לידיעת הקורא הלל פוסק

שלום אדון פוסק, אני מקוה ששלומך טוב ואתה מבלה בנעימים במקום שבו אתה נופש (אני מניח שסיבת העדרותך היא חופש ולא חו"ח שום סיבה אחרת).

רציתי להביא לידיעתך שמערכת ידיעות אחרונות וYNET פישלו בגדול, והבחור שהם הציבו לכתוב בשמך עלול להוריד את המוניטין שיש לך בתור כתב שטח הידוע במהימנות דיווחיו.

על מה אני מדבר? על הכתבה הזו המבטיחה להוכיח שאכן אותם רכבי כביש/שטח הידועים גם בכינוי SUV מסוכנים יותר מאשר מכוניות רגילות. אני קראתי את הכתבה הארוכה מתוך ציפיה למצוא בה את הנתונים (או קישור לנתונים) שאוכל להשתמש בהם בשביל להוכיח לחבר שלי, שהוא יקה במוצאו ודורש לבסס כל טיעון עם עובדות, שהSUV שלו הוא פשוט רכב על הפנים והמיצובישי לנסר טרנטה (92) שבה אני נוהג הרבה יותר בטוחה. הנושא חשוב לי מאחר שזה לא סתם ויכוח של יום שישי בין שני חברים שאף בחורה לא מוכנה לצאת עימם, אלא התערבות על 10,000 שקל, שבעזרתם אולי אוכל לשדרג לדגם משנת 95.

והנה למרות שהכתבה מבטיחה הוכחות, אין בה אף נתון שאפשר לראות בעינים, אף טבלה ואין אפילו גרף אחד לרפואה. כן, היא מלאה בציטוטים מפי החברים של אותו כותב אלמוני ומספר איזכורים על מחקרים על תאונות דרכים בביצות פלורידה, והסיכויים להפגע כאשר אתה מזדיין במושב האחורי ומתנגשת בך מכונית, אבל אף נתון על השקלול של כל הדברים ביחד. כלומר האם בסופו של דבר נפגעים יותר אנשים בתאונות עם SUV מאשר בתאונות עם כלי רכב אחרים?

אני יודע שאתה לא היית נותן לזה לקרות. אתה היית מתקשר למשטרה ומשרד התחבורה ומבקש מהם את הסטטיסטיקות הרלבנטיות, ומוסיף סטטיסטיקות מארצות ו/או איזורים צפופים כמו ישראל. כי אתה הרי כתב כתב ולא סתם זונת טקסטים.

לא נעים, בתקופה זו כאשר יש 8.8% מובטלים, להוסיף עוד אחד למעגל האבטלה, אבל אם בכל זאת תחשוב שראוי להשקיע בחינוך הבחור מאחר שאולי בעתיד הוא יהפוך לכתב שקדני ומדויק כמוך, אנא הפנה אותו למחקר הבא (אני בטוח שאתה מכיר אותו, אבל אני חייב להשוויץ ביכולת שלי להדמות לך 😉 ) המביא נתונים על תאונות דרכים לפי סוגי הרכב בו SUV נחשב ל light truck ושניתן לראות מטבלה 3 בפרק 1 שאין כמעט הבדלים בין הSUV למכוניות פרטיות כאשר משקללים את הנתונים לפי מספר הקילומטרים שהרכבים נסעו. או אולי למחקר הזה, החוקר את כמות ההרוגים בין הנהגים בתאונות חזית ומוצא שיש יותר הרוגים בתאונות חזית של מכוניות קומפקטיות (כמו המזדה 626) מאשר באלו של SUV (גרף 2).

בתקוה שתשוב במהרה,

מרק, המעריץ אותך יותר מכל.

עדכון:

הכותב יצר עימי קשר וביקש להתנצל על האיכות הירודה של המאמר. להגנתו הוא אמר שהמאמר הוזמן עבור המוסף 7 ימים ויש איסור מפורש על הכנסת חומר שעלול להפעיל את תאי המוח למוסף.

4 תגובות “לידיעת הקורא הלל פוסק”

  1. מרק היקר שלום,
    אני כותבת את התגובה לכתבה לא בגלל שיש אני מעריצה של הלל פוסק אלא מעריצה של האמת. האמת היא שקראתי את הקישור שטענת שבו מוצגים נתונים התואמים את דעתך האישית.
    אני רוצה להפנות אותך לאותו מקור מידע, לעמוד 61.
    בנקודה השלישית כתוב במפורש שתאונות שבהן הרכב מתהפך הן הקטלניות ביותר. בפיסקה שאחריה כתוב במפורש שרכבי הUTILITY או הג'יפים העירוניים בשפה שלנו, מעורבים תאונות מסוג התהפכות הרבה יותר ממכוניות רגילות, למעשה 35.9 אחוז מהתאונות הקטלניות
    אני מציעה לך לקרוא שוב את מקור המידע שהמלצת עליו בעצמך. מלבד זאת, הכוונה בכתבה היא לא להשוות מכונית שיוצרה ברמה טכנולוגית שמזמן עבר זמנה ובאיכות חומרים ירודה. הכוונה היא להשוואה בין גי'פ לבין מכוניתצ באותה רמת מחיר, איכות וטכנולוגיה.

    בכבוד רב,
    מקווה שהבנת
    מעיין

  2. מעין, אכן יש סוגי תאונות שרכבי הSUV למיניהם מעורבים בהם יותר, למשל התהפכויות. ברור שסכנת ההתהפכות בSUV היא יותר גדולה מאחר ומרכז הכובד שלהם יותר גבוה ולכן זו תהיה תאונה יותר נפוצה ברכבים מסוג זה ואפשר להניח שבגלל זה יהיו יחסית לכלל התאונות של SUV יותר נפגעים בתאונות מסוג זה מאשר נפגעים בתאונות התהפכות של רכבים רגילים יחסית לכלל התאונות שלהם.

    אבל ברכבי הSUV למיניהם, בגלל שהם ברבה יותר מסיביים, יש פחות נפגעים מתאונות חזית/אחור, פגיעה בעצים/עמודים וכדומה.

    היתרון היחסי של סוג אחד של כלי רכב על האחר בסוג מסוים של תאונה הוא לא חשוב כל כך מאחר ואנחנו משתמשים במכונית שלנו לכל מיני סוגי נסיעות שמערבות לקיחת סיבובים במהירות גבוהה שעלולה לגרום להתהפכות, כמו גם נסיעה שיכורים הביתה שאז עלולים להתקל בעצים. מה שחשוב זה השיקלול הכולל של הבטיחות עבור כל סוגי הנסיעה בהתאם לחלק היחסי של סוג הנסיעה מהזמן הכולל שאנו מבלים על הכביש.

    מאחר שאיש לא יכול להגיד בדיוק כמה זמן הוא מבלה בפקקים בעיר וכמה הוא מבלה בנסיעה ב120 בכביש הררי מפותל אין ממש דרך לבצע חישוב מתמטי טהור בשביל "להוכיח" שרכב אחד יותר בטוח מהאחר עבור משפחה עירונית, כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה להסיק מהסטטיסטיקה הכללית של התאונות. בסטטיסטיקה הזו אין הבדל גדול בין סוגי הרכבים בכל מה שקשור לארצות הברית.
    בארץ לעומת זאת, יש אופי אחר לנסיעה עירונית ובין עירונית מאשר בארצות הברית ולכן בהחלט יתכן שSUV הוא רכב פחות בטוח, אבל בשביל להוכיח את זה צריך להביא נתונים מהמשטרה על המעורבות של סוגי רכבים לפי הקילומטרז' שהם עשו.

  3. יש דברים שלא כותבים עליהם. למשל מצבים של איבוד שליטה שאינם נגמרים בתאונות. איבוד שליטה ברכב כבד שמרכז הכובד שלו גבוה, הרבה יותר מסוכן מאיבוד שליטה ברכב פרטי. כמו כן, הרבה יותר קל לבלום רכב פרטי. ע"ע שתי התאונות המזעזעות האחרונות בהן נכנסו ג'יפים במכוניות פרטות והרגו את הנוסעים בפרטיות. כשמודדים כמה רכב מסוכן, לא הכרח להתכוון לנוסעי הרכב, אלא גם לסביבה. גם על זה לא כותבים, משום מה.

  4. אני מסכים שיש הרבה דברים נוספים שניתן לחקור בנושא. אבל לצערי עבודת מחקר שדורשת השגת נתונים פשוט לא מענינת מספיק את את העיתונאי הישראלי. הרבה יותר קל להתלהם מלהביא נתונים עובדתיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים