את האוטו זול יותר לתדלק בחורף מאשר בקיץ

בארצות הברית הוגשה תביעה כנגד תקנות הדלק על כך שהן מוכרות בפועל כמות פחותה של דלק מזו שעליה הן מחיבות את הצרכן. הנימוק לתביעה הוא שהתקן האמריקאי למכירת דלק מחייב תימכור לפי כמות הדלק בגלון (בערך 4 ליטר) בטמפרטורה של בערך 10 מעלות, אבל תחנות הדלק מוכרות אותו במחיר זהה גם כאשר הטמפרטורה היא 30 מעלות, וכמו שזכור לכולנו משיעורי הפיזיקה דברים נוטים להתפשט בחום ולכן באותה כמות של נפח מקבלים פחות חומר. במילים אחרות, בגלל שאותה כמות בנזין תופסת נפח גדול יותר כאשר הטמפרטורה גבוהה יותר, ובגלל שמכונות התדלוק עובדות על בסיס חישוב נפח הבנזין הנמכר, הלקוח משלם יותר עבור אותה כמות (לפי משקל) שקנה כאשר היה יותר קר.

התובעים טוענים שבצורה הזו הם משלמים בין 3 ל 9 סנט יותר לגלון, שבמחירים ישראלים מתרגם לבין 10 ל 30 אגורות לליטר, והם תובעים שבתחנות הדלק יופעל מד חום וחישוב המחיר יתבצע גם בהתאמה לחריגה שהוא מראה מהטמפרטורה התקנית.

קשה לדעת עד כמה החישוב שהם עושים נכון מאחר שבדרך כלל הדלק בתחנות נשמר במיכלים מתחת לקרקע, ומאחר והקרקע מבודדת היטב יש פחות השפעה לטמפרטורה החיצונית על הטמפרטורה של הדלק. איפה שכמעט בטוח שיש השפעה ניכרת היא באותה כמות דלק שנמצאת בין המיכל לפית הדלק במשאבה.

למרות שהתביעה נשמעת הגיונית היא למעשה מטופשת משתי סיבות עיקריות. הראשונה היא שברוב מדינות ארצות הברית בחלק מהשנה הטמפרטורה יורדת מתחת ל10 מעלות כך שכאשר מבצעים ממוצא שנתי ההפרשים לא גדולים מספיק בכדי להצדיק את כל הדיבורים מסביב לזה. הסיבה השניה היא שבארצות הברית יש שוק חופשי ואם יחיבו את בעלי התחנות להתחשב בטמפרטוה, הם פשוט יעלו מחירים.

אבל בישראל הדברים הרבה יותר מענינים, גם בגלל תנאי האקלים השונים וגם בגלל משטר הדלק הקומוניסטי היוצר מחיר אחיד בכל התחנות. נראה כאילו שבאזורים היותר מדבריים של המדינה, איפה שיש הפרש טמפרטורות גדול בין היום ללילה (במישור החוף הן כמעט זהות), עדיף לתדלק בשעות הבוקר המוקדמות, אחרי שהדלק "ספג" את הקור של הלילה ולפני שמתחילה ההתחממות. בנוסף, מאחר שהמחירים מתעדכנים רק פעם בחודש, רצוי לבדוק בתחזיות אילו ימים צפויים להיות הימים היותר קרים של החודש ולנסות לתדלק בהם, ובטח שלא לתדלק בזמן חמסין.

כמה כסף ניתן לחסוך בצורה הזו? מאחר שזה תלוי בכל כך הרבה גורמים, וחסר לי ידע בפיזיקה של נוזלים, אני אפילו לא אנסה לנחש. מה שההגיון הפיזיקלי הפשוט אומר הוא שאם לא משנים מסלולי נסיעה/מוסיפים נסיעות בגלל זה, לאורך זמן ניתן לחסוך כסף.

תגובה אחת “את האוטו זול יותר לתדלק בחורף מאשר בקיץ”

  1. מקדם ההתפשטות התרמי של דלק הוא 950e-6 למעלה, לכן הבדל של 10 מעלות יגרום לשינוי של 0.95% בנפח הדלק. זה לא הרבה מבחינת הצרכן בקניה בודדת, אבל אין ספק שבטווח הארוך זה מצטבר לסכום משמעותי לטובת תחנות הדלק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים