רווחים מפיתוח תוכנה הם לא בהכרח ענין חד פעמי

כרגע בתוכנית הראליטי הכרישים, התוכנית בה יזמים מבקשים בטלביזיה מחבורת משקיעים להשקיע ברעיון שלהם (ערוץ 10), עומד אדם ומבקש השקעה בתוכנה שהוא פיתח, תוכנה המחשבת תנאי משכנתא אופטימליים.

הבחור עומד ומתווכח עם המשקיעים האם ניתן להפוך את הבנקים ללקוחות של התוכנה, או למכור אותה רק לאנשים פרטיים כך שתהווא למעשה תחרות לשירותי היעוץ של הבנקים.

הבחור טוען שברגע שהבנקים יקנו את התוכנה לאיש לא יהיה צורך בה יותר ובכך פוטנציאל הרווח שלה יוגבל. לא משנה שניתן למכור לבנקים במחיר הרבה יותר גבוה למשל על ידי מכירת רשיונות לכל סניף, או מחיר גבוה לכל הסניפים ביחד, אבל הכשל הלוגי העיקרי הוא שברגע שהתוכנה נמכרה אי אפשר יותר להרויח ממנה. לפי הלוגיקה הזו מיקרוסופט היתה פושטת רגל מזמן.

גם אחרי שתוכנה נמכרת, ניתן למכור שירותי הדרכה, תמיכה טכנית, שינויים שנדרשים עם הזמן ואינטגרציה מול מערכות פנים בנקאיות. יתכן שהעובדה שהבחור כלכלן מסבירה למה הוא לא שמע על אנשים שחיים לא רע ממסירת תוכנות בחינם. בקטע הזה אני מסכים עם היזמים שלא רצו להשקיע, אבל מסיבה אחרת – מה הסיכוי שבן אדם שלא מבין בתוכנה מספיק בכדי להכיר מודלים עסקיים של קוד פתוח הצליח לייצר תוכנה שעובדת?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים