אם קוד פתוח הוא זול למה בדיוק יאיר ששון הפסיד את המכרז?

יאיר ששון כותב בYNET שהמדינה מבזבזת מליון שקל כאשר היא מפתחת מערכת של עמדות שירות על בסיס מערכת ההפעלה ויסטה וטכנולוגית silverlight. ואני, יש לי רק שאלה אחד, אם קוד פתוח יותר זול למה לא זכית במכרז? הרי יש הרבה מאוד כלי קוד פתוח שרצים על ויסטה, כי כמעט לכל תוכנה שרצה על לינוקס יש גם גירסא שרצה על ויסטה, אז איפה בדיוק היתה הבעיה שלך לנצל אותם ולתת מחיר השואף לאפס?

למעשה יאיר ששון מבלשט בצורה הרבה יותר חמורה ממה שנראה בהתחלה. יתכן שהבסיס לפרויקט הוא קניני, אבל הקוד המפותח יהיה בבעלות המדינה ולכן מבחינת המדינה אין שום הבדל בין הקוד הזה לכל קוד פתוח.

וזה לא שהוא ממש נגד קוד קניני כי הוא טוען שהיה צריך להשתמש בפלאש במקום בsilverlight…..

7 תגובות “אם קוד פתוח הוא זול למה בדיוק יאיר ששון הפסיד את המכרז?”

  1. כבר בפתיחה הוא מבהיר שתנאי הסף של המכרז הם שימוש בויסטה ו-Silverlight. לכן הוא לא היה יכול בכלל לגשת למכרז, קל וחומר לזכות בו.
    אני לא מבין מה מקור התגובה הארסית הזו. יותר נוח לך שמדינת ישראל פשוט מוסרת עשרות מיליוני שקלים בשנה למיקרוסופט, עם מכרז לפרוטוקול בלבד, ובלי שום סיכוי שמישהו אחר יזכה?

  2. ר"ש – ציטוט מתוך האתר של החברה שלו שמראה שדוקא לא אמורה להיות לו שום בעיה לפתח לויסטה
    "OpenIT came out of the traditional, close sourced IT solutions. We are professionals in proprietary closed source. We have a background in proprietary systems such as Oracle, Microsoft and SAP solutions, JAVA and Dot Net platforms.
    Our knowledge in proprietary closed source complements our experience in Open Source systems, creating a unique set of talents and expertise – all at your service."

    המכרז (כן אני יודע שכרגע עומדים לגרש אותי מהמדינה בגלל שממש קראתי על מה מדברים) הוא בין היתר להקמה ותחזוקה פיזית 24×7 של הקיוסקים הכוללת כמובן רכישה של הציוד. החלקים של התוכנה הם חסויים (לפחות צריך לשלם 500 שקל בשביל לקרוא אותם) אז אני יכול רק לנחש שבמכרז גדול מהסוג הזה עלות פיתוח התוכנה לא עולה על עלות החומרה והתחזוקה, או במילים אחרות זהו מכרז חומרה ולא תוכנה וזו הסיבה האמיתית שהבחור לא משתתף. דרך אגב לא ראיתי בשום מקום בחלק הפתוח של המכרז את המילה silverlight.

    שים לב גם שדרישות מכילות שימוש בקוראי כרטיסים ופד לכתיבה. האם קימים בכלל ציודים כאלו שהיצרנים שלהם מספקים את הדרייברים והתוכנות הנחוצות ללינוקס? לא נראה לי שלאדון ששון יש את המומחיות הדרושה לכתוב אותם בעצמו.

    ואם אתה רוצה להתיחס לכסף…. כמה יעלה למדינה רישיון ויסטה לתחנה, 50שקל? בשביל להגיע לאומדן של מיליון שקל עלות שנתי אתה צריך להניח שהמדינה תרכוש 20000 תחנות. בעצם הרבה יותר מזה כי מערכות כאלו לא משדרגים אם לא נחוץ ונראה לי שסביר להניח שאורך החיים שלהן הוא 5 שנים ולכן יאיר ששון כנראה מניח שהמדינה תרכוש 100000 תחנות. לי המספר הזה נראה לחלוטין לא מציאותי.

    ומה העלות של ההצעה התחליפית מבוססת לינוקס? חלק מהענין של שימוש במוצרי מיקורוסופט הוא שמיקרוסופט מתחייבת לספק פתרונות לבאגים ואבטחה למערכת ההפעלה מספר שנים קדימה. מי בעולם הלינוקס יכול להתחייב על דבר כזה? אז נכון שדביאן מתחייבים לזה בהפצות שלהם וגם לאובנטו יש הפצה כזו, אבל האם יש מישהו באחד מהארגונים האלו שמוסמך לחתום מול מדינת ישראל להתחיבות לכך? אני מניח שלא. כלומר בשביל התחיבות כזו המדינה תצטרך לפנות לחברה שכן מסוגלת לעמוד מאחורי דבר כזה – רד האט, IBM או נובל. אני לא יודע מה שיטת התמחור שלהן אבל אני די בטוח שזה לא יהיה חינם.

    וכמובן שיש את העלות של האדם שאמור לתחזק את המערכת. טכנאי PC שיודעים וינדוס יש כחול על שפת הים ורובם מרויחים שכר מזעזע. וכמה טכנאי PC שמבינים לינוקס יש? מה יהיה השכר שלהם?

    וכמובן שאסור לשכוח את האינטגרציה למערכות ניהול הרשת של הממשלה. האם שימוש בלינוקס יחייב הקמת עמדת ניהול נוספת ושונה עם כל הדרישות להכשרה נוספת ותשלום על התוכנות והתחזוקה של העמדה הזו?

    אני לא אומר שבהכרח אין פיתרון מבוסס לינוקס שיהיה זול יותר, אבל לא נראה לי שהכנסת מערכת הפעלה חדשה לתוך סביבה הומוגנית של ארגון גדול היא ענין פשוט שניתן לשפוט את היעילות שלו בהתאם לכל מיני סיסמאות.

  3. כל מה שכתבת לא סותר כלום. יכול להיות שהפתרון של ויסטה הוא הכי זול והכי טוב והכי מושי מושלם. קצת קשה לטעון את זה על Silverlight, אבל לצורך העניין בוא נגיד שכן – זוהי הפלטפורמה הטובה ביותר לפיתוח ביקום כולו. אני רוצה שהמכרז יהיה פתוח, והפלטפורמה הטובה ביותר תזכה עם הצעת המחיר הטובה ביותר. כשמחליטים מראש מה תהיה הטכנולוגיה, נמנעת התחרות.

  4. זו כבר טענה הרבה יותר הגיונית.

    עדיין יש לי הרגשה שבמכרז היתה דרישה לניהול הרשאות מרוחק דרך הפרוטוקולים (או מול השרתים) של מיקרוסופט, אנשים היו טוענים שהמכרז תפור.

  5. הי לכם
    ראשית אני שמח שהכתבה מעוררת עניין גם לאחר זמן רב מכתיבתה – מה שרציתי להשיג זה דיון ציבורי וזה מה שקורה.

    שנית – לא ניגשתי למכרז כי החברה שלי לא עומדת בתנאי הסף של מחזור עסקי, מספר עובדים וכו'.

    המכרז הוא אכן עבור חומרה ולא תוכנה, אבל החומרה כוונה לטכנולוגיות תוכנה של מיקרוסופט משום שהיא נבחרה מראש ופה בעיה. מראש קבעו מה תהיה סביבת הריצה והפיתוח והחומרה צריכה להתיישר לפי זה. אם היה מכרז הגון ופתוח אנשי ממשל זמין שקיבלו אגב ביקורת חריפה ממבקר המדינה על התנהלותם היו קובעים במכרז – זה היישום האפלקטיבי שאנו מעוניינים תציעו הספקים את טכנולוגיות הפיתוח, תוכנה וחומרה

    בנוסף מדובר על קיוסקי שירות כלומר עמדה עם דפדפן, מקלדת ומדפסת ומעין יישום web לביצוע פעולות שונות – זה הכל. אין קשר לשרתים מרוחקים, פרוטוקולים וכו'. זה בדיוק כמו שתעבדו עם דפדפן מהבית.

    בנוסף לחברת הביטוח הראל המשמר קיוסקי מידע ורכישת פוליסות ביטוח מבוססות קוד פתוח במלואן מנגנות כפי שצריך אין צורך בכתיבת דרייברים..

    בברכה,

    יאיר

  6. יאיר, קודם כל תודה על ההתיחסות.

    עדיין מציק לי הענין של המליון שקל. אפילו אם משתמשים בטכנולוגיות של מיקרוסופט כמו .net ואקספלורר וWMP, עלות השימוש בהן ברגע שנקנה הרישיון של מערכת ההפעלה הוא בדיוק אפס. למיטב ידיעתי עלות רשיון OEM של ויסטה היא בסביבות ה20$ ואני מניח לפי התיאור שלך שניתן היה לסתפק בגרסאת הstarter (המוגבלת ל שלוש אפליקציות הרצות בו זמנית) ועם כח המיקוח של הממשלה היא אולי היתה משיגה מחיר יותר טוב. אז מאיפה מגיע המספר מליון?

    ואני מתנצל, אבל במשפט אחד להגיד "web" ו"אין קשר לשרתים מרוחקים" זה פרדוקס קשה לעיכול. בכל מקרה בכל מערכת עם התקנות של מאות מסופים, כאשר אין אנשים עם ידע מתאים לתחזק את המסופים שנמצאים לידם, מתבססים על הרצת דיאגנוסטיקה פנימית על המסוף שמדווחת לשרת מרכזי דרך פרוטוקול כלשהו. אתה הרי לא רוצה שבלשכת האבטלה ליד עזריאלי יגלו שקורא טביעות האצבע הפסיק לעבוד רק כאשר יגיעו מאות האנשים בבוקר ויצרו שם תור ורק אז יקראו לטכנאי שעד שהוא יגיע יגמר יום העבודה – אתה רוצה שהתקלה תדווח בהקדם האפשרי.

  7. מרק שלום
    הנחות המחיר שלך מוטעות
    גם במחיר הרישיון – נראה לך שהממשלה תסתפק ברשיום OEM? או רישיון אחר מוגבל?
    בנוסף, החומרה הנדרשת בור ויסטה היא יקרה יותר.

    לגבי אימות המחיר – בתשובה שקיבלתי מממשל זמין – הם עצם הודו שעלות הרישוי היא כ-20%ממחיר התחנה, עלות תחנה תהיה 5000$ – פרוסם בעיתונות ואם תכפיל במספר שנות השירות לתוכנה תקבל מספר גבוה בהרבה ממליון

    לגבי תמיכה – ספק השירות יספק את אותה רמת תמיכה כמו במערכות אחרות

    לגבי שרתים מרוחקים – נו, כל ילד יודע שדפדפן מחובר לשרת, הכוונה שאין כאן מערכת שרת-לקוח, אלא יישום בדפדפן ולא תוכנה שמותקנת בתחנה ולכ התחנה יכולה להיות רזה עד מאוד ולא צריכה תמיכה בעברית וכו'

    בנוסף, אצה שבוי  בעולם של מיקרווספט, הרי אם מחר תקבל את הקוד של אקספלורר זה אומר שזה קוד פתוח? קוד פתוח משמעותו קהילה אדירה שמפתחת ומעצימה את המוצר וזה לא קיים בסביבת מיקרוסופט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים