כלכלנים מקשקשים בלי הפסקה על יוון

חבל מאוד שבאופן פרקטי אני לא יכול אפילו לקרוא לכל הכלכלנים החוזים את סופו של היורו, או לפחות את הוצאתה של יוון מגוש היורו, להתערב על כך. אם זה היה אפשרי הייתי בטח יכול לפרוש בעוד שנה לאי אקזוטי בקריבים.

הרעיון שרק בגלל שיוון נוהלה כלכלית באופן מכפיר היא תסולק מגוש היורו דומה לרעיון שרק בגלל שערית קרית שמונה כל הזמן בחובות היא תאולץ להנפיק מטבע משלה. האם מישהו מהכלכלנים שחוזים את זה יכול בכלל להעריך מה תהיה העלות של החזרת הדרכמה כמטבע סחיר לכל הבנקים האירופאים, לחברות הבינלאומיות האירופאיות, לחלפני הכספים, לתיירות הפנים אירופאית? בסופו של דבר לקח שנתיים להפוך את היורו ממטבע שהיה קיים רק במסדי הנתונים במחשבים עד שניתן היה להשיג עותק פיזי שלו, אז כמה זמן ומאמץ יקח להכניס את הדרכמה למסחר… יש לי הרגשה שהלוואה עם פריסת תשלומים נוחה תהיה בסופו של דבר הרבה יותר זולה למדינות היורו האחרות בעצמן.

הדבר היחיד שעשוי להוציא את יוון מגוש היורו הוא אם היוונים עצמם ישתגעו ויחליטו שהכבוד שלהם יותר חשוב מלהתכופף בענווה ולקבל את הדרישות של גרמניה וצרפת, וכל מי שחזה אי פעם בשלושה אוהדים של אריס מקימים ביד אליהו יותר רעש מכל יציע 11, יודע שהבריאות הנפשית של היוונים תמיד היתה מוטלת בספק….

2 תגובות “כלכלנים מקשקשים בלי הפסקה על יוון”

  1. המטרה של מרבית העיתונים זה לעורר פאניקה נגד היורו, ולקצור רווחים על ידי תפיסת הפוזיציה הנגדית. זה לא אומר שהיורו לא הולך לספוג מכה.
    הדבר הכי טוב שיכול לקרות כלכלית זה שיוון תחדל מפרעון, הבנקים האירופאים שהלוו לה יספגו הפסד, ויוון תצטרך לבצע שינויים מבניים כדי להחזיר את אמון השווקים בה.
    מה שכנראה יקרה זה תכנית חילוץ אירופאית, שתבוא על חשבון משלם המיסים האירופאי, והחלשת היורו. אף אחד מהאיחוד האירופאי לא ישאף לגרש את יוון מהאיחוד, ויוון עצמה תיפגע עוד יותר אם היא תנסה לעבור לדרכמה. השוק לא טיפש. הוא יתמחר את האשראי העתידי של יוון בריביות הרבה יותר גבוהות, כדי לכלול הן את הסיכון לחדלון, והן את הודאות של האינפלציה.

    1. האוסטרי: הדבר הכי טוב שיכול לקרות כלכלית זה שיוון תחדל מפרעון, הבנקים האירופאים שהלוו לה יספגו הפסד, ויוון תצטרך לבצע שינויים מבניים כדי להחזיר את אמון השווקים בה.

      ובנוסף זה יעזור לתימחור מחדש של הסיכון כאשר מלווים כסף למדינות כמו ספרד. קשה להאמין שבשבוע שעבר אנשים הסכימו להלוות לספרד כ2.3 מליארד יורו בריבית של  3.58. מאיפה האנשים האלו חושבים שלספרד יהיה כסף להחזיר את החוב עם אבטלה של 20%?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים