מלחמה של אנשים זקנים – ג'ון סקאלזי

Old Man's War/John Scalzi לדוברי הלועזית שבין הקוראים.

לא התכוונתי לכתוב על הספר הזה, אבל מאחר שהיום גיליתי שהבחור לא רק מחזיק בלוג מאז 1998 אלא גם שהבלוג באמת נראה ומרגיש כמו בלוג, ולא כמו אתר יחצנות, חיפשתי תירוץ לתת לו קישור.

המקום: אזור החלל הקרוב יחסית (במונחים גלקטיים) לכדור הארץ

ההקשר ההיסטורי: בני האדם עזבו את מערכת השמש בעזרת הינע קוונטי והחלו ליישב את מערכות השמש הקרובות רק בשביל לגלות שחיים וחיים תבוניים הינם נפוצים הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב כיום, ומתרחש מאבק על כל נכסי הנדלן הפנויים.

בעוד שכדור הארץ נותר מבודד יחסית מפני ההתפשטות האנושית, הוא מספק לה כח אדם בשתי צורות, האחת מהגרים ממדינות שנפגעו באסונות המישבים כוכבים, והשניה בני 75 מהמערב השבע המגויסים להלחם בצבא הקולוניאלי.

עלילה: ג'ון פרי, אלמן זה 8 שנים, חוגג את יום ההולדת שלו ה75 שלו בהתיצבות בלשכת הגיוס. לו די נמאס להיות זקן ולפי ההגיון שלו בשביל להיות בכושר קרבי, הצבא יצטרך להצעיר אותו. העלילה עוקבת אחרי עליתו מדרגת טירון מושתן למפקד מוערך דרך הקרבות בהם הוא משתתף.

ז'אנר: מלחמה בחלל, אם זה עדיין לא ברור, עם נטיה למד"ב קשה.

עומק רעיוני: הא, יש קצת, אבל גדולתו של הספר אינה ברעיונות שמוצגים בו. אף אחד מהם לא מפותח בצורה משכנעת מספיק בשביל להרהר בו מעבר לזמן קריאת הספר.

דומה ל: על הכריכה כתוב היינלין שזה סוג של חילול הקודש בשבילי מאחר שהיינלין פשוט לא ידע איך כותבים ספר שיהיה בו רק עלילה בלי לנסות להכניס סוג של מוסר השכל. לי הספר הזכיר דוקא את מלחמה לנצח, למרות שאין הרבה דמיון בין הרעיונות שעליהם מבוססים הספרים.

בכללי: המשקל הרעיוני הקל יחסית מצד אחד והכתיבה הקולחת של סקאלזי מצד שני הופכים את הספר למומלץ כספר לטיסה או כל זמן אחר בו מחפשים בידור קליל, אך כזה שלא מעליב יותר מדי את האינטלגנציה, מהצד המדב"י של תעשית הבידור.

ועוד קצת: זהו הספר הראשון מבין רביעיית ספרים. לפי התקצירים באמזון נראה שמעבר לעובדה שהם מתקיימים באותו יקום ספרותי, הספרים די עומדים בפני עצמם.

2 תגובות “מלחמה של אנשים זקנים – ג'ון סקאלזי”

    1. הפעם אני מאשר את התגובה בצורה הזו, אבל בפעם הבאה תנסה להיות טיפה יותר מקורי או לפחות להתיחס למה שכתוב….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים