אבל בסופו של דבר הבנקים ירוויחו ויחזירו את הכסף שהאזרחים הזרימו, ואולי אפילו יותר?

המוסד האחרון שנפל קורבן למשבר הכלכלי הוא מירב ארלוזורוב שהתעוררה היום ובמקום להגיע למסדר הבוקר הקטן של כיתת השוקחופשיסטים, דידתה הלומת שינה לרחבת המסדרים הענקית של אוגדת "הממשלה תסדר".

ארלוזורוב פרסמה היום מאמר בשבח הלאמת הבנקים הישראלים ב1983 (בעקבות משבר ויסות המניות). היא כותבת בין היתר

חישובים שנעשו במשך השנים קבעו כי בסופו של דבר מדינת ישראל לא הפסידה הרבה מהצלת הבנקים בעקבות פרשת ויסות המניות, משום שדיווידנדים שחילקו הבנקים לאורך השנים והכנסות שהיו ממכירה מחודשת של הבנקים (הפרטתם) כיסו חלק לא קטן מההשקעה.

זהו טיעון שדי חוזר על עצמו בכל פעם שפוליטיקאי מרגיש צורך לתרץ את הזרמת הכספים לבנקים בשביל להציל אותם במשבר הנוכחי, אבל זהו טיעון מטופש ביותר. אם הממשלה היא מאין בנקאי השקעות שמבצע השקעות בשביל הרווח, צריכה להשאל השאלה האם ההשקעות של המדינה הן ההשקעות הריווחיות ביותר שהיה ניתן לעשות עם אותה כמות כסף. אני יכול להעלות בדעתי מספר השקעות הרבה יותר ריווחיות בתקופת הזמן הרלוונטית:

  • מיקרוסופט, יאהו או גוגל – לא ממש חשוב איזו מהן אבל כל אחת בזמנה לא היתה בגדר השקעה סתמית ועל כל אחת מהן יש רווח של לפחות 100%
  • בכלל השקעה במדד הנאסדק או הדאו גונס בתקופה של עד לפני שנה היתה נותנת תשואה יותר טובה.
  • ובארץ – טבע, אמדוקס, קומברס וצ'קפוינט, איזה רווח יכל להיות למדינה מהשקעה במניות שלהן?

כן, יש טיעונים שלידם הטיעון "אם המדינה לא תיתן כסף לבנקאים העשירים יבוא הזאב ויטרוף את כולנו" נשמע פתאום הגיוני לחלוטין.

2 תגובות “אבל בסופו של דבר הבנקים ירוויחו ויחזירו את הכסף שהאזרחים הזרימו, ואולי אפילו יותר?”

  1. לגבי הדאו ג'ונס ספציפית אתה טועה, מרק.
    לפני כמה חודשים, אם אני לא טועה, ביצעו מחקר קטן, על מנת לבדוק האם ה"אקסיומה" שבה אתה מרוויח יותר מהשקעה מניות מאשר, למשל, בפקדונות הבנקים – נכונה.
    המחקר נעשה על השקעות שנעשו בעשור האחרון בדאו ג'ונס. באופן די משעשע, הגיעו למסקנה חד משמעית שה"אמת" הזו פשוט לא נכונה. הרווח בעשור האחרון, היה של 1% בתיקי השקעות שהיו מבוססי מניות "סולידיות", כמו אלה שהזכרת. 1%. וזה עוד היה לפני החודשיים האחרונים. אם אני לא טועה, בשבוע שעבר גם סבר פלוצקר כתב על זה באחד מטוריו.

  2. גיא, מה שאתה אומר רק מוכיח את הטענה שלי….

    בתחילת 1984 הדאו ג'ונס עמד על שער של 1250 http://www.swivel.com/data_sets/spreadsheet/1003655 בסוף 2007 הוא עמד על 14000, אין לי מחשבון זמין לחשב את הרווח וגם אם מנכים את האינפלציה הרווח צריך להיות גדול.

    אם גם על ידי חיסכון סולידי אפשר היה להגיע לרווחים דומים, אז על אחת כמה וכמה שהשקעה של הממשלה בבנקים בתור השקעה למטרות רווח היתה ענין כושל לחלוטין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים