אישה, במיוחד אם היא שמנה ושחורה, היא ודאי עניה

יוסי מטלון בבלוג שלו מתפיט, כמנהג בני עדות השמאל הישראלי, על הפערים בארצות הברית. כתמונת רקע להמחשת העוני של האנשים החיים במנהטן הוא מביא שלוש תמונות של אישה שחורה מאוד שמנה.

הוא טוען שהוא יכל לצלם גבר או ילד, אבל נשאלת השאלה למה בסופו של דבר הוא צילם אישה? האם יתכן שבדעות הקדומות שלו הוא מקשר בין צבע עור שחור למחסור באינטלגנציה שמפריע לאדם לא להגדיל מנה במקדונלדס, לשתות רק דיאט ולהתעמל? ואולי הוא מרגיש שאישה אם היא שמנה, כנראה שמשהו לא בסדר איתה.

לא צריך תואר ראשון בשביל לראות שהאישה נועלת נעלי ניו באלאנס חדשות, בעלת צמידים מוזהבים, מדברת בפלאפון עם עיצוב עדכני, לבושה בצורה נחמדה ונקיה, מחזיקה ביד עט, ושקית קניות מחנות יוקרתית פחות או יותר. אף אחד מהדברים האלו לא מאפין בדרך כלל אנשים עניים, אז למה דוקא היא מיצגת בעיניו את עניי ניו יורק?

מענין שגם בתמונה הקודמת שלו הוא משתמש באישה שחורה בשביל לייצג את העניים, למרות שבתמונה הזו לשם שינויי מאפיני העוני בולטים.

נ.ב.

אין לי שום כוונה לטעון שיוסי מטלון הוא גזען שוביניסטי, אלא שלפעמים יש הבדל גדול בין מה שאנחנו מאמינים בו לבין מה שאנחנו עושים בפועל.

6 תגובות “אישה, במיוחד אם היא שמנה ושחורה, היא ודאי עניה”

  1. אהמ. נקודה יפה. מעניין שגם אצלי התמונה מתקשרת לעניים. אולי זה בגלל שבחודשים ששהיתי בארה"ב, נתקלתי במזללות עממיות זולות בעיקר בסוג כזה של אנשים. (ואולי זו סתם דעה קדומה שמוטמעת בי?)

  2. יוסי, חבל שלא קראת את הנ.ב. .

    בכל אופן הנקודה, אם יש בכלל כזו, היא שלפעמים אנחנו, למרות הכוונות הטובות ביותר שיש לנו, נכנעים לדעות הקדומות שלנו אפילו כאשר הן די לא במקום.

    התמונות של העניים הלבנים מציגות אנשים שדי בברור הם עניים . בתמונה של הגברת השמנה השחורה אין שום דבר שמרמז לעוני פרט להיותה אישה שמנה ושחורה. סביר להניח שרובנו, אם היינו קוראים טקסט שמכיל תיאור כזה, היינו מניחים שהיא גם עניה.

  3. השאלה למי יש את הבעיה המנטלית?
    השלכה על האחר היא סוג של בעיה שיש אצל המשליך.
    ואני לא הסתכלתי על התמונות הללו כפי שמרק מסתכל. כל אחד רואה מה שהוא רוצה לראות, ואם זה מה שהוא רואה, אז יש לי משקפיים ממש אחרות. תסלחו לי.

  4. ואולי כדאי שתוסיף לפוסט שלך תמונות שאני צילמתי, של לבנים עניים בניו יורק. ואם אין לך כוונה, ("אין לי שום כוונה לטעון"), לומר או לכתוב, אז אל תכתוב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים