מי מצנזר את האינטרנט בעולם

כחלק מהמאבק בחוק צינזור האינטרנט של אמנון כהן נשמעות הרבה טענות על כך שאם ייושם ישראל תצטרף למועדון מאוד לא מכובד של מדינות המצנזרות את האינטרנט כמו סין וערב הסעודית. רשימת המדינות המכובדות המצנזרות את האינטרנט משום מה לא מוזכרת.

אז הנה רשימה קצרה של מדינות מכובדות שיש בהן צנזורה המופנת כלפי אתרים מחוץ לתחומי השיפוט של המדינה הלקוחה מפה

  • גרמניה וצרפת. דורשות מגוגל וebay להסיר הפניות לאתרים וחפצים ניאו נאציים.
  • תורכיה וברזיל. בתי משפט הכריחו את ספקיות האינטרנט לחסום את יו-טיוב בגלל הפרת זכויות יוצרים וכדומה.
  • איטליה. חוסמת אתרי הימורים זרים.
  • בריטניה, דנמרק, שבדיה, נורבגיה, פינלנד, קנדה. חוסמות אתרים פדופיליים.
  • אוסטרליה. אתרים המשדרים פורנו ולא עונים להנחיות החוק האוסטרלי.

בכל המדינות האלו החסימה נעשת ברמת הספק ללא מתן אפשרות לאזרחים לבחור לגשת לתוכן האסור.

3 תגובות “מי מצנזר את האינטרנט בעולם”

  1. לא נראה לי שהבנת את הטענה, לפחות זו שאני שמעתי. הטענה היא שישראל תצטרף למועדון מאוד לא מכובד שמצנזר תכני אינטרנט על סמך שיקולים וקריטריונים מאוד מסוימים, כמו שיקולים של "ביטחון המדינה" או "יציבותה החברתית" או "שלמותה המוסרית" של המדינה. סין ואיראן הן שתי הדוגמאות הבולטות, אבל אין ברשימה הזאת מדינה אחת שאפשר לכנות אותה "דמוקרטית" או "מתקדמת". (אגב, שכחת לציין ברשימה שלך את החוק נגד הימורים מקוונים בארה"ב, שהוא חסימה דה פקטו, למרות שהוא מיושם ברמת חברות האשראי, ושארגון הסחר העולמי קבע כבר שהוא לא חוקי). טענה נוספת נוגעת, אגב, לאמצעים שחברי הכנסת מבקשים להפעיל כדי ליישם את החוק הזה, שהאמת, לא מוכרת לי מדינה שבה נדרש דבר כזה או אפילו הוצע (וזה בלי קשר לישימותו).

  2. כוסית, בכוונה רציתי להתמקד במדינות שמצנזרות אתרים שלא נמצאים בתחום שליטתן ולכן לא יכולות להפעיל חוקים מקומיים כנגדן. חוק ההימורים בארה"ב נועד להלחם באתרי הימורים אבל עושה זאת בדרך עקיפה ולא על ידי צנזורה ישירה.

    אני באמת לא קראתי את פרוטוקול הועדה, אבל מהכירותי השטחית עם יכולת הטיעון לגופו של ענין של חברי הכנסת שלנו אני מניח שאכן הביטויים המגוחכים האלו הושמעו שם, אבל יש לי הרגשה שגם בבריטניה ננאמו נאומים חוצבי להבות על הצלת הילדים, והעובדה שילדים כלל לא "נטרפים" באתרים כאלו אלא בפורומים רגילים, לא שינתה למחוקקים דבר.

    מבחינת האמצעים המוצעים על ידי ח"כ כהן, הם בלתי ישימים ממאה ואחת סיבות, אבל באופן עקרוני נראה לי שהעובדה שיש הליך חוקי לעקוף אותם עושה אותם יותר נסבלים.

    בכל מקרה הרעיון של המאמר הזה הוא להפנות אנשים לערך בויקי כך שכל אחד יוכל לגבש את דעתו האישית על מיקומה של ישראל על סקאלת הצנזורה.

  3. מיקומה של ישראל כיום, אתה מתכוון…

    נדמה לי בכל זאת שחשוב להדגיש את האבחנה הזאת, האבחנות האלו. אני ממש לא מהאנשים שאומרים שכל צנזורה היא דבר רע. באופן אידיאלי, כשיש חינוך ביקורתי, שמקנה לאנשים כלים להתמודד בעצמם עם החירות, אז כל צנזורה היא אכן דבר רע. כמובן שזה לא המצב היום, ואני ממש לא חושבת שצריך לאפשר לכל פדופיל לפתוח אתר ולשתף קבצים, כמו שאני לא חושבת שצריך להתיר פדופיליה גם בעולם הלא וירטואלי, מאותן סיבות ומאותו מקום. ועדיין, אפשר לדבר על מדרג, ולצד הדיבור על מדרג לדבר גם על גבולות, על קריטריונים שניתן לסבול וכאלו שלא ניתן לסבול, ועל נקודה מסוימת ורטוריקה מסוימת שמעבירה אותך ממקום אחד למקום אחר, מבחינת ההשלכות, ההקשרים, המציאות, ההיסטוריה. (אם יש פוליטיקאים שאומרים דברים דומים בבריטניה, אני בטוחה שבלוגרים בריטים ואחרים יוצאים נגדם בדיוק עם אותן טענות, וחוץ מזה, נדמה לי שיש הבדלים בסיסיים בינינו לבין בריטניה, מבחינת המסורת הדמוקרטית, יציבותה, ואפשרות הקריסה שלה).

    (אגב, לגבי החוק בארה"ב, הוא לא ממש נועד להילחם בהימורים, כי החוק האמריקני עדיין מאפשר הימורים באינטרנט על מירוצי סוסים בתוך ארה"ב. זה חוק פרוטקציוניסטי, ולכן ארגון הסחר העולמי אמר שהוא לא חוקי).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים