האם SEO (אופטימיזציה לאתרי חיפוש) גובל בספאם והסיבה האמיתית לספאם תגובות

יצא לי קצת מפוזר, אבל זו לא סיבה למחוק.

במאמר טיפה פרובוטקיבי בגלוב, אמיר שחר טוען שקידום אתרים מתבצע בעיקר דרך פיזור ספאם ברשת. אני חושב שזו טענה די שטחית מכמה סיבות:

  1. העובדה שיש אנשים שמעידים על היכולת שלהם ל"תחמן" את מנועי החיפוש לא מעידה על כך שרוב האנשים שעוסקים בSEO מתעסקים בתחמונים. אנשים שבוחרים בוורדפרס בתור פלטפורמה להקמת אתר למשל, בוחרים בה גם בגלל יכולות האופטימיזציה המובנות, התבניות המיוחדות לנושא והתוספים היעודיים. לאנשים האלו האופטימיזציה היא חשובה, אבל סביר להניח שאינה תחליף לתוכן "אמיתי".
  2. אופטימיזציה דרך תחמונים משמעה שצריך לעקוב אחרי כל פיפס ושינוי צורת חישוב הדירוג של מנועי החיפוש (שמשתנים בשביל להלחם בזבל שיוצרים אותם אנשי SEO שאמיר מדבר עליהם) ובכל פעם לבצע את העדכונים הדרושים בשביל להשאר באותו מקום בדף תוצאות החיפוש. כל זה כמובן עולה כסף שמשולם לאנשי הSEO ובסופו של דבר הלקוחות ישאלו את השאלה הברורה מעליה – "אם אנחנו משלמים X כסף לSEO כאשר בפחות או דומה ניתן לקנות פרסום בדף הראשון, למה לכל הרוחות אנחנו צריכים SEO?"
  3. להיות במקום הראשון, בדף הראשון, היא מטרה של אנשי SEO כי דרכה הם יכולים להוכיח את היעילות שלהם, אבל האם זה גם מה שמענין את הלקוחות שלהם? סביר להניח שאחרי התלהבות ראשונית התשובה היא לא. הלקוחות מתענינים במושג שנקרא "יחס המרה" המבטא את כמות המכירות/הרשמה לRSS/יצירת קשר/ או כל נתון אחר יחסית לכמות הכניסות ובשלב כלשהו מישהו ישאל האם הכניסות שמקבלים מעצם העובדה שנמצאים במקום הראשון אינן כניסות סרק.
    אני יכול להעיד רק על עצמי, אבל לדעתי ככל שאנשים יהיו מנוסים יותר בשימוש במנועי חיפוש כך הם ידעו לעשות חיפושים ממוקדים יותר שממילא ייתרו את מומחי הSEO מאחר שהתחרות לתוצאת חיפוש תהיה נמוכה יותר וכמו כן, אנשים שמתענינים ברצינות יהיו מוכנים לדפדף גם בין חמישה ויותר דפים של תוצאות בשביל למצוא את מה שהם מחפשים.
  4. ניתן לקדם אתרים על ידי פיזור זבל ומילים חסרות כל משמעות בדפים באתר, אבל הגולשים אינם מטומטמים. אז יתכן שהאתר של אמיר שחר הוא מספר אחד בתוצאות החיפוש אחר יחסי ציבור, אבל אני מניח שאף משתמש מתוחכם לא יתבלבל ויחשוב שעומד משרד יחסי ציבור רציני מאחורי האתר הזה. ושוב ככל שהמשתמשים הופכים להיות ליותר בעלי ניסיון גלישה, הערך של הטכניקות האלו ירד.

אני חושב שמה שתיארתי בארבע הנקודות האלו, לא רק שיהיה תקף בעתיד, אלא הוא גם תקף כבר היום. תחום הSEO נמצא היום במקום בו נמצא תחום הספאם בדואל לפני שלוש שנים, כאשר אנשים מכרו את הרעיון שניתן למכור דרך ספאם. אז לקח שלוש שנים עד שהיום חלקים גדולים של לקוחות הדואל משתמשים בשירות סינון ספאם יעיל ולא ממש מרגישים את היקף הספאם ברשת. בתחום הSEO תגובת הנגד תהיה הרבה יותר מהירה מאחר שלמנועי החיפוש יש אינטרס עליון להציג רק תוצאות רלוונטיות ובסדר חשיבות הגיוני ויש להם גם כלים למעקב אחרי מה גולשים חושבים שרלוונטי דרך הצלבת נתונים עם פרסומות האדסנס (גוגל), שירותים חינמיים לאתרים (יאהו), או כל כלי אחר שמאפשר למנוע החיפוש לקבל גישה לנתוני הגלישה והפעילות של הגולשים באתרים.

ואולי בעצם הסיבה שאמיר חושב שSEO גורם לספאם היא שכיעור שמשאיר ספאם של SEO הוא כל כך גדול שקשה לא להרגיש בו, בעוד שSEO נורמלי פשוט מוטמע באתר בלי שאפשר למעשה להרגיש בו.

וכמה דוגמאות לכך שSEO ממש לא חייב לזבל.

  • אחרי שנים של נדנוד מצדי, חבר שלי שעוסק בהשקיה הקים אתר. ההוראות שלי היו מאוד פשוטות – הדגשתי את חשיבות הכותרת ואמרתי לו ליצור תוכן שיענין את קהל היעד שלו (לקוחות פוטנציאליים). בלי שום נסיון SEO נוסף אני יודע שאתר מקבל כניסות כתוצאה מחיפוש הקשור להשקיה ואפילו קיבל בקשה להצעת מחיר דרך אדם שהגיע לאתר (שזה ענין של יותר מזל משכל למען האמת). האם נוצר זבל במהלך הSEO הזה? טוב, אנשים שמחפשים מקומות בהם הוא תכנן מערכת השקיה, עשויים להגיע לאתר שלו בטעות, אבל האם זה באמת ספאם?
  • באתר הזה מתבצע SEO מינימלי. יש חסימה של קיטלוג של דפי קטגוריות (למניעת תוכן כפול) ואני משתדל לתת כותרות בעלות משמעות שמנועי חיפוש אוהבים, ולהמעיט בכותרות קצרות ומתחכמות. כתוצאה מפעילות הSEO המינימלית הזו (שכמובן באה על בסיס תוכן אמיתי , מה שנקרה בסבאנאית "ראוי") המאמר על יעקב ברדוגו התחיל לקבל כניסות מגוגל תוך שעה מזמן הפרסום שלו ועד עכשיו נספרו בערך 10 כניסות, והמאמר על העיצוב החדש של YNET גם קיבל כניסות תוך מספר שעות מהפרסום ובאופן מאוד מצחיק, בעיני גוגל בשלב מסוים הוא היה יותר רלוונטי מההודעה של יון פדר. האם נוצר זבל בתהליך הזה? לדעתי ממש לא.
  • כאשר מחפשים "מרק" בגוגל, התוצאה הרביעית היא קישור לאתר הזה. האם זה זבל? ודאי שכן, אז אולי כדאי להסביר למה זה קורה ואת הקשר האפשרי לספאם תגובות

להבנתי הסיבה שחיפוש אחרי "מרק" מובילה לאתר הזה היא שאני תמיד מזדהה בתור "מרק ק." כאשר אני מגיב. מסתבר שלמרות שגוגל לא אמור לעקוב אחרי קישורים בתגובות ולתת להם משקל כחלק מאלגוריתם הדירוג שלו, הוא כן מתחשב בטקסטים המופיעים באותם קישורים. עדיין אין לי מושג מדוע ולמה התוצאה הסופית היא שאני ממקום כל כך גבוה.

עדות נוספת לכך שכנראה יש חשיבות לקישורים בתגובות היא שמדי מספר חודשים אני מקבל תגובה על מאמר ישן, התגובה בדרך כלל די קצרה, מתיחסת באופן מאוד כללי לנושא ומפנה לאתר שנראה מעט מפוקפק בהקשר הזה (ממגיב אתה מצפה בדרך כלל הפניה לבלוג או אתר קהילתי) ואם אנשים טורחים לבזבז את הזמן בשביל להגיב, כנראה שהספאם הזה נחשב יעיל וכנראה שאני לא היחיד שחושב כך.

 

6 תגובות “האם SEO (אופטימיזציה לאתרי חיפוש) גובל בספאם והסיבה האמיתית לספאם תגובות”

  1. מאחר ואני חלק מנושא הפוסט, אגיב ברשותך.

    ראשית, תהיתי האם SEO הוא ספאם. התשובה היא לא החלטית, וגם… ציינתי כי יש כאלו ויש כאלו.אני אוהב לקורא דברים מעניינים, בלוגים מאמרים על תחומים שונים, לכן גיליתי כמה זבל יש (לצד דברים רציניים) וכיו"ב

    כן ציינתי כי אני לא מומחה בתחום, אלא מתלמד וזו השאלה. לבטח כבר פגשת אתרים של חברה מסויימת הממקומת באחד משלושת המקומות הראשונים בגוגל על הביטוי קידום אתרים ופגשת לא מעט אתרי סרק שלה.

    שנית, כתבתי במפורש כי אני בחרתי שלא לשחק את המשחק הזה. אני לא מחליף קישורים הנמצאים בפוטר, לא כותב אוסף של שטויות ומפזר מילים חסרות משמעות, אלא חד משמעית כותב מאמרים בעלי ערך מוסף לקוראים.

    דבר שלישי – כתבתי במפורש כי אכן יש יחס המרה גבוה (במילים אחרות) וקידום אתרים יוצר את הפניות.

    בעצם השאלה שלך אתה טוען כי האתר שלי מלא בזבל (והוא לא!) וזה קצת "מלכלך" עלי.

    זה גם לא יפה ובהחלט לא מגיע לי (אנחנו הרי לא מכירים ואולי נכיר ואולי גם נשתף פעולה מתישהו. אני לבטח אקרא את הבלוג שלך מהסיבות הנכונות)

    (((:

  2. אמיר, האתר שלך נראה אתר חובבני. ממשרד יחסי ציבור רציני אני מצפה שישקיעו יותר בעיצוב ובתוכן. אנחנו היום עדיין בשלב שבו עסקים קטנים יחסית לא מעריכים את חשיבות הנוכחות ברשת ולא משקיעים מספיק כסף ומאמץ בזה, ולכן אולי האתר שלך עשוי להראות סביר בעיני המשתמש הלא מנוסה, אבל לדעתי זה יעבור עם הזמן. כאשר רני רהב יפתח אתר באינטרנט אני בטוח שהוא יראה הרבה מצוחצח מהאתר שלך, וגם אם תישאר במקום הראשון בתוצאות החיפוש אף אחד לא יתבלבל בינך לבינו.

    אני לא כתבתי שהאתר שלך מלא בזבל, ואם זה השתמע אז זה בטעות. מה שכן לדעתי הקידומים הפנימיים שלך הם פתאטיים ומזכירים לי חברה שתולה פרסומות של עצמה בתוך המשרדים שלה.

  3. ובכל מקרה תודה שהצורה בה חתמת מדגימה בדיוק למה שהתכוונתי בספאם התגובות. אתה השתמשת במשאבים של האתר שלי לפרסם את עצמך. זה לא ממש אכפת לי, אבל זה בטח שלא נטי.

  4. לא לא, מארק

    תודה על ההערות. ביקורת גם אם היא קטלנית ולא נעימה, כל עוד היא באה באופן ביקורתי ולא אישי יש לקחת אותה ברצינות וכך אני עושה.

    הקישורים הפנימיים הם פרי עצות מקדמי אתרים שהתייעצתי עימם. גם אני לא מת עליהם (ואם היית רואה מה היה בהתחלה היית לבטח מזדעזע. הורדתי את רוב הקישורים הפנימיים שהיו ואני מותיר אותם ברמה סימלית.

    3. לא חתמתי כך כדי לקדם את עצמי, אלא אך ורק בכדי להבהיר באופן חד משמעי כי זה אני, לא אמיר אחר, לא שחר אחר ולא כלום אחר.

    לפעמים בבלוגים מסויימים (בדרך כלל של עיתונאים) אני מקפיד לחתום כך לא כדי לקדם את עצמי (אין כאן שום קידום בגוגל או בדרך אחרת משום שמדובר בקישורי נופולוו) אלא כדי להבהיר מראש כי אני עלול להחשד, לעיתים אפילו בצדק, כ"אינטרסנט"
    אני לא רוצה להסתיר את זה – וזה מעין גילוי נאות.

    אני כאמור, אמשיך להגיב בבלוג שלך כאמיר שחר ולא בכל דרך אחרת.

  5. בתור עצה, שאני לא ממש יודע מה היא שווה, אני הייתי ממליץ לך לחתום תחת השם שלך ובמקומות שזה רלוונטי לציין את העיסוק שלך בתוך התגובה.

    ושוב, באמת לא שהיתה כל כוונה אישית מצידי. זה היה די ברור שקיבלת יעוץ והדרכה מאנשים שאולי שקועים יותר מדי בעולם של SEO והתחרות על המיקום הראשון ושוכחים שבצורה כזו או אחרת הרבה יותר חשוב ליצור תוכן שיהיה רלוונטי לגולשים שאתה מכוון אליהם מאשר סכמות החלפות קישורים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים