הגיע הזמן להפנים שהורדת הריבית לא גרמה לפגיעה בכדאיות החיסכון הסולידי

זה משגע לקרוא על הבוקר את השטות על כך שריבית בנק ישראל הנמוכה הביאה משקיעים סולידיים להשקיע בנדלן. ראשית כי מי שמשקיע בנדלן הוא לא סולידי בכלל (אלא אם הוא הוא אדיוט שעדיין מאמין לסיפורי סבתא על הסולידיות של השקעה בנדלן), ושנית כי לריבית בנק ישראל יש השפעה שולית עד לא קיימת על הריבית בחסכונות לטווח ארוך קצר או קצרצר.

ריבית הפקמ היא נמוכה בגלל שבבנקים יודעים שאף אחד לא יעבור בנק בגלל עוד רבע אחוז ריבית לשנה על עשרת אלפים שקל שמופקדים לתקופה של חודש. במקרה הזה ריבית בנק ישראל משמשת רק כבסיס לפיו כל הבנק יכולים לתאם מחירים בלי להשקיע יותר מדי מחשבה בנושא. מי שיש לו כח מיקוח מול הבנק יכול לקבל ריביות יותר גבוהות, אבל אם הם מקבלים יעוץ סביר בבנק הם ממילא ישלחו לקנות מקמ שהריבית עליו טובה יותר*.

אבל מאחר והשקעה בנדלן היא לטווח ארוך, ההשקעה הסולידית הרלבנטית היא חסכונות ארוכי טווח שלמיטב ידיעתי הוכרזו כחייה בסכנת הכחדה בשנה האחרונה. הסיבה לכך שבנקים למעשה לא מציעים חסכונות כאלו היא כי הריבית שלהם נגזרת מהריבית (למעשה התשואה) של אגרות חוב של מדינת ישראל והתשואה שלהן ירדה בגלל שלפני שנה כולם פחדו פחד מוות ממניות ואגרות חוב קונצרניות והעבירו את כל הכסף לאיגרות חוב ממשלתיות, דבר שגרם לתשואות ממש יפות להשקעה ה"סולידית" הזו, וזה כמובן הביא להזרמת עוד כסף ממשקיעים שלא מבינים שהעליה לא תחזור על עצמה.
בנוסף עושה רושם שגם הממשלה גייסה פחות כסף השנה ולכן ההיצע נמוך, וכמובן שכל מיני גופי השקעות זרים החליטו שישראל היא מדינה סולידית לפחות כמו יוון וכדאי לקנות את אגרות החוב שלה.

חוץ מזה הרעיון שצריך בכלל להתקיים משהו שמבטיח לך תשואה ריאלית חיובית, ובמיוחד לטווח ארוך, נראה לי הזוי לחלוטין (פה צריך אולי להכנס עוד מאמר ארוך על שקר הפנסיה).

נ.ב.

בכל הקשור להשקעה בנדלן יש עוד גורם ששכחתי והוא ריבית המשכנתאות שגם היא משתנה בהתאם לריביות אגרות החוב הממשלתיות. ריבית משכנתא נמוכה יותר גורמת ליותר אנשים לפנטז שיש להם את הכסף לקנות דירה.

*סניף בנק הפועלים בקרית שמונה התעלה ביעוץ הפיננסי שהוא נותן כאשר המליץ למכרה שלי לשים 600 אלף שקל בפקמ בריבית הבסיסית של הבנק. כששעתי את זה אמרתי לה שזו מצוינת לשרוף את הסניף או לפחות לעבור בנק, אבל היא לא שמעה בקולי :(. לפחות היא קנתה מקמ במקום.

4 תגובות “הגיע הזמן להפנים שהורדת הריבית לא גרמה לפגיעה בכדאיות החיסכון הסולידי”

  1. מרק,
    איש הייטק, עבד כמה שנים, חסך 250 אלף שקל בבנק.
    יודע שמתישהו הוא רוצה להקים סטארטאפ, יודע שהוא רוצה טיול כמה חודשים בחו'ל, יודע שיש לו אבא קצת חולה שאולי יצטרך עזרה כלכלית, ולא רוצה לשים את כל הכסף שלו לטווח המאוד ארוך.
    עד לפני שנתיים – שם את הכסף במק"מים, ועשה 4 אחוז נאים.
    היום – מפסיד ריאלית בקצב מפחיד.
    3 מהחברים שלי היו שם בזמן האחרון. שלושתם בוקים גמורים בנדל'ן, ואני שומע מהם כל מיני דברים כמו "לקנות דירה להשקעה בבאר שבע / דימונה / רמלה".
    אף אחד מהם לא תיקן ברז בחיים שלהם, אחד מהם עדיין גר עם ההורים.
    אני לא יודע מה איתך, אבל כשאני שומע על אנשים שגרים עם ההורים שלהם ומדברים על דירות להשקעה, ברור לי שמשהו מאוד לא טוב קורה.

  2. אגב:
    "(אלא אם הוא הוא אדיוט שעדיין מאמין לסיפורי סבתא על הסולידיות של השקעה בנדלן)"
    רוב האנשים אכן אדיוטים חסרי השכלה כלכלית, ועדיין מאמינים לסיפורי הסבתא ששנים של סבסוד ממשלתי ורגולציה לצד אינטרסים ברורים של הבנקים לימדו אותם.
    כמו שציינת, יש תפיסה אבסורדית שיש השקעות "סולידיות" שיבטיחו תשואה חיובית ריאלית לאורך זמן. לתפיסה הזו אחראית בעיקר חוסר הבנה לגבי אינפלציה, והיכולת של מנהלים ופוליטיקאים לדבר על רווחים נומינליים כאילו היו רווחים ריאלים.
    נדל'ן אינו סולידי + אין כזה דבר השקעה עם תשואה חיובית ריאלית ודאית לאורך זמן אלה שתי הבנות קריטיות ש99% מהאוכלוסיה אינם מבינים.
    האנשים הללו הם כמו עלה נידף ברוח, כששינויים בריבית בנק ישראל בסה"כ דוחפת אותם מכיוון אחד לשני.

  3. דניאל, מי שרוצה לשמור על ערך הכסף שלו קונה אגרת חוב ממשלתית לטווח הזמן הרצוי, וזה כמעט בדיוק מה שאנשים עושים כאשר הם מפקידים בפיקדון בבנק (פעם חשבתי לעבור בנק אז עשיתי סקר והסבירו לי מה הבסיס לחישוב הריבית לפיקדון לטווח קצר והיא ריבית המקמ).

    אותו איש הייטק שלך יכול לקנות אגרות חוב ממשלתיות ל17 שנה בתשואה ריאלית של כ3.5% ברוטו שבטח מגיעה ל2.6% נטו. אם הוא לא צריך את הכסף בשנים הקרובות, סטאטיסטית יש סיכוי טוב שעד שהוא יצטרך, התשואה בממוצע נטו לא תרד מ2%. אז למה שהוא יקח את הכסף שלו ויקנה נדלן להשקעה דוקא במחירים המטורפים של היום (אם הוא קונה דירה פשוט לגור בה זה ענין קצת אחר)?

    לדעתי אלו שבוכים על זה שאין אפיקי השקעה סולידים שוכחים פשוט להוסיף "מאוד רווחיים בטווח קצר" ….. ואפיקי השקעה סולידיים לא אמורים להיות מאוד רווחיים בטווח קצר כמעט לפי הגדרה.

    בסופו של דבר ככה עושים כסף גדול – רואים המון שרץ לכיוון אחד רק על בסיס היסטריה ושטיפת מוח וישר מתחילים לרוץ לצד השני.

    אנשים שאין להם ידע בניהול כסף ויש להם כסף עודף, אולי כדאי שישקיעו קצת זמן וילמדו על סוגי ההשקעות, כך שלפחות ידעו מה האפשרויות, ואולי כדאי שימצאו מנהל השקעות טוב (הפקיד בבנק לצורך הענין הוא ממש לא מנהל השקעות טוב).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים