דן אריאלי קובע שכל טעות נעוצה בהתנהגות אי-רציונלית

סוף סןף, נמצאה הסיבה האמיתית למשבר הכלכלי. דן אריאלי, מגדולי הכלכלנים שאני לא שמעתי עליהם*, קובע שזה הכל בגלל שאת כדור הארץ תקף בשנים 2006-7 וירוס של אי רציונליות שגרם לאנשים להשקעות לא רציונליות.

עושה רושם שאריאלי לא ממש מבין את ההגדרות של המושגים "רציונליות" ו"טעות". נניח שקמתי בבוקר, הצצתי מהחלון ואופס ירדה עלי טיפת גשם (דבר שקרה ביום חמישי). בעקבות זאת כשיאצתי מהבית סחבתי איתי מטריה, וכמובן שבמשך כל הזמן שלא הייתי בבית לא היה אפילו ענן אחד בשמים. האם ההחלטה לקחת את המטריה היתה טעות? ודאי, האם היא היתה לא רציונלית? לא, היא היתה רציונלית לחלוטין.

אני מטיל בכלל ספק בכך שאנשים עושים החלטות אי רציונליות שיש טעם לדבר עליהן. כל החלטה בן אדם חשב עליה חצי דקה לפני שפעל לפיה היא רציונלית לחלוטין ורק החלטות אינטינטיביות/רפלקסיביות יכולות להיות לא רציונליות, אבל כאשר מדברים על החלטות כלכליות בסדר גודל של קנית בית, או השקעה גדולה בבורסה, איך אפשר לטעון שהן לא רציונליות?. טעויות לא נובעות בהכרח מחשיבה אי רציונלית אלא מחוסר מידע, התנהגות אקראית ידועה מראש של ערך הנכס המושקע, וחוסר יכולת אינטלקטואלית להגיע למסקנות הנכונות**.

ניקח כדוגמא צעירים בני 20 שנכנסים היום לשוק העבודה ובזכות כל החוקים הסוציאליים מתחילים להפריש כסף לביטוח לאומי ולפנסיה. לדעתי יש יותר מ50% סיכוי שעד שהם יגיעו לגיל הפנסיה – 67 יקרה אחד מהדברים הבאים: הם ימותו, לא תהיה מדינת ישראל, הם יהגרו מהארץ, הם יאבדו זכויות על חלק מהכסף שהפרישו, הם ישלמו ריבית על החובות שלהם שהיא יותר גדולה מהרווח שנושאת קרן הפנסיה, קרנות הפנסיה לא יוכלו לשלם לכל הפנסיונרים וגיל הפנסיה יועלה. ועדיין כאשר באים ראש הממשלה, מזכל ההסתדרות, מנכל אירגון בעלי העסקים, שר התעשיה, ושר האוצר, ואומרים שזה הדבר הנכון לעשות, האם עדיין יוכל הבן של אריאלי בעוד 47 שנה לטעון שהאנשים האלו התנהגו בצורה לא רציונלית?

אבי טרח וכתב ביקורת על הספר של אריאלי.

* באמת שזה לא אומר עליו כלום, בטח לא שמעתי על 99.9% מהכלכלנים, ולא משנה עד כמה הם חשובים, זה פשוט מעצבן אותי הצורך של עיתון להציג כל כותב כאילו הוא גאון הדור. מקרה לדוגמא הוא הטור של פול קרוגמן בדה-מרקר שבו הוא מוצג כבעל פרס נובל בכלכלה. העובדה שהפרס הוא על ניתוח סחר בין מדינות ולא קשור כלל לשוקי מניות, נדלן או מדיניות מוניטרית שרק עליהן הוא כותב בטור שלו, לא מוזכרת בשום מקום.

** למרות מה שמודעות שמפרסמות לימודי הייטק מבטיחות, לא כל אחד יכול להיות מתכנת טוב וזה אפילו לא ממש ענין של יכולת אינטלקטואלית אלא יותר ענין של צורת חשיבה ויכולת הסקת מסקנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים