבה השקעה מבחינת שיווק, ומה שמצטלם הכי טוב.

    למה לדעתך windows מתאים להיות מערכת אירגונית ? 99% מהאנשים הלא טכניים לא מסוגלים להזיז את העכבר בלי לעשות בלאגן איתו, בלי לדבר על לעשות פעולה פשוטה של לפתוח ספרייה חדשה, או לחפש את הקובץ שהם רק הורידו (הם אפילו לא הבינו איפה הם שומרים אותו, שלא לדבר מה הסוג של הקובץ, ואיך לעבוד איתו).

    ההחלטה של מנהלים לא צריכה להיות מה פופולרי אלא מה עונה על הצרכים של הארגון, ואיך זה ישפיע בטווח הרחוק.

    העובדות הם שאם אתה נכנס עכשיו לרשת מיקרוסופט, אתה נעול. נראה אותך עובר מ Exchange לפתרון אחר שמספק את אותם כלים שאתה צריך (לדעתי רוב האנשים לא מודעים לכלים אחרים שמספקים את אותם הפתרונות). אם אתה בוחר רשת שהיא מבוססת לינוקס, BSD או כל מערכת אחרת שהיא לא סגורה (מבחינת פרוטוקולים), אתה תמיד יכול לעבור אם משהו לא טוב. אז כן אם לקחת כבר מערכת מסויימת לא תשקיע עוד כסף בלעבור למערכת אחרת, אבל להישאר עם מערכת כי אתה נעול ולא יכול לעבור למרות שאתה חייב, זה עוד יותר גרוע לדעתי.

  2. עידו, אני בטוח שהפסקה הראשונה שלך מעליבה הרבה מאוד אנשים מקצועיים בתחום ואני ממש לא קונה את הטיעון שלא קיימים כאלו, כי מי שלא מקצועי לא יכול גם להרים רשת כל כך גדולה וזה בכלל לא משנה על איזו מערכת הפעלה.

    אתה גורר אותי מחוץ לנושא של המאמר, אבל אם כבר, מי שצריך להוכיח יכולת להתמקם בתוך רשת ארגונית אלו תוכנות הקוד הפתוח.

    ניקח כדוגמא את השועל. האם אירגון יכול בקלות ליצור עותק פנימי שבו הוא יגביל את ההרשאות שיש למשתמש לשחק עם הקונפיגורציה של השועל? והאם השועל יודע לעבוד בהתאם להרשאות של המשתמש שכרגע נמצא במערכת במקום ההרשאות של מי שהתקין אותו? אני יודע שאלו נקודות שעולות מדי פעם בבלוגים ודיונים שעורכים אנשי מוזילה מצד אנשים שמתוסכלים מזה שהם לא יכולים לסיים את המדיניות הארגונית עם השועל ולכן נשארים תקועים עם האקספלודר.

    אתה הזכרת את הexchange. אנשים אולי לא מבינים אבל exchange אינו רק שרת דואל, אלא הוא שרת שיתוף שדרכו ניתן לשתף מידע שאינו בהכרח דואל. האם אתה מכיר פיתרון קוד פתוח שמאפשר למזכירה ממוצעת לחלוטין לחבר ולשלוח טופס שבו אנשים יכולים להצביע לאן הם רוצים לטייל? אז ברור שאתה יכול לחבר כל מיני תוכנות שירות בשביל ליצור אולי משהו דומה, אבל גם אז לא יהיו לרשותך כל תוכנות התחזוקה שנכתבו בשביל לנטר את הבריאות של שרת exchange.

    זהו תפקידו של המנהל להחליט באיזה מקום הוא משתמש בתוכנה מסוג מסוים. אם היית שואל אותי, הייתי אומר לך שאנשים עם רקע טכנולוגי יכולים פשוט להחליט בעצמם עם אילו כלים לעבוד ולא צריך לתת להם יותר מגישה לרשת ושישברו את הראש בעצמם, אבל עמדות של מזכירות? אתה רוצה להיות מסוגל לקנפג אותן ממקום מרכזי בצורה שתשאיר להן כמה שפחות יכולת לעשות שטויות מצד אחד ולהתקשר לעזרה מצד שני.

    אם מנהל חושב שיום אחד הוא ירצה להחליף רכיבים ברשת הוא יצטרף להגדיר בעצמו פרוטוקולים "סטנדרטים" שיבודדו את הרכיבים האלו ויסתירו את המימוש שלהם. אם נדמה לך שזו משימה קלה, בין אם אתה עושה אותה בלינוקס או על חלונות, אז לדעתי אתה טועה.

    וחוץ מזה נמאס לי שאנשי הלינוקס ניכסו לעצמם את כל תנועת הקוד הפתוח. לא יודע מה יש לכם נגד מייקרוסופט אבל לטעמי לטעון שמישהו הוא נגד קוד פתוח בגלל שהוא משתמש בחלונות זה כמו לטעון שמישהו הוא נגד קוד פתוח בגלל שהוא משתמש באורקל במקום mysql על הלינוקס שלו (ורישיון לאורקל עולה הרבה יותר מזה של חלונות, ואם אתה משתמש ביכולות הסקריפטינג הפנימיות שלו אז יהיה לך קשה לעבור לבסיס נתונים אחר באותה מידה שיהיה לך קשה לעזוב exchange ואנא על תגיד לי שיש אדם מקצועי סביר שחושב שmysql הוא תחליף ראוי לאורקל לישומים חשובים).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים