מס הכנסה שלילי הוא דבר שלילי

עופרניקוס השתכנע שמס הכנסה שלילי הוא רעיון טוב, אבל מה לעשות ורעיון רע נשאר רע גם אחרי ששר האוצר מתחיל להשתכנע שהוא טוב. הנה מספר סיבות המבוססות על דוח העוני:

  • עניים שלא עובדים לא יהנו מההטבה. ב 57% מהמשפחות העניות אין אף אדם עובד. מס הכנסה שלילי אמור לעודד יציאה לעבודה, אבל בשביל אותם אלו שלא עובדים עכשיו מישהו צריך ליצור קודם כל מקומות עבודה.
  • מאחר שההטבה תהיה כנראה בהתאם לחלקיות המשרה (100% הטבה למי שעובד במשרה מלאה) חשוב לציין ש 57% מהעניים השכירים לא משתכרים אפילו שכר מינימום ולכן גם יקבלו רק הטבה חלקית. 17% מתוכם טוענים שהם עובדים משרה מלאה דבר שמעורר שאלות ביחס לאמינות המעסיקים שלהם והאם מעסיקים שלכאורה כבר עוברים על החוק יטרחו להעביר את מלוא ההטבה לעובדים.
  • המשפחות שבהן יש אדם עובד מתפרנסות כ74% מהסכום הדרוש ליציאה מעוני, פחות רק ממשפחות זקנות (81%) ומשפחות עם שני אנשים עובדים (77%). משפחות ללא אדם עובד מתפרנסות רק 52%, כלומר העוני שלהן הרבה יותר חריף. מאחר שההטבה לא תיצור מקומות עבודה חדשים האם לא צריך להוציא את אותו כסף להקל על האנשים שיותר עניים? מענין כמה אנשים יצאו מהעוני בזכות ההטבה הזו שתמומן בין היתר מכסף שיחסך מצמצום דמי האבטלה לאנשים מתחת גיל 28 ויהפוך את המשפחות שלהם לעניות.
  • מי שירויח עוד מההטבה הם המעסיקים של עובדים המשתכרים מעט מעל שכר המינימום. הם יורידו את החלק שלהם בשכר לרמת שכר המינימום וישאירו לעצמם את ההפרש. לפני שמישהו מתחיל לחלק את כספי המיסים שלי לבעלי השליטה בסלקום, בנק הפועלים והיתר כדאי להראות שזה יהיה זניח מאוד יחסית לכסף שיחולק לעובדים העניים עצמם.
  • ההטבה תיצור מבנה שכר מעוות משק ולמעשה תעלים את כל רמת השכר שבין שכר המינימום לשכר המינימום+ההטבה, כשההטבה תוסר (שס תתחזק ותדרוש יותר כסף לקצבאות ילדים למשל) יוותרו אותם עובדים עם שכר מינימום בלבד.

3 תגובות “מס הכנסה שלילי הוא דבר שלילי”

  1. למה אנחנו בדיוק צריכים לעזור לאנשים שלא עובדים?
    אני מבין אם הם לא עובדים כי הם נכים חולים זקנים או משהו כזה
    אבל כשבן אדם בריא פשוט לא עובד זה כבר חוצפה…

    למה שאני בכספי המיסים שלי אממן מישהו שלא מנסה אפילו להתפרנס
    ותאמין לי שיש עבודות
    רק אתמול דיברתי אם מנהל של חברת שמירה שמוכן להעסיק פחות או יותר כל אחד אם ת.ז כחולה…

    אם אני בתור חייל יכול למצוא מישהו שיקבל אותי לעבודה
    אז אזרח יכול לעשות את זה בהרבה יותר קלות

    למובטלים הכרוניים לא מגיע שום קצבה ושם עזרה

    אנחנו חיים במדינה קאפיטאליסטית
    אז שהמובטלים יקחו יוזמה אישית וילכו לעבוד…

  2. ubermensch

    בעיקרון אני מסכים איתך, אבל הרעיון של מס הכנסה שלילי בא כדי לטפל בבעיית העוני והשאלה היא האם זו הדרך הנכונה לטפל בה (בהנחה שלא ברורה מאליה שיש בעיה).

    הבעיה של 57% הלא עובדים היא לא שהם מובטלים, אלא שחלק מהם בכלל לא עובד ולא מחפש עבודה, למשל תלמיד כולל ואישתו.

    מאחר שהממשלה רוצה להראות כאילו שהיא מטפלת בעניים, אבל גם לא נותנת כסף להולכי בטל, היא עשויה לבחור בפיתרון שלא עוזר באמת לאף אחד. יתכן שהדרך הנכונה לטפל בעוני היא דווקא להעלות את קיצבאות הזיקנה והילדים, אבל פוליטית היא לא יכולה לעשות את זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים