אנשים לא קוראים תיעוד

בבוקר נכנסתי לתחנת דלק של "דלק" בשביל לתדלק. זו היתה הפעם הראשונה שאני מתדלק בשירות העצמי של "דלק" ולכן לא ממש הכרתי את ממשק המשתמש.

בצג שהיה במשאבה היה כתוב "לחץ F3 אם אתה רוצה להגביל את סכום התדלוק". מאחר שלא רציתי, העברתי את כרטיס האשראי. דבר לא קרה אז העברתי אותו שוב. אחרי הפעם השלישית ניסיתי כרטיס אשראי אחר וכלום. שאלתי אישה שתדלקה לידי והיא באה לעזור לי ולא הצליחה. בסופו של דבר קראתי לאחד מהמתדלקים והוא הסביר שדבר ראשון צריך להוציא את פית התדלוק המתאימה מהתושבת שלה ורק אז להעביר את כרטיס האשראי.

אחרי שסיימתי את התדלוק שמתי לב לפתק גדול בצד ימין של המשאבה (הצג היה בצד שמאל) שמסביר שצריך קודם להוציא את הפיה :(.

מוסר השכל לחלוטין לא חדשני, אם מתכנת לא דואג שהתיעוד יהיה זמין לאנשים באופן מידי כאשר הם מבצעים פעולה, אולי עדיף כלל לא לכתוב אותו.

(אם מישהו בחברת אורפק קורא את זה, כן מדובר במשאבות שלכם ובבאג שיש לכם במסך התצוגה, נא ליצור איתי קשר בשביל להעביר לי תשלום על הQA שעשיתי לכם כרגע)

3 תגובות “אנשים לא קוראים תיעוד”

  1. באמת מעצבן, אבל אני לא מסכימה עם המסקנה שלך – התיעוד של התוכניתן אינו מיועד למשתמש הקצה. יש פה בעיה קלאסית של ממשק משתמש, שעוצב מבלי לבדוק קודם את דפוסי השימוש של אלו שהמכשיר מיועד עבורם.

  2. כן המינוח שהשתמשתי "תיעוד של תוכניתן" הוא באמת לא מתאים למקרה הזה, אבל מה שבאמת התכוונתי אליו זה שאפילו כשבעלי התחנה רצו לתת תיעוד בשביל להקל על חיי המשתמשים, הם לא עשו את זה במקום הנכון ולכן כאילו לא עשו כלום.

    אני חושש שמשקיעים לא מעט זמן בכתיבת תיעוד כתחליף לפיתרון בעיות בממשק המשתמש.

    אני יודע שגם אני לפעמים חוטא בשליחת אנשים לRTFM במקום להקדיש קצת זמן בלחשוב למה הם בכלל פנו אלי.

  3. הפעם הראשונה שבה נסעתי ברכבת מטרמינל 3 בנתב"ג (אז חדש-דנדש עם השקעות של מיליונים רבים), הדהימה אותי מבחינת כמות ההשקעה בשילוט והסברים, ומצד שני עד כה זה נעשה בצורה לא יעילה. הבעיה העיקרית – כמו במקרה משאבת הדלק – היתה שהיית צריך לדעת איפה לחפש מלכתחילה, כדי להגיע להסברים.
    זו טעות מאוד נפוצה שבה מי שמיישם אינו מנסה לקחת את נקודת המבט של המשתמש. יעקוב גרינפלד מ-UI נותן לעיתים קרובות את הדוגמא המצויינת של השלטים בבתי-חולים, שמפרטים את המחלקות לפי הקומות, במקום לתת רשימת מחלקות לפי א-ב, או לפי תחומי רפואה, ולכתוב ליד כל אחת את הקומה הרלוונטית. הסיבה היא שהגישה הנפוצה נוחה מאוד למיישם, למרות שהיא הרבה פחות שימושית למשתמש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים