הצעת חוק אחריות בעלי האתרים לתגובות של ישראל חסון היא סבירה בהחלט

זו הצעת החוק

הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון – אחריותן המשפטית של הנהלות אתרי האינטרנט על דברי המגיבים באתריהן), התשס”ז-2006

תיקון סעיף 4

1. בחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ”ב-1982, בסעיף 4, אחרי סעיף קטן (ו) יבוא:

“(ז)בלי לגרוע מסמכויות השר לפי סעיף זה, השר יקבע, בתקנות או ברישיון, הוראות לעניין אחריותו המשפטית וחובתו בכפיפות למגבלות החוק של בעל רישיון מיוחד למתן שירותי גישה לאינטרנט, באתרי אינטרנט שבהם יש מעל 50,000 כניסות ביום וניתנת לגולשים האפשרות להגיב על תוכן הידיעות המפורסמות באתר, על תגובות הגולשים המגיבים.”

 

אני לא מתכוון לקרוא את כל חוק הבזק ולנסות להבין האם יש השלכות נוספות להכנסת הסעיף הזה, אבל פרט להתיחסות המפורשת לתגובות שלמעשה מתעלמת מ"תוכן גולשים" בפורמט אחר, השינוי המוצע הוא טוב מאחר שהוא יבהיר בצורה חד משמעית (עד כמה שחישוב תנועה באתר הוא חד משמעי…) מתי בעלי האתרים אחראיים משפטית לתוכן הגולשים באתר שלהם. מבחינה פרקטית סביר להניח שרוב האתרים שנופלים לתוך הקטגוריה הזו, מסננים תגובות כבר היום ובשבילם החוק לא יגרום לשינוי. לאתרים קטנים החוק הזה יאפשר טיעון שלפי חוק הבזק הם לא אחראיים במפורש לתוכן הגולשים, ולכן אינם צד לתביעות דיבה הנובעות מהתוכן הזה (למרות שמן הסתם זה לא יפתור אותם מהליך הודעה והסרה).

יתכן שקביעת המספר 50,000 לתוך החוק אינה נכונה, מאחר והאינטרנט נמצא בתהליכי התפתחות מהירים בעוד שחקיקה היא ענין איטי, והיה רצוי יותר להעביר את האחריות לקביעת המספר הזה למשרד המתאים אבל זו בעיה שולית ביותר.

4 תגובות “הצעת חוק אחריות בעלי האתרים לתגובות של ישראל חסון היא סבירה בהחלט”

  1. חולק על דעתך, צריך למצוא חריג לסעיף זה לדוגמא
    אתר פורומים עצמאי חינמי ללא מטרת רווח שבו יש 50000 כניסות עדיין לא יכול לשבת ולעבור על כל הפוסטים ולבדוק אותם.
    המשמעות היא שהאתר ייסגר

  2. מסכים לדברי ירדן, ואם ניתן להוסיף:

    כל ניסיון להצמיד מספר גולשים קבוע כלשהו בתור פרמטר בהצעות חוק שעוסקות באינטרנט, מעיד על הבורות של מנסח ההצעה.

    לכל היותר ניתן להצמיד פרמטר שהוא יחסי להיקף הגולשים, וגם זה יכול בקלות להיות נלעג לאחר זמן קצר במונחי גיל החוק, וארוך במונחי אינטרנט. נדמה כי הניסיון לבצע חקיקת אינטרנט עם הכלים הנוכחיים שיש למחוקק נדון כמעט תמיד לכשלון.

  3. גלעד, כמו שכתבתי במפורש, אני לא חושב שהמספר צריך להיות קבוע בחוק אלא שיקבע בידי המשרד האחראי (משרד התקשורת?) דבר שלפחות באופן תיאורטי יתן מידה רבה יותר של גמישות.

    בכל אופן, בשלב כזה או אחר, בעוד 5 שנים או 10 שנים, האינטרנט יגיע לבגרות ואז קביעת מספרים לא תהיה דבר מופרך. עצם העובדה שבית המחוקקים מתחיל לדון באופן רציני (עד כמה שחברי הכנסת שלנו מסוגלים לכך) בדברים שקורים ברשת, ולא רק כאיזוטריה, מעידה על כך שהיום הזה לא נמצא בעתיד הבלתי נתפס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים